Nekromanti (BIDRAG) FEBRIS

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Här kommer nu mitt dogmaspelsbidrag, uppdaterat och reviderat.

Runt omkring dig ser du symbolerna komma fram i sin klarhet, i dina drömmar talar änglarna till dig. Det finns ingen entydlig sanning, inte en sanning, allt är relativt, subjektivt, världen är fiktion, det är inte på allvar. Det är få andra som förstår dig, men ni är ett par stycken nere på fiket. Du litar inte på dem, men de verkar också ha sett världens falskhet, de verkar också vara ute på självpåkallade korståg. Tiden är inne för den slutliga reningen, du har insett det, tecknen talar till dig. Ni känner ingen samhörighet, ni har inget gemensamt kall, ni känner bara igen er i varandra. Kanske du måste rensa ut dem också, kanske de vill förverka dig, du litar inte på dem, inte på någon; de verkar inte lita på dig. Men så här innan gryningstimman sitter ni och förbereder er, det är dags att agera.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Kommentarer

Till att börja med: få stavfel och bättre layout än i Previewen. Nu ser det faktiskt snyggt, läckert och framförallt layoutmässigt läsbart ut. Språket flyter som vanligt väldigt bra för dig, och det är en väldigt lockande filosofisk och morbid utläggning. Det här sticker verkligen ut från mängden. Min främsta invändning är att det nästan är för koncentrerat. Det finns många detaljer som är väldigt intressanta, men som framstår som något oklara. Men samtidigt så utgår ju texten från ett mycket filosofiskt perspektiv som innebär att man måste göra en massa egna tolkningar av vad som avses. Konkreta exempel skulle nog begränsa och förstöra, så det är klurigt det där...

Sammanfattning: Helt klart mest nyskapande av alla bidragen. Här är det engagemang och galna idéer som gäller. Och "rollformulären" sen... Fy fan vad rätt, alltså! Något svårtillgängligt om man inte ger det tid, men som helhet känns det som om ditt bidrag är det mest "enhetliga". Perfekt balans mellan text och utformning, den bästa jag sett av alla bidrag. En farlig uppstickare.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tackar :)

Jag hade en hel del problem med att få med allt och samtidigt lämna det öppet, för jag kunde inte brodera ut texten med sidospår (pga formatet).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Du är lite över tillåten filstorlek, men det är ganska lite och jag tror det fixar sig när filerna läggs ihop, så jag låter det passera för den här gången. Gör inte om det bara...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Kommentarer: FEBRIS

En mängd typos och felstavningar.. Jag vet inte om det var medvetna fel, för man vet aldrig med dig.. Det mest uppenbara var "atribut" och det som gjorde mig osäker på om du inte gjort vissa felstavningar med flit var att du skrev "colör".. Jag pendlade mellan 3:a och 4:a i design, men det var så många (provokativa) designfel (lägg till stavfelen) att jag inte kunde ge något annat än en 3:a.. Jag hatar att behöva läsa svart text på svart bakgrund (texten runtomkring saxen).. Du hade vunnit lite på att göra en vit border runtom texten, så som du gjort i ingressen.. Du hade också vunnit rätt mycket på att göra <font size="1">KAPITÄLER</font> istället för att skriva med VERSALER.. Det var faktiskt skitjobbigt att läsa din text..

Spelet känns som om det kan råda en rätt panikartad stämning, om caféägaren får till det rätt, och det skulle säkert vara roande att spela lite utflippat under en tid av sömnlöshet (eller lätt fylla).. Det känns också som om det är rätt svårt att spela hela spelet under bara ett speltillfälle eftersom det finns flera delmoment som måste uppfyllas.. Jag skulle kunna gå in på specifika detaljer att berömma, men det kräver att jag läser in mig på dem och jag orkar faktiskt inte ta och läsa texten igen..


Febris
Första intryck: 3
Grundidé: 4
Regelsystem: 4

Ett kaosrollspel av forumets egna estet.

/Han som annars gillade rollformuläret
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,280
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Kommentarer: FEBRIS

Jag pendlade mellan 3:a och 4:a i design, men det var så många (provokativa) designfel (lägg till stavfelen) att jag inte kunde ge något annat än en 3:a..
Det blev några fel kvar, även om det inte var de du just nämnde (vilka var menade) designen ville jag att den skulle ha en känsla av oro. Lite klipp och klistra över den, men att det skulle ha en air av att det var under stress. Nu var jag iofs stressad, vilket resulterade i ett fåtal missar (faktafel och text bortfall)... det var meningen att det skulle vara vitt bakom texterna som hade tvivelaktig bakgrund (.:) Missade det efter att ha flyttat runt texterna en hel del (vilket de som läste prewieven kunde ha anat).

------------------

Du hade också vunnit rätt mycket på att göra KAPITÄLER istället för att skriva med VERSALER.. Det var faktiskt skitjobbigt att läsa din text..
jajamensan

.. det är sant, hade en variant där jag jobbat med olika fontstorlekar .. vilket skulle funkat som kaitäler..men irriterat ändå.. De föll bort när jag markerade hela texten och satte samma fontstorlek den. Mina fel hade framträtt tydligare om jag inte hade haft med de fel som jag inte hade velat ha med. (så att säga) :):)

Det är ändå tur att jag valde den här "tydliga" istället för den krypterade med överstrykningar och texter på texter.. :).)

------------------



Spelet känns som om det kan råda en rätt panikartad stämning, om caféägaren får till det rätt, och det skulle säkert vara roande att spela lite utflippat under en tid av sömnlöshet (eller lätt fylla).. Det känns också som om det är rätt svårt att spela hela spelet under bara ett speltillfälle eftersom det finns flera delmoment som måste uppfyllas..
Det här är defenetivt baserat på att man ska spela det över ett flertal sessioner, gärna efter en sömnlös natt.

-----------------


Jag skulle kunna gå in på specifika detaljer att berömma, men det kräver att jag läser in mig på dem och jag orkar faktiskt inte ta och läsa texten igen..
Eftersom jag är intreserad av feedback, bifogar jag ett word-dokument (med kapitäler) till ditt förfogande. Hoppas du ids läsa den.

-----------------

De här frågorna har dykt upp tidigare.

fråga
Sen förstod jag inte riktigt hur sätten man ser tecken genom (kunskap och medium) fungerar (genom egenskaperna står det, men hur?)
svar
Här föll verkligen de nödvändiga exemplen bort.
men det är lite sent att ändra...

Så här funkar det.
Vill du ha kunskap använder du den metod som står under [kunskap].
Om det är som i texten tex relationer, så måste man ut och umgås.
Sen kopplar man en egenskap eller ett atribut till det hela, tex charm.
Är charm ens [första intryck] så funkar det bara under begränsad tid.
Här är det lite fritt att tolka, men i princip så snappar man då upp samband ur en rad korta möten.

Är charm ens [främsta egenskap] så skulle det krävas ett längre förhållande...

Borde kanske ha gett en bonus, när man använder det senare..
----------

fråga
Nå, frågan gäller antal tärningar och inblandade attribut: Jag antar att alla tärningar måste slås under samtliga inblandade attributvärden (alltså det lägsta). har jag rätt?
svar
Faktum är att jag nog inte riktigt bestämt mig, men att jag nog valde till slut att varje tärning hör till var sitt atribut. (dvs man ska slå under det atributvärde tärningen hör till) Ditt exempel är roligare. (vilket jag inte valde) hursomhelst
När man använder ett atribut (använder en tärning från atributet) riskerar man också att värdet sänks (man slår en nolla) ...
 
Top