Nekromanti Big Kaboom

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Potensiell høyteknologisk überbombe til Neotech:
Man tar Hydrogengass ( Man kan ta hvilken som helst gass, men Hydrogen har en intererresant reaksjon med Oksygen).
Du skal ha masser av Hydrogengass, så presser du den sammen ved ekstremt trykk, (Helst bør det bli fast stoff, men flytende holder i massevis). deretter putter du det inn i en beholder som tåler trykket av innholdet og er helt tett. Denne beholderen er laget slik at hvis den blir utsatt for støt så vil den troligvis sprekke. Når den gjør det så vil den gi etter trykket innenfra og splintres. Gassen vil da skape en skikkelig trykkbølge, og hvis det var hydrogengass vil varmeutviklingen gjøre at den reagerer med oksygenet og danner vann (knallgass). Denne reaksjonen vil avgi en masse energi ( les: eksplosjon) som i tillegg til trykkbølgen vil gi brannskader.

Med Hydrogen vil dette bli en kombinert Spreng/Splitter/Brann-bombe, som vil være relativt lett å få med seg hvor det skal være.
Bruker du klor eller Fluor så vil du i tillegg drepe de fleste organismer i umiddelbar nærhet.
Det finnes hauger av andre mulige kombinasjoner for annen effekt.

Tenk gass, trykkbølge, varmeutvikling, eventuelle reaksjoner mellom gassen og omgivelsene samt konsekvensene av å befinne seg i en sky av denne gassen.
 
G

Guest

Guest
Finfin ide, men jag tror att vätgas (hyrdogen på svenska om det skulle vara oklart mot förmodan) tillsamman med helium och acetylen (etyn för den kemiintresserade) är utesutet då behållarn skulle vara för dyrbar att slösa på en bomb för att hålla vätgas och helium flytande vid temperaturer högre än ett tiotal kelvin och acetylen skulle spontanexplodera ihop med sig själv, gaser jag kan föreslå är istället metan som är standard brännbar gas nr 1, kolmonoxid som förutom att vara brännbar är otroligt giftig för alla varelser med blod liknande vårt samt vätecyanid som kanske inte är så brännbart men är ännu mer giftigt än kolmonoxid.
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Jeg glemte å sjekke kokepunktet til Hydrogen (-253 grader dvs 20 grader over det absolutte nullpunkt...veldig vanskelig).
Men husk på at i Neotech så vil teknologien ha kommet langt nok til at de Megaforetakene som kan tenkes å utvikle slike ikke vil ha problemer med det.
Når temperaturen senkes så vil trykket fra gassen reduseres ca. 15 ganger. da kan man presse den sammen. Hvis man presser sammen gassen slik at den vil ha samme trykk som i utgangspunktet vil volumet bli 66 liter for hver kubikkmeter gass i utgangsounktet, ved å presse denne sammen noe kan du så kan du få presset gassen 100 ganger sammen. Noe som vil si at trykket inni beholderen er 100 ganger større enn på utsiden ved romtemperatur. Dette er fullt mulig med Neotechs teknologi mener nå jeg. Og dette er før den har gått over til veske (Men det kan tenkes at den har gjort nettopp det).

Fluor kan fungere bra da kokepunktet ligger på -188 grader, og Fluor er et av de aller mest reaktive stoffene som finnes (Derfor er det giftig).

//Mohahaha ingen grisfôrer mer
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Brann og eksplosiver

Det blir ingen varmeutvikling, men snarere en kuldeutvikling, fordi jeg tenker meg at gassen i beholderen er kraftig nedkjølt, slik at det kan være mye av den. Dette vil føre til at den tar varme fra omgivelsene og kjøle disse ned. Etter en liten titt i Fysikkboka mi ser det ut som at Nitrogen har de beste egenskapene når det gjelder massetetthet, varmekapasitet og kokepunkt for bruk til en slik "frostbombe". Giftige gasser fungerer også fint, mest fordi de er giftige gasser.

