Nekromanti (BIDRAG) Blå Himmel

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En gång i tiden så höll man på sin heder i krig, trots kulsprutor och pulsjets. En gång i tiden så gjorde gentlemän upp som gentlemän. En gång i tiden så var himlen fri och öppen, då mäktiga flygkryssare och flygslagskepp kämpade om herraväldet. En gång i tiden svepte alvernas flygdjur över skyarna.

Följ med tillbaka till den tiden!

Blå himmel - ett rollspel om flygplan och deras piloter

---

Bidrag: Blå himmel
Skapare: Krister Sundelin
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Dubbeldäckare och Zeppelinare. Me se like it

Faktiskt funderat på något liknande i en modul till Alea, får se vad det blir av det nu när Blå himmel finns :gremlaugh:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Kommentarer: Blå Himmel

"Orchernas pulsjetdrivna zeppelinare är något av en legend: något så korkat och livsfarligt kan bara orcher komma på."
Haha.. Den meningen fick mig verkligen att skratta.. Skön vink åt Troberg.. :gremsmile:

Språket är stundom hackigt för det slängs in världsförekomster eller regler i förbigående och jag fick läsa om vissa saker flera gånger.. Själva rollspelet känns mer som om det vore ett brädspel.. Mest eftersom det är utfört som ett brädspel.. Du har en liten bakgrundstext till vilken värld du hade i åtanke när du gjorde brädspelet och sedan drar du igång med reglerna.. Du för in lite om världssynen i reglerna, vilket jag gillar.. Exempelvis att ha "rik make" som attribut..

Initiativregeln är schysst, om än jag hävdar att det fortfarande (tredje stycket efter rubriken T10F_strid) är bättre att alltid ha en hög initiativtärning än skadetärning av de två tärningarna om tärningarna inte är nära varandra i värde..

Styrkan i rollspelet tycker jag ändå är rollformuläret.. Det har väl alla saker som jag föredrar att ha på ett rollformulär.. Det är luftigt formgett där bild på plan/person finns, plats för attribut, litet utrymme för egna förklaringar och allting på formuläret är pedagogