Nekromanti BIL + kunskapsfärdighet

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag tillhör dem som vill göra attributet BIL mer användbart, och har därför funderat på ifall man inte skulle kunna ge rollpersoner med hög BIL en bonus på att använda kunskapsfärdigheter. Jag är dock osäker på hur det här borde göras på bästa sätt.

En version är ju att ett lyckat slag mot BIL sänker svårigheten med en eller en halv nivå , och en annan att rollpersonen från en extra bonus (i stil med den för specialisering) på sina kunskapsfärdigheter för höga värden på BIL.

Vad blir enklast, vad låter bäst, vad finns det för problem, och vad finns det för andra sätt att göra det på?
 
Jag brukar köra på att BIL är en sammanfattning av alla kunskapsfärdigheter. Så om man inte har en specifik kunskapsfärdighet kan man (ofta) slå mot BIL istället.

Lyckas man med sitt BIL får man dock inte lika mycket information som man fått om man lyckats med ett färdighetsslag mot färdigheten. Dessutom brukar jag låta det vara någon nivå svårare att slå mot BIL.

Är det obskyr kunskap som kräver specialkunskap så får man dock inte slå mot BIL...
 
Man har ju ofta bildning/2 i grund på de vanligaste färdigheterna.

Sedan har jag funderat på inför en bonus vi erfarenhetsslag basera på grundegenskaps attributerna. Vilket skulle fungera även för färdigheter man inte ha någon grundvärde.
 
Det här kör jag redan på, det jag talade om var användningar av BIL för att göra det lättare att använda vanliga kunskapsfärdigheter och inte bara som en mer generell kunskapsfärdighet. Ursäkta om jag var otydlig.
 
Så kör vi med, BIL är ju allmänbildningen så det borde funka. Dock blir det antingen svårare eller så får man mindre information. Eller både och.
 
Förutom att jag brukar låta Spelarna använda BIL i generella slag så får alla rollpersoner sin BILx2 extra enheter som de endast får placera på Kunskapsfärdigheter och Språk.
 
Stödfärdighet

Ibland, när det passar, brukar jag låta en spelare slå ett slag mot två olika färdigheter för att nå samma mål. Här är ett exempel:

Cart Rollon ska spela ett brädspel som delvis handlar om taktik (i bemärkelsen militärtaktik), exempelvis kungsbräde. Cart kan då få använda sin färdighet krigsföring som stödfärdighet till spel och dobbel. Först slår han mot sin färdighet i krigsföring. Perfekt resultat gör slaget mot spel och dobbel två nivåer lättare. Lyckat resultat gör slaget en nivå lättare. Om slaget misslyckas får han ingen modifikation alls och vid fummel ökar svårigheten för det sista slaget med en nivå.

Man kan tänka sig att göra en lite mer riskabel variant där misslyckat ger en nivå värre och fummel två nivåer värre.

Min tanke här är att man kanske kan använda någon färdighet som ligger ganska nära det man är ute efter som stödfärdighet till BIL, eller tvärt om beroende på situationen.

/Nordan
 
Re: Stödfärdighet

Nackdelen med att involvera extra slag är att det blir mer tidskrävande, vissa strävar efter att få snabbare spelrundor, speciellt i strid.
Jag har en vag misstanke om att det kan blossa upp diskussioner angående vilka färdigheter som kan brukas som stödfärdigheter i vissa situationer.

Svårt att förklara, febern gör mig förbryllad och den sabbar mina sociala skills.
 
Re: Stödfärdighet

Nackdelen med att involvera extra slag är att det blir mer tidskrävande, vissa strävar efter att få snabbare spelrundor, speciellt i strid.
Förvisso, men man brukar inte så ofta använda kunskapsfärdigheter i strid.

Jag tycker att det låter som en bra idé att få Bildning att bli lika användbart som Styrka... men Psyke då? Det används inte heller så ofta, skulle det kunna användas på ett liknande sätt med stödfärdigheter kanske?
 
BIL = Allmänbildning

Jag tillhör dem som vill göra attributet BIL mer användbart, och har därför funderat på ifall man inte skulle kunna ge rollpersoner med hög BIL en bonus på att använda kunskapsfärdigheter. Jag är dock osäker på hur det här borde göras på bästa sätt.

Jag kör med att attributet BIL kan användas istället för olika kunskapsfärdigheter dock med en svårighetsmodifikation på +Ob2T6. På så vis har en person med bra BIL en god allmänbildning då denne har en, iallafall hyffsad, chans att lyckas med alla slag av lättare svårighet. Jag gillar denna metod framförallt då en karaktär med hög BIL verkligen kan ses som en mycket allmänbildad person då den kan slå mot diverse kunskapsfärdigheter denne inte har o ändå ha en hyffsad chans o lyckad.
För att karaktärer med hyffsad BIL ska ha någon chans att lyckas med sina slag gäller det dock att spelledaren inte får vara rädd att sätta grundsvårigheter på både Ob1T6 o Ob2T6 på kunskapsfakta som anses vara antingen väldigt grundläggande eller lätt.

