Nekromanti (BIDRAG) Memoria-Gargoyles

Greyman

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
För ett tusen år sedan; härskade vidskeplighet och svärdet.
Det var en tid av mörker. Det var en värld av fruktan.
Det var gargylernas tidevarv.
Sten om dagen, krigare om natten.
Vi förråddes av människorna vi hade svurit att beskydda.
Frusna i sten av en magisk besvärjelse i tusen år.
Nu, här i Manhattan, har besvärjelsen brutits och vi lever igen!
Vi är nattens försvarare
Vi är gargyler.


Bidraget är gjort av Greyman - Anders Carlson samt Morax - Marco Archangeli
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Kommentarer: Memoria-Gargoyles

Mitt första intryck när jag kollade igenom dogmat var att rollspelet kändes som ett hockeyrollspel.. Logan bidrog väldigt mycket till den känslan.. Jag har inte läst eller ens hört talas om Gargoyles, så jag hade egentligen inte så mycket att förknippa med världen.. Jag hade varit tacksam om det varit lite fler förklaringar på vad som kan hända i världen.. Vad går rollspelet ut på? Jag får känslan av att man ska spela det som i Vampire: TM, Buffy eller Förhäxad, men jag vet inte hur jag ska använda de världsfenomen som förklaras..

Krafterna är lite förklarat i förbigående med några exempel.. Jag tycker vissa krafter känns väldigt obalanserade men jag antar att bara speltest kan avgöra sådant med säkerhet.. Det jag verkligen gillar med det här rollspelet är först den innovativa attribut- och färdighetsanvändandet.. Det känns som om ni tänkt över hur man kan förbättra gamla rollspelsystem och sedan tryckt ner det i dogmaformat.. Detta är något som är positivt och negativt..

Det positiva är att ni har övergripande attribut, men det geniala är hanterandet av färdigheter.. Det är få generella färdigheter med chans till specialisering... och här kommer det jag gillar... som växlar i användningsområde beroende på rollpersonens <u>bakgrund</u>.. Riktigt snygg lösning (och enkel sådan).. Det jag också gillar är attribut- och färdighetssammankopplingen i tärningssystemet.. Att attributen säger hur många tärningar man får slå och färdigheterna hur högt man kan slå.. Jag har inte stött på det tänkandet någonstans och jag ska nog sno det tänkandet till andra saker..

Det negativa då.. Ja, för det första så känns allting ihoptryckt då det blir en himla massa termer och förkortningar om vartannat.. Jag villade bort mig rejält.. Men det stora misstaget är att ni inte har skrivit ut hur många poäng man får när man ska skapa rollpersonen.. Jag har sökt och sökt och jag måste vara stenkorkad som inte har funnit det, när hela regelhäftet är på två sidor.. Det står "köp [det och det]" överallt men inte vad man har att spendera på sitt köpande! Det där gjorde mig rätt negativt inställd..

I övrigt.. Reglerna säger att man måste ha 4 rollformulär per sida, men ni har bara två.. Dock så får man ha baksida och det är ju det ni har gjort - alltså lagt fram och baksida på samma sida, så jag antar att det hela går igenom.. Det blir dessutom smidigare att ha det på det sättet, för då kan man vara säker på att fram och baksidan hamnar på samma ställe (vilket inte behöver inträffa om man har framsidan på en sida och baksidan på en annan och försöker skriva ut allting på ett ark).. Sedan gillar jag era tabeller.. Visst, det är lite mycket tabeller men det är riktigt bra information som är i dem och det gör att tabellfördelen väger över tabellnackdelen.. För tabellförfarandet gör det hela riktigt stolpigt annars..


Memoria Gargoyles
Första intryck: 4
Grundidé: 3
Regelsystem: 4 (kunde varit en solklar 5:a)

Rollspelet som baseras på serien Gargoyles..

/Han som med detta tar en liten nattpaus från dogmanläsandet
 
Top