Bifur spelar Mordheim

Har ett trettiotal warbands liggande i tre figurväskor, men det blir tyvärr inte mycket spelat. Min främste Mordheimmedspelare hade den dåliga smaken att flytta från Stockholm för något år sedan, och jag har inte orkat ta tag i att hitta nytt folk.

Har ett oavslutat gäng stående på målarhyllan, och backade just en kickstarter med två nya gäng av Tuomas Pirinen.

Mordheim har bästa konceptet, världen, stämningen och kampanjupplägget, men själva skirmishreglerna är enligt mig något åldrade, och har aldrig varit välbalanserade eller smidiga. Hoppas fortfarande att det ska komma någon form av perfekt sammansmältning av Mordheim och Warcry i framtiden.

Har missat att skriva här. I mitten av oktober drog kampanjen igång. Ett 15-tal spelare samlades på Alphaspel och spelade tre scenarion var, förutbestämda utifrån en narrativ plan (än så länge inte helt klar för mig). Mycket trevligt, även om jag fick stryk i samtliga matcher och lämnade med ett rejält sargade reiklanders.

20251011_163114.jpg
Brädet för ett av mina partier (men just här under en annan match).

20251011_141914.jpg
Samma bräde, nu med mina reiklanders smygande längs muren.

20251011_141926.jpg
Fortfarande samma match. En demonette som dök upp och skapade kaos för alla inblandade. Har jagar den mina fiender (dark elfs har jag för mig).

Ett helt galet fint bräde kampanjgeneral hade med sig. Fick tyvärr inte möjlighet att spela på det.

20251011_102922.jpg

Efter kampanjstarten är det upp till spelarna att ordna matcher. Jag har hunnit spela två till. Förlorade den först mot en gäng slemma skavens. Här ser vi en av de hemskingarna.
20251108_110504.jpg

Här har mitt warband ställt upp sig. Som synes flockas råttorna runt dem.
20251108_110448.jpg

Och här retirerar de ädelmodigt.
20251108_122922.jpg

Och igår spelade jag ännu ett parti. En multiplayer-match mellan mig, en grupp Witch Hunters och ett gäng norse raiders. Jag kämpade hårt för att få alla mina hjältar att överleva och det gick nästan och jag kom därifrån med delad vinst. (Eller de andra två pucklade på varandra medan jag smög omkring. Efter att nordfolket flytt tyckte jag och häxjägarna att oavgjort kändes lockande.) Men jag tar med mig att jag inte förlorade! Och kom därifrån med ganska gott om guld. Änrligen ser det liiite ljusare ut för min hårt prövade kapten. Kan det ha vänt för honom? (Knappast, det är Mordheim!)

Back