Bifurs spelkönika 2023

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #46
2023-06-05, onlinemöte, Alien, Heat of Darkness ca 4 timmar, SL jag
Start på detta det sista scenariot i den löst hålla cinematic-mode.trilogin till spelet. Kul början där RPna så smått tar sig in på Erebos och skapar en överblick över situationen. En av dem avlider nästan när de tar sig igenom några av de delar som börjat brinna, men två (surt förvärvade) story points från tidigare spel räddar hen till sist.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #47
2023-06-6, fysiskt möte, Symbaroum, Törnetronen, ca 4 timmar, SL jag
Vi rundade av Dubbelspel som slutande "lyckligt" (eller ja, RPna vann - till priset av Mirelas kärlek). Sedan tog vi oss igenom en del transportsträckor och viktiga händelser som dramatiserades kort för att nå fram till den verkliga starten på Härjat hemland. Hade tänkte att detta skulle lösts genom ett antal text-poster med svar från spelarna, men eftersom vi hade en timme kvar på Dubbelspel från senast gick det inte i lås. Funkade ok ändå, och nödvändigt för att bygga rätt stämning inför nästa steg. Synd bara att nästa spelmöte blir först i augusti...

(Återigen två spelare borta. Lite tråkigt fast av mindre betydelse denna gång. Hoppas på bättre uppslutning i höst :).)
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #48
2023-06-11 onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 3,5 timmar, SL @Rymdhamster
Spelpass 37 i denna kampanj. Gruppen tar sig tillbaka ner längs Stir och sedan Reik tillbaka till Dagmar von Wittgensteins gamla signaltorn - kanske finns det han grävde upp i Djävulsskålen fortfarande gömt där? På plats anar de dock oråd - tyst och någon form av magi som bevakar platsen. Framme vid tälten är de dvärgiska arbetarna borta - men när de smyger sig närmare dyker de upp, nu som vandöda aggressiva lik. Dessutom synes ett vagt bekant ansikte bland dem - en ung man som en gång färdades med dem i droskan mot Altdorf [i Misstaken identity], Ernst. Men vad gör han här, och varför styr han magins vindar? Gruppen flyr tillbaka ut på floden och vid strandkanten verkar de odöda tappa mål och riktning och kan nedgöras. Iland igen ser de inga spår efter Ernst eller andra levande, bara fler viljelösa och döda-men-levande-dvärgar. De undersöker tornet med hjälp av nyckeln de hittade förra gången men finner inga fiender där heller, och retirerar sedan ut till pråmen för natten.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #49
2023-06-12, fysiskt möte, CoC Sverige, Tjurmannen från Kungsskär, ca 3 timmar, SL Marco
Galenskaperna på Herkules fortsätter när RPna som är fast därute desperat försöker hitta ett sätt att sänka skeppet med hjälpa av improviserade sprängladdingar. Bara en av dem håller ihop det (och hon är rätt manisk redan innan... ). Samtidigt har ett pontonplan landat i Reykavik. Kanske är det de andra rollpersonernas att når Herkules snabbt, men kommer de hinna i tid för att stoppa kulten och rädda sina vänner?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #50
2023-07-19, fysiskt möte, CoC Sverige, Tjurmannen från Kungsskär, ca 2,5 timmar, SL Marco
Finalen på denna kampanj där gruppen RP ombord på Herkules till lyckas sänka skeppet och fly i en livbåt, och sätter därmed stopp för kultens planer. Senare plockas de upp av resterande RP i pontonplanet. Så ett lyckligt slut även om RPna får leva med sina trauman.

Allt som allt en väldigt rolig kampanj att spela och en som ger intryck av att vara välskriven och som ger SL mycket hjälp. Paus från CoC Sverige för mig framöver (när denna gruppen går över till Symbaroum utan mig), men förhoppningsvis blir det mer i framtiden.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Spelpass #16
Arthurs fälttåg mot sina motståndare i norr fortsätter och i denna kampanj besegras slutligen Kung Lot.
Kung Lot är fan värst. Alla kategorier.

Mordred är den som är känd för att vara Arthur-skurk, men Lot är värst, följd av Agravain.

