Bifurs spelkönika 2023

Bifur

Veteran
Spelpass #59
2023-09-07, fysiskt möte, Pendragon (3/4?), Någon del av KAP, ca 2 timmar, SL Markus
Slaget vid Badon Hills vinns och saxarna är besegrade för evigt! (Eller?) Till vår RPs stora glädje. Min RP får även jaga ner till kusten och tvinga fram Lady Ariana, en nemesis från första passet år 500, som giftmördat vår lord och sin far, dödat min RPs fru. Till sist dräper han henne i en okonventionell envig. Passande och ganska mörkt. Lagom att runda av här men också lite lockande någon gång hoppa 20 år framåt att spela våra barn.

Blade Runner, Electric Dreams, SL jag
Vi hann detta pass även dra igång Case file 1. Kom inte så långt men det är verkligen ett nöje att SLa detta välstrukturerade äventyr, komplett med alla snygga handouts. Ska bli riktigt kul att ge sig i kast med det på allvar och gräva i de tre väldigt intressanta RP som spelarna skapat.

Bifur

Veteran
Spelpass #60
2023-09-12, fysiskt möte, Symbaroum, Törnetronen, ca 3 timmar, SL jag
Härjat Hemland rullar vidare. RPna rotar runt i Steneke kastell, efter att det intagits, i tron att drottningen kanske fortfarande gömmer sig där. De tar sig sedan fram genom Belgaros kullar, hittar tempelöns viloplats, driver bort de vandöda bevakarna och nedkallar tempelön till marken med den magiska melodin.

Bifur

Veteran
Spelpass #61
2023-09-17, onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 3 timmar, SL @Rymdhamster
Ernst slank undan vårt grepp, trots att vi tyckte vi var luriga och hittade ett sätt att hinna före honom längs vägen söderut. I slutändan tvingades vi inse att vi inte hade medlen att jaga ikapp honom. Bara att kryssa tillbaka uppför Reik mot Wittgendorf, dit vi trots allt har goda skäl att tro att han är på väg. Vi når byn en styv vecka senare - en förfallen sorglig plats full med utblottade trashankar. En något mer välbeställd värdshusvärd (hur någon nu kan överleva på att driva ett värdshus i denna håla) kan bekräfta att Ernst passerat där tre dagar tidigare och nu befinner sig uppe hos herrskapet i Wittgenstein Castle som tronar över byn. Illavarslande nyheter, kan han ha varit i maskopi med resterna av släkten von Wittgenstein redan från början? Vi får även höra att byns Sigmar-präst omkommit i en underlig olycka för ett halvår sedan. Också oroväckande och eftersom vi känner att vi behöver veta mer innan vi stövlar upp till slottet, bestämmer vi oss för att undersöka det förfallna Sigmar-templet i jakt på information om vad som egentligen föregår på platsen.

Bifur

Veteran
Spelpass #62
2023-09-21, fysiskt möte, Blade Runnet, Electric Dreams, ca 3,5 timmar, SL jag
Utredningen fortsätter och RPna börjar på allvar nysta i spåren efter Leah. Kul att vara igång på allvar. Ser fram emot downtime nästa gång (hanns inte riktigt med denna så vi klippte precis före).

Stor eloge till Fria Ligan och @TomasFriaLigan för det kanske bäst strukturerade äventyr jag läst och spellett på länge. Tatters of The King del 1 är nog det som kommer närmast som jag minns. Alla bitar är verkligen på plats, informationen översiktligt presenterad och lätt att extrapolera från när spelarna kommer med egna idéer. Plus att tematiken är där och så klart alla välgjorda handlöst som förhöjer upplevelsen. Och att spelets struktur med skift etc. ger precis rätt press framåt.