Nekromanti Big no-nos

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Svaga huvudpersoner En följd av min första punkt. Må vara att de kan få vara nybörjare, men de skall definitivt inte vara sämre än mannen på gatan. Då är någonting ALLVARLIGT fel på kampanjen eller systemet.
Är det bara jag som tycker det kan vara kul med lågnivå-kampanjer? Jag kan älska sånna uppslag, i alla fall som spelare...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,458
Location
Stockholm
Ooohh... tidsresenärer är att be om trubbel.

I allmänhet är det jäkligt muppigt med förmågor som har med tid att göra i allmänhet. Spådromar, profetior etc. Speciellt profetior är apa. Dels för att de är så klyschiga, dels för att de säger att spelarna inte har någon egen vilja. Och det suger.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Big no-nos ANT

Specifikation skulle jag gissa på.

Låter korkat men specar är nästan ett vedertaget begrepp för specifikationer. Används även internt på mitt jobb som definition i muntlig framställan och förekommer ofta i våra rapporter då vi har besökt kunder. Ett annat exempel är konc = koncentration av ett ämne. I vårt fall pappersmassa...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Är det bara jag som tycker det kan vara kul med lågnivå-kampanjer? Jag kan älska sånna uppslag, i alla fall som spelare...
Ja, det är bara du. Ledsen. :gremcool:

Nä, men skämt åsido, svaga rollpersoner kan vara kul att spela, om 3 villkor uppfylls:

1: Reglerna är tydliga med att nyskapade rollpersoner är riktigt svaga.
2: Rollpersonerna ibland möter SLP som är lika svaga.
3: Det finns en reell möjlighet att ta sig förbi svagstadiet genom erfarenhet eller andra medel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Svaga rollpersoner

Svaga huvudpersoner En följd av min första punkt. Må vara att de kan få vara nybörjare, men de skall definitivt inte vara sämre än mannen på gatan. Då är någonting ALLVARLIGT fel på kampanjen eller systemet.
Öh...kan det liksom inte vara meningen med kampanjen, då? Jag gillar att spela helt vanliga människor, och yngre sådana är ofta 'sämre' än genomsnittet, tror jag. Jag gillar när mannen på gatan kan vara ett hot så gott som något annat. Det känns så verkligt då. Spelar man typ en studentkorridorskampanj som jag gör med Lycan är det ofta ganska lämpligt om rollpersonerna inte sticker ut från genomsnittet direkt.

Ta Natala som exempel...hon var en otränad liten fjortonåring, rätt underlägsen de flesta kraftmätningar mot genomsnittliga vuxna...tills hon gick och blev generation 6-vampyr, iallafall. (Och då var hon fortfarande en mes jämfört med alla andra vampyrer).

Rollpersonerna ska alltid vara huvudpersoner, det skriver tillochmed jag under på. Deras kraft- och hjältenivå har egentligen dock ingen som helst relation till detta faktum. De kan vara svagast och mesigast i typ hela världen, och fortfarande stå i centrum. Som Frodo, till exempel.

- Ymir, protesterar, helt enkelt
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Svaga rollpersoner

Öh...kan det liksom inte vara meningen med kampanjen, då? Jag gillar att spela helt vanliga människor, och yngre sådana är ofta 'sämre' än genomsnittet, tror jag. Jag gillar när mannen på gatan kan vara ett hot så gott som något annat. Det känns så verkligt då. Spelar man typ en studentkorridorskampanj som jag gör med Lycan är det ofta ganska lämpligt om rollpersonerna inte sticker ut från genomsnittet direkt.
Absolut. Jag skrev bara vad jag gillar och inte gillar.
(Mannen på gatan får gärna kunna vara ett hot. Vad jag tycker är trist är om han alltid är det.)

Rollpersonerna ska alltid vara huvudpersoner, det skriver tillochmed jag under på. Deras kraft- och hjältenivå har egentligen dock ingen som helst relation till detta faktum. De kan vara svagast och mesigast i typ hela världen, och fortfarande stå i centrum.
Fast jag tycker att en huvudperson skall vara sådan att hon kan påverka världen på eget initiativ. Då måste hon i någon mening kunna vara osvag och omesig förr eller senare.
Hm, fast när jag tänker efter är det nog vilseledande av mig att tala om huvudpersoner. Jag menar nog egentligen den sorts huvudpersoner som kallas hjältar. Ursäkta imprecisionen.

Som Frodo, till exempel.
Frodo är ju både stark och modig. Han smyger sig fram genom livsfarliga miljöer med sitt magiska svärd, sin magiska kappa, äter sin magiska mat och vaktar sin ultrajättemagiska ring som han motvilligt använder ibland. Han anfaller troll, betvingar uråldriga mördare och är allmänt superuthållig. Han är bra på att smyga och gömma sig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Svaga rollpersoner

Fast jag tycker att en huvudperson skall vara sådan att hon kan påverka världen på eget initiativ.
Det tycker jag med - oftast. (I vår studentkorridorskampanj vore det dock bara fel, till exempel: den handlar om helt andra saker). Men ibland är det vägen dit som är det intressanta. Och det finns maaaaaassor av sätt att påverka världen på - man behöver inte vara jättebäst på någonting alls för det, egentligen. Jag kan ofta tycka att utsatta roller är mycket intressantare att spela; det är alltid en extra utmaning att kämpa i underläge. Självfallet ska man kunna uppnå något, men i många berättelser ser jag gärna att det kan göras med till exempel empati, beslutsamhet eller list såväl som styrka, magi och vapenmakt.

Frodo är ju både stark och modig. Han smyger sig fram genom livsfarliga miljöer med sitt magiska svärd, sin magiska kappa, äter sin magiska mat och vaktar sin ultrajättemagiska ring som han motvilligt använder ibland. Han anfaller troll, betvingar uråldriga mördare och är allmänt superuthållig. Han är bra på att smyga och gömma sig.
Mjo, men han är fortfarande så liten och klen att varenda enskild orch är ett hot. Givet den allmänna hjältenivån hos Tolkien, tycker jag det är rätt anmärkningsvärt, faktiskt. Men du har rätt, förstås; det finns massor av saker Frodo är bra på. Men i slutändan vinner Frodo för att han har modet att trotsa omöjliga odds och följa sitt hjärta; inte för att han är bäst på någonting. Och det är det jag tycker är det relevanta här.

Nåja...vi verkar ju vara ganska överens, egentligen.

- Ymir, äter chips
 
Top