Skillnaden gentemot färdigheter blir då att dessa representerar mer specialiserad kunskap dvs att sannolikheten att förstå sig på mer avancerad fakta är större.

Sebastian - vars spelares kom att uppskatta attributet BIL mer sedan regeln infördes
 
Förtydligande

Jag får be så mycket om ursäkt för att jag inte förklarade det här i första inlägget, eftersom det tydligen missförståtts av flera personer vid det här laget...

Vad jag är ute efter är en diskussion kring att använda BIL för att modifera kunskapsfärdigheter, förutom användningen av det som en allmänbildningsfärdighet.

En person med god allmänbildning ska enligt min mening inte förlora sina fördelar av det bara för att han skaffar sig mer specialiserad utbildning, och det är anledningen till inlägget.
 
Re: Stödfärdighet

Nackdelen med att involvera extra slag är att det blir mer tidskrävande, vissa strävar efter att få snabbare spelrundor, speciellt i strid.

Då förhållandevis få tillfällen utanför strid ger upphov till mer än ett eller två slag åt gången är det nog ingen större fara för det. Strid är liksom exceptionellt i regelsammanhang.

Jag tycker att det låter som en bra idé att få Bildning att bli lika användbart som Styrka... men Psyke då? Det används inte heller så ofta, skulle det kunna användas på ett liknande sätt med stödfärdigheter kanske?

Ja, nu när du säger det är det nog också en bra idé. BIL kan ge bonusar på kunskapsfärdigheter som Historia, Geografi och Kulturkännedom, medan PSY kan ge bonus till färdigheter som Räkna och Krigsföring där allmänbildning kanske inte kan bidra till så stor hjälp.

Då blir dock frågan om man på liknande sätt ska "bestraffa" karaktärer med lågt PSY eller BIL genom att tvinga dem lyckas med ett slag för att inte ge negativa modifikationer. Å ena sidan är det i min mening viktigt att - om man är ute efter realism - vara konsekvent, men å andra sidan är jag emot att bestraffa spelare för dåliga karaktärsdrag (det ger ju redan sina nackdelar i form av minskade fördelar).
 
Det var en intressant metod att ge spelarna enhetsbonus för värden. Fungerar metoden bra under faktiskt karaktärsskapande, och vad tycker spelarna om den?
 
Re: Stödfärdighet (not)

Jag använder aldrig detta system i strid, därför att jag anser att de flesta manövrar som görs i strid redan har en lämplig färdighet. Jag kan inte komma på ett exempel i strid när jag skulle vilja använda systemet. Så jag personligen har aldrig upplevt att systemet har belastat spelandet på det sättet.

Vad gäller diskussioner så bestämmer jag mig för hur det skall gå till (spelarna får eventuellt ge förslag) och sedan blir det så. Eftersom att det är min regel så finns det egentligen inget underlag för motargument eftersom att det inte är något spelaren har "rätt" till och oftast gynnar spelaren då det används. Sen inser jag att detta kan variera helt beroende på spelgruppens kultur och så vidare...
 
Under karaktärsskapande är det inga problem med den - spelarna får BILx2 enheter att placera ut - så det går snabbt tillsammans med enheterna från yrket.

Spelarna gillar det. Nu kan det vara värt att sätta ett högt värde i BIL även om man har en mer fysisk karaktär och man vill göra denne världsvan och kunnig.
 
Re: Stödfärdighet

Ibland, när det passar, brukar jag låta en spelare slå ett slag mot två olika färdigheter för att nå samma mål. Här är ett exempel:

Cart Rollon ska spela ett brädspel som delvis handlar om taktik (i bemärkelsen militärtaktik), exempelvis kungsbräde. Cart kan då få använda sin färdighet krigsföring som stödfärdighet till spel och dobbel. Först slår han mot sin färdighet i krigsföring. Perfekt resultat gör slaget mot spel och dobbel två nivåer lättare. Lyckat resultat gör slaget en nivå lättare. Om slaget misslyckas får han ingen modifikation alls och vid fummel ökar svårigheten för det sista slaget med en nivå.

Man kan tänka sig att göra en lite mer riskabel variant där misslyckat ger en nivå värre och fummel två nivåer värre.

Min tanke här är att man kanske kan använda någon färdighet som ligger ganska nära det man är ute efter som stödfärdighet till BIL, eller tvärt om beroende på situationen.

/Nordan

Ja, detta är ett utmärkt sätt att använda färdighetssytemet och det introducerades i en artikel i Sinkadus som heter "Balanskonster", det var Sinkadus nr 20, som gavs ut 1989. Din metod är super.
 
Under karaktärsskapande är det inga problem med den - spelarna får BILx2 enheter att placera ut - så det går snabbt tillsammans med enheterna från yrket.

Spelarna gillar det. Nu kan det vara värt att sätta ett högt värde i BIL även om man har en mer fysisk karaktär och man vill göra denne världsvan och kunnig.

Ditt regelförslag är lysande. Skall genast införa det.
 
Back
Top