Nekromanti (BIDRAG) Skådespelet

Jonas Ferry

Swordsman
I Skådespelet spelar man varsin skådespelare som spelar varsin roll i en pjäs. Skådespelarna har samlats på teatern, men har precis fått veta att regissören som har manuset och nyckeln till förrådet med rekvisita har fått förhinder. I vanliga fall brukar de ögna igenom manus och sedan få rekvisitan tilldelad sig, men ikväll kommer det att bli annorlunda. Om alldeles för kort tid kommer teaterbesökarna och skådisarna måste nu snabbt få ihop en pjäs.

Skådespelet utgår från att spelarna samarbetar, att skådespelarna är lite udda personer och att alla rollerna på scenen är i konflikt med varandra.

SunTzu_UBBT

Veteran
Speltestat detta också!
Snabbt! Kan möjligen förlängas till någon timme eller kanske kanske två.
Tror att det skulle göra sig bra som uppvärmning inför annat rollspel.
Ett fint spel!

Rickard

Urverk speldesign
Kommentarer: Skådespelet

Min tanke när jag läste det här dogmat var att jag gärna hade haft ett rollformulär som funkade som regelgenomgång för alla spelarna.. Det skulle kunna vara maskerat som ett riktigt rollformulär och ha någon ruta för egenskaper men huvudsaken var att formuläret har med beskrivningar över de moment som finns med i spelet.. Lite småfilurigt sådär, för att finna kryphål i dogmareglerna.. :gremsmile:

Spelexemplena som kom med var vettiga och kändes mer som om de riktade sig mer till nybörjare än till erfarna.. Förvisso var det med regelexempel i texten och men jag hade nog hellre haft en kortare text och sedan ett flödesschema eller något som man kunde följa med handlingen.. Detta, om flödesschemat inte fanns på rollformuläret.. För det känns som om man måste "följa handboken" innantill första gången man spelar det här..

Sedan brukar det vara vettigare att ha fram- och baksidearket sist bland de två sidorna.. Jag började med att läsa spelexemplet men efter att ha läst 5-6 rader så insåg jag att det kanske var på sida 2 som allting började.. Nästa gång så är det nog smartare att ha fram- och baksidan på sida 2 på dogmat istället, så som Blå Himmel och Mahou Shoujou Kishu Apocalypse 4ever har..

Regelsystemet blev jag lite besviken på.. Jag tyckte det skulle vara trevligt med lite lajvaktigt rollspel men när jag läste igenom spelreglerna kändes dogmat mer som ett såparollspel där det bara kan stå en vinnare.. Jag gillar dock att egenskaperna höjs om man lyckas med slaget.. Det kan få den roliga bieffekten att man bara går på ett spår med sin karaktär och försöker slå ut alla med samma egenskap..

Skådespelet
Första intryck: 3
Grundidé: 4
Regelsystem: 3

Metarollspelande interaktiv teater. Lämplig till att visa okunniga om vad rollspel är för något.

/Han som fick intrycket ovan mest från framsidebilden