Nekromanti Bifall

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag har funderat lite, och även kommit fram till något.

Det som gör att forumen blir överfyllda är att folk skriver meddelanden utan egentligt innehåll.
Allra värst, i och med att de är onödigast, är [NT] dokumenten. Alla dessa är dock inte av ondo i sig, bara i sin utformning. Till exempel tror jag att en bidragande orsak till att så många rollspelssidor på internet går i kvav är att de i princip aldrig får feedback från läsarna. Det enda undantaget är om folk har någonting att klaga på, då möjligtvis kan man få reda på att någon verkligen läst och intresserat sig för det man gjort. Det samma gäller i mångt och mycket trådar - få saker känns så meningslösa som att skriva ned sina (förhoppningsvis) genomtänkta åsikter för att sedan, en dag senare, se sitt medelande sjunka ned i arkivens glömska utan ett enda svar. Att skriva [NT] meddelanden bara för att visa att man läst är inte heller någon bra lösning på problemet.
Det som däremot _vore_ bra vore om man på något vis kunde betygsätta meddelandet. Det skulle räcka med att det vid varje meddelande satt en liten checkbox som man fyllde i om man ville ge sitt bifall/ge ett positivt omdöme.
Därefter kunde det stå vid varje meddelande det antal personer som tyckt bra om det som skrivits där, på samma vis som det står hur många som läst meddelandet. Det kanske är omöjligt att lösa på ett smidigt vis, men om det gick vet jag att i varje fall jag skulle kryssa i rutan "Bifall" vid detta meddelande.

//Olav
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Ett stort problem är ju alla lustigkurrar som gillar att förstöra för alla andra genom att kryssa i utan anledning. Speciellt som det är så enkelt att göra, till skillnad från att spamma forumet med idiotinlägg - vilket ändå görs lite då och då.

Någon liknande funktion har diskuterats bland utvecklarna av forumsystemet, men jag tror inte det ligger så högt upp på todo-listan tyvärr. Själv har jag inte tid att lägga till det heller, men med lite tur kommer det i en kommande version.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Håller inte med [NT] ;-)

Hahaha!

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Varför?

Vad har man för nytta av det, annat än i rena undersökningar? Ett "bifall" ger ju verkligen ingenting. Man får ingen ytterligare information och man kan inte utveckla sin åsikt.

Så snabbt arkiveras inte saker här... det är enbart i Eon-forumet som det tar i storleksordningen en dag.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ja, varför

[NT]-inläggen är inte ett så stort problem. Kollar du noga så ser du att det är en väldigt liten del av alla inlägg som är NT-inlägg. Och i vilket fall gör det ingen skillnad mot ett eventuellt bifallssystem. Du har lika mycket text att ladda (marginellt lite). Enda skillnaden är behovet av att scrolla en rad till.
NT-inlägg markeras ju med NT just för tt folk inte ska behöva läsa dem.

Däremot så finns det många som skriver meningslösa inlägg, alldeles för många, utan att markera detta. Vilket är tråkigt, men inte mycket att göra åt. Alla är ju välkommna på forumet!

/RipperDoc - jobbigt tangentbord

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Ja, varför

Det är förstås upp till var och en.
Men för redaktionen gäller det inlägg som inte kan placeras bra inom någon av forumen (ex. "Vet ni vem som är med i reklamen på TV4?"), innehåller nonsens ("Hata <ras>, bläblä"), tjafs ("Du är ju så djevla dum!", "Du med, helt klart!") eller dylikt. Det varierar alltid lite. Och de flesta forumanvändare håller nog med oss.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top