EDIT: Vänta, blandade ihop honom med kung Mark. Det är Mark som verkligen suger. Även om kung Lots uppsättning söner är rätt tvivelaktig i många fall.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #51
2023-07-27 onlinemöte, Trophy Dark, en incursion vars namn jag redan glömt, ca 3 timmar, SL @Basho
Ett nytt spel för mig som jag tittat lite på förr men aldrig läst eller spelat. Intressant och spännande koncept med stor potential för bra stämning. Kul pass där till slut bara min RP dog under spel så att säga, även om vi konstaterade att det var lite svårt att hinna utveckla karaktären tillräckligt (tydligen ska spelet rekommendera en timme per spelare och det verkar vettigt men inte hade). Helt klart något jag skulle kunna använda för enkvälls i framtiden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Jag måste ändå säga att jag blir så avundsjuk på hur många spelmöten du hinner med. En inspiration för mig som är glad för något enstaka spelmöte per år.
Ska sägas att detta året lätt är rekord och att hösten lär bli lugnare (fast fortfarande kanske 1/vecka i snitt.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #52
2023-08-13, onlinemöte, Alien, Heat of Darkness ca 3,5 timmar, SL jag
Fortsättning på detta cinematic. RPna tar sig vidare runt på Erebos, stöter på sin första alien och två av dem stryker med direkt. Ganska mycket otur med två väldigt höga slag för kritiska skador. Skakade fortsätter de leta information om stationen tillstånd och så småningom flera intressanta ledtrådar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #53
2023-09-15 fysiskt möte, Symbaroum, Törnetronen, ca 3,5 timmar, SL jag
Igång med Härjat Hemland på riktigt. Infodump om drottningen och sekretorierapporterna - vilket leder till en fantastisk diskussion om spelets myter och vad som är vad. (Verkligen en pay-off av att spelat i världen så länge.) Sen RPna reser med den reformistiska expeditionsstyrkan till Steneke. De rider i förväg den sista biten och rotar runt i byn kring status på kastellet. Står nu och väger mellan att försöka smyga in i borgen eller invänta den ofrånkomliga belägringen.

(Hann också med en kort tur till Alphaspels DoD-realese och hejade på @Förstefadern (och såg drösvis med andra forumiter) innan det var dags att spela.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #54
2023-08-16, fysiskt möte, Pendragon (3/4?), Någon del av KAP, ca 3 timmar, SL Markus
Det stora kriget mot saxarna är här (i alla fall enligt min RP). Nu kommer britterna slänga ut dem i havet. Hela spelpasset ägnas åt militära kampanjer, först i Silchester och sedan efter reträtt till Baden Hill, där hela Britanniens hjältar samlas. Striden står och väger och nästa pass kommer vi få upplösningen, och därmed kanpanjavslut i Pendragon för oss (för denna gången).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Spelpass #54
2023-08-16, fysiskt möte, Pendragon (3/4?), Någon del av KAP, ca 3 timmar, SL Markus
Det stora kriget mot saxarna är här (i alla fall enligt min RP). Nu kommer britterna slänga ut dem i havet. Hela spelpasset ägnas åt militära kampanjer, först i Silchester och sedan efter reträtt till Baden Hill, där hela Britanniens hjältar samlas. Striden står och väger och nästa pass kommer vi få upplösningen, och därmed kanpanjavslut i Pendragon för oss (för denna gången).
Badon Hill! Klassiker!

Har ni spelat ändan från 485?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #55
2023-08-22 onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 3,5 timmar, SL @Rymdhamster
Citerar @luddwig som sammanfattade det kärnfullt.

Inte idag men igår återupptog @Rymdhamster , @Bifur , @Lightshy , @Lodin2000 och jag vårt spelande av The Enemy Within. Vi är 38 spelmöten in i kampanjen och gårkvällens spelmöten slutade just som våran flodbåt var på väg att bli bordad av en hop odöda. Min buttra veteran förutspår undergång.
För att brodera ut något hittade gruppen en hemlig källare inne i signaltornets redan dolda nedervåning. Hittade en del info av intresse i gamla luntor men inget som kändes akut att följa upp. Inga fler spår efter Etelka. Därför styrdes kosan mot Altdorf eftersom @Lodin2000 s RP gärna ville ditåt. På vägen dök den mystiska båten upp, som nu verkar vara på väg att anfalla (vi misstänker att det är Etelka som lagt sig i bakhåll, vilket vi väl räknat med skulle hända, men det återstår att se.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #56
2023-08-29, fysiskt möte, Symbaroum, Törnetronen, ca 3 timmar, SL jag
Fortsättning på Härjat Hemland. RPna lyckas smyga in genom den hemliga gången och även föra in en stormstyrka från expeditionskåren i lönndom. Medan striden pågår tar sig RPna in i Ordo Magicas utgrävning.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #57
2023-09-02, fysiskt möte, Blades in The Dark, ca 5 timmar, SL @Pilzefrau
Kvällens spel på Dancon. Jag, @Zeedox, @Hägerstrand och @Luftslottet tog oss an att ta våra RP genom en heist i detta spel. Väldigt kul. Spelet var ungefär som jag väntade mig mekaniskt men spelvärden verkade ha mycket mer djup än vad jag trott. Gav helt klart mersmak. Förvånansvärt likt The Sprawl (som är dock är pbta) som @Lodin2000 kört några gånger och jag lyckades till och med (omedvetet) göra en liknande karaktär..
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Spelpass #58
2023-09-03 onlinemöte, Warhammer FRP 2nd ed, Death on the Reik, ca 4 timmar, SL @Rymdhamster
Det var Etelkas båt och hon lät odöda sjömän välla över oss. Efter en nervig strid därdet kändes som att vi verkligen balanserade på gränsen till TPK, blev hon ändå besegrad. Hennes kumpan Ernst lyckades dock smyga sig ombord på vår båt, stälja några böcker och sen fly medelst magi. Jakten fortsätter.
 
Top