Nekromanti (BIDRAG) Finn mig bortom jagets teater

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
"Fröken Cecilia.. Låt mig överräcka denna vigselring. Det är med ett stort nöje som jag nu ber om er hand!"
"Alltså.. Vi måste inte göra det här."


"Finn mig bortom jagets teater" handlar om att gestalta de fjärran varelser som ständigt bär mask, och att berätta deras historia.

Spelet bygger på att långa titlar är balla, att samberättarexperiment inte är gammalt än, att vårt jag är ett vackert men ibland förnekat ting, och på rätten att använda alla tärningar i dogmautmaningen!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Kommentarer: Finn mig bortom jagets teater [edit]

Vad jag verkligen gillar med det här dogmat, förutom hela konceptet, är att du går in och förklarar hur det är tänkt att man ska spela spelet.. Det brukar många missa med sina spel, utan de bara presenterer ett surrealistiskt koncept/spelidé och sedan spinner vidare på sina egna idéer utan att släppa någon annan nära inpå..

Jag vet inte hur mycket utav de här idéerna kommer ifrån Universalis, för jag kan inte läsa det rollspelet förrän nästa helg men jag antar att själva strukturen kommer därifrån.. Jag skulle vara tacksam om du spelledde eller visade det här dogmat när vi träffas nu i helgen, för det skulle bli intressant att se hur du hade tänkt att spelade det..

För det var faktiskt vad jag saknade.. Det står hur man ska spela det, men vad för sort spelande det främjar.. Ska man spela det som ett vanligt rollspel? Antagligen inte, för det känns mer som om man tävlar mot varandra.. Att de tre första akterna ska vara på runt 45 minuter bidrog också till den känslan.. Men jag antar att det varierar från spelgrupp till spelgrupp.. Det vore konstigt om man försökte bestämma hur andra ska spela..

Själva spelet känns som ett skal som man kan använda över andra rollspel.. De här idéerna är ju mer en spelstil än något rollspel som man ska anpassa sig efter.. Särskilt tydligt tycker jag det känns för att det huvudreglerna koncenterar sig mer på scenariogenereringsregler än rollpersonsgenereringsregler.. Men om det nu var några frågetecken runt hur man ska gå tillväga så tycker jag de rätas ut när man tittar på rollformulären.. Jättesmart att använda dem som exempel..

Jag tycker också det är riktigt snyggt med de horisontella strecken som är utav olika längd på rollformulären.. Det ger en skön känsla av... Jag vet inte.. Jag kan inte sätta fingret på det.. Ofullständighet (vilket är bra då de är exempel).. Skiftning.. Frihet.. Som skrivet.. Jag kommer inte på känslan.. Sedan är ramen runt reglerna rätt söt på sitt sätt..

Varför jag inte ger dig en femma i "Första intryck" är för att texten känns väldigt kompakt vid första anblicken.. Sedan är det lite småfel i texthanteringen.. Du borde avstava vissa ord när du marginaljustererar.. Ta de här två raderna som exempel:

Varjespelaregestaltaren
identitetssökande varelse som i sin tur

Du skulle med lätthet kunna avstava "identitetssökande" och på så sätt undvika mellanrummen mellan orden på raden ovan.. Vidare så har du inget tom rad över rubriken "Om spelet", vilket du har på alla andra ställen och så har du en lång kommentar inom parantes.. Du borde kunnat fixa det hela utan parantesen, för det är osnyggt med parantesanvändning (om det inte är korta exempel eller (o)seriösa inlägg på forum)..

Slutligen så är ramarna runt exemplena som du har lite överallt rätt fula.. Du borde ha kunnat få till en snyggare lösning än så.. Du gav mig dock en rätt schysst idé för hur man ska få in exempelrutor, som jag hoppas att jag kommer att komma ihåg för senare tillämpning..


Finns mig bortom jagets teater
Första intryck: 4 (nästan 5:a)
Grundidé: 4
Regelsystem: 5

Samberättardogma i fyra akter, som kan användas utanpå andra rollspel.

/Han som gillar hur man bestämde vem som började i en scen och vad det fick för konsekvenser

<font size="1">[edit] Lade till en kommentar om parantesanvändande</font>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Min syster har gjort det mesta av ramen!

Jag vet inte hur mycket utav de här idéerna kommer ifrån Universalis
Jag kan säga det redan nu: Fasen då man bestämmer miljön. (Fast den är lite annorlunda)

Jag skulle vara tacksam om du spelledde eller visade det här dogmat när vi träffas nu i helgen, för det skulle bli intressant att se hur du hade tänkt att spelade det..
Utmärkt: Jag letar efter spelare som vill pröva på det i helgen! :gremsmile:

Ska man spela det som ett vanligt rollspel? Antagligen inte, för det känns mer som om man tävlar mot varandra..
Det finns faktiskt tre olika incitament till att spela spelet: Att spela en så bra teater som möjligt, att gestalta sin varelse så bra som möjligt, eller att ta något av priserna i slutet. (Främst "Första Insiktspris") Själv tycker jag gestaltandet är det intressantaste här. :gremsmile: Ett riktigt GNS-spel alltså, och förhoppningsvis faller det inte mellan tre stolar. 45 minutersregeln är mest ett argument man kan ta till om de andra segar sig.

Särskilt tydligt tycker jag det känns för att det huvudreglerna koncenterar sig mer på scenariogenereringsregler än rollpersonsgenereringsregler..
Ehe.. Ja, då trodde jag fortfarande att jag hade gott om utrymme, och rollpersonerna ska ju delvis vara vaga. :gremsmile:

Jag tycker också det är riktigt snyggt med de horisontella strecken som är utav olika längd på rollformulären..
Bra, jag gav nämligen upp på att få det symmetriskt, och satsade på att knasa till det istället. :gremtongue:

Slutligen så är ramarna runt exemplena som du har lite överallt rätt fula..
Mmm, helst hade jag velat ha dom i marginalen, som Nobilis. Rollformulärsexemplen skulle finnas med på samma sätt, men det fick strykas av utrymmesbrist. Det, och en vettigare text/regelsamling om själva samberättandet ska jag lägga in i utökade. Och mer rollpersonsmaterial.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Mina kommentarer

Finn mig bortom jagets teater är ett samberättarspel som behandlar rollgestaltning på ett annorlunda sätt. Här gäller det att läsa innehållet med ett öppet sinne, eftersom det förutom ett fåtal beskrivna procedurer och filosofiska angreppssätt, är upp till de inblandade att styra upp sessionerna på ett bra sätt. Detta är både spelets styrka och svaghet, då det dels genererar friare rollspelssessioner, men däremot verkar svårtillgängligt p g a (den medvetna) otydligheten. Inkluderandet av tärningsslag i procedurerna är ett trevligt inslag, då samberättarkoncept vanligtvis är ganska befriade från regler och alltför tydliga riktlinjer. Att tärningstyper kan ge två olika typer av fördelar, beroende på om man vill försöka diktera handlingen eller få större personlig frihet att agera med sin varelse är finurligt och något som verkar engagerande. Omröstningsdelen är ett annat enkelt sätt att lösa konflikter på och kanske kan det i det långa loppet gynna den gemensamma spelupplevelsen.

Sammanfattningsvis ett orginellt, väldesignat dogmabidrag som ger läsaren en tankeställare angående vad som egentligen bör utgöra kärnan av ett rollspel.
 
Top