Ett (dårlig) utkast til en slik en:

"Freezer" fra BOMB'S R US (Hvem lager slike?)
Pris: 50000 Euro
Vekt: 1kg
Tilgjengelighet:X
Består av en boks med målene10cm*10cm*15cm. På innsiden er det en superisolert beholder med et volum på en liter, fyllt med Nitrogengass under trykk som er nedkjølt til ca -190 grader. Ved siden av denne er det en mindre beholder med volum på 0,25 liter. Denne er også superisolert og inneholder vann med temperatur på rundt 80 grader. På signal fra en transponder eller ved et forhåndstilt tidspunkt så vil vannet og nitrogengassen komme i kontakt med hverandre noe som vil varme opp nitrogengassen slik at trykket innenfra blir for stort for boksen som kollapser og gassen vil velte ut, noe som resulterer i en liten trykkbølge og enorme frostskader.

Regelteknisk:
Sprengvirkning: Ob4t6, bas: 1m
Frostskade: Ob15t6 traume, bas: 1m (under vann så deles denne verdi på fem, klær som gir beskyttelse mot kulde og vind reduserer kastet med samme modifikasjon. Beskyttelsesdrakter for gass gir en modifkasjon på -ob5t6. Hvis man er lettkledd får man +ob2t6, og uten nevneverdig påkledning +ob4t6 ellers gjelder vanlige sprengregler for basradie.)
Splitter: Ob1t6, bas:1 (Krosskade)
I tillegg så kommer et kuldesjokk som gir en ekstramodifikasjon til sjokkslaget som følge av frosten dette er på +ob5t6 bas: 3

For å anvende bomben kreves enten ob1t6 mot sprengteknikk, ob2t6 mot stridsvane eller ob4t6 mot Psyke.
Ved mislykket slag så vil den bli plassert 1m per effektsteg unna der den burde ha stått og SL kan kaste et slag mot Tur for å se om den blir oppdaget, man kaster like mange terninger som man fikk effektsteg. Fummel innebærer at man ikke stilte inn bomben riktig (Kan gå av mens RP holder i den), blir stoppet i en kontroll, plasserte bomben på en slik måte at den ikke har noen effekt eller at den rammer noen man ikke ville ramme, mens målet forblir uskadet. Dette er et relativt nytt apparat som ikke nødvendighvis fungerer som det skal (ingen garanti) SL skal slå ob1t6 mot Tur for å se om den fungerer. Hvis det mislykkes kaster man 1t10 ved 10 så går den av etter ob10t6 minutter, ved 9 så går den av etter ob5t6 timer, ellers så vil den ikke gå av i det hele tatt.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Brann og eksplosiver

Frostskade: Ob15t6 traume, bas: 1m (under vann så deles denne verdi på fem,
Finns det någon risk för att vattnet kristalliseras, vilket vatten har en tendens att göra vid låga temperaturer?
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Re: Brann og eksplosiver

Njaa det avhenger av hvor mye vann det er snakk om og hvor kaldt det er, men normalt så vil det bare skje i de nærmeste 5-10 centieterne rundt boksen og da bare noen små ubetydelige krystaller som smelter ganske kjapt.

Jeg viste ikke utregningene mine, men jeg beregnet at det var ca 45g Nitrogen. Du trenger 4,18J for å varme opp ett gram vann en grad, dette er også så mye energi som avgis når ett gram vann går blir en grad kaldere. For Nitrogen er denne verdien på 1J. dvs at hvis du senker temperaturen på ett gram vann med en grad avgis det nok energi til å varme opp ett gram Nitrogen med 4 grader og når det går 1000 gram vann per liter så blir det nok lite tilfrysning her.

Jeg tror faktisk at jeg må endre regelen for bruk under vann:
Du må befinne deg over eller rett ved siden av (mindre enn en meter) for å få skade den vil da være på ob15t6/2 traume ved siden av og ob15t6 traume over, ingenting under. 2m over blir det ob8t6 traume, 3m ob4t6 traume og 4m ob1t6 traume. Dette fordi at gass stiger opp i vann.
Regelen er vel generellt sett temmelig ubrukelig da man trolig aldri vil anvende innretningen under vann.

Svaret på mitt eget spørsmål: hvem lager noe slikt?
Det høres litt ut som noe Wanglow ville finne på, Ultech vet man heller ikke hvor man har. MADE kan kansje finne på noe slikt, da denne vil være perfekt i varmt klima (Kansje ekstra grymt kuldesjokk, mer traume elle vanskeligere sjokkslag), ellers kan vel alle mer eller mindre suspekte foretak (dvs. alle) som driver på med kjemikalier, gass og lignende tenkes å kunne lage slike. Jeg heller mest mot Wanglow, men hvem har sagt at de får ha all moroa for seg selv? Personlig liker jeg navnet BOMB'S R US og begynner nå å gruble over mulige produktnavn: "Frost-Bang", "Air-conditioner", "Iceificator", "Freezer", "Cold kiss" osv kom igjen vi vil ha navn!
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Brann og eksplosiver (ANT)

Personlig liker jeg navnet BOMB'S R US og begynner nå å gruble over mulige produktnavn: "Frost-Bang", "Air-conditioner", "Iceificator", "Freezer", "Cold kiss" osv kom igjen vi vil ha navn!
Chill Blast, Icebreaker, Refrigerator?
 
G

Guest

Guest
Re: Brann og eksplosiver

Först får jag väl be om ursäkt om hur pigg jag var när jag såg det förra inlägget, blev nog några fel pga det.
Sedan får jag be om ursäkt för att jag fick för mig att gasen skulle antändas och därmed vara i en ursprungligt vettig temperatur.

Över till inlägget, om behållaren är kraftigt nerkyld, så minskar du kraften som det exploderar med.
Exempel, vi har helium i en tank där det är flytande under tryck, men temperaturen är 273 kelvin, så öppnar vi behållaren i vakuum, inehållet expanderar så snabbt det kan, till den temperatur (inte det tryck) där det skulle varit flytande i vakuum, detta är någon hundradels kelevin vilket innebär att det antagligen kommer stanna på en specifik tryck istället för en specifik temperatur.
Exempel 2, vi har mer helium i en annan tank, det är flytande i vanlig atmosfär, vilket är några kelvin, vi släpper ut det i vakuum, då temperaturen ligger mycket nära flytande i vakuum, kommer det expandera tills det når temperaturen som ger samma fysiska egenskap i det nya trycket, detta steget är nu väldigt litet, antagligen hinner heliumet nå en fast temperatur innan den når ett fast tryck och expantionen är liten.
Exempel 3, vi har helium i en behållare där temperaturen är så låg att det skulle vara flytande i vakuum, vi öppnar behållaren, heliumet droppar ut.

Disclaimers: Ja det finns antagligen ingen känd temp där helium är flytande i vakuum, men exemplen var lättare att ta med helium för då behöver man inte blanda in partikelfysik i samma mängd.

Problemet med din ide (tyvärr, jag gillar explotioner) är att hur du en gör det så har du en på alla håll kontrollerad reaktion, en kontrollerad reaktion är inte användbar som spräng ämne.

En version skulle däremot kunna vara att ett sprängämne skulle ta hål på behållaren, då den skulle ske såpass snabbt attbehållaren går sönder oavsett om kvävgasen är varm eller ej, detta skulle göra att vi först får en kraftig explotion sedan när skador blir märkbara blir allt nerkylt, vilket också skapar en del vindar och detta kan ge upphov till lustiga lågfrekventa ljud.

Glömde säga, jag har inte hafft internet tillgång på några dagar och nu har jag tagit några öl vilket kan smyga in vissa mindre och/eller större fel.
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Re: Brann og eksplosiver

Har du Helium i vakum og klarer å holde det flytende er det såpass høyt trykk at det ikke er vakum mer, vakum er tomt rom altså ikke stoff og ikke trykk.

Men som jeg oppfattet det så mener du at det ikke blir noen særlig trykkbølge, og det er jeg enig i. Men BOMB'S R US har selvfølgelig blandet noe muffens oppi der som lager en slik en (De vil bare ikke si hva det er for noe (les: Jeg har ingen anelse, men det er ennå 54 år igjen til NeoTech). Som det utgår av mine tidligere innlegg, har jeg gått inn for en "Frostbombe" i stedet.

Men jeg vil ikke forlate ideen min ennå:
Vi har en to beholdere i en boks: Disse to er ekstremt trykksikre og Hyperisolerende. I hver av beholdererne er det to gasser som sammen vil reagere med hverandre på en måte som vil frigjøre masse energi (eksplosjon). I beholderne er det høy temperatur og så høyt trykk at de er flytende (Og fyller beholderne helt med veske). Ved gitt signal så kommer disse til å komme i kontakt med hverandre og Kaaboom......

NeoTech=ny teknologi......Hirr..Hirr..Hirr...
 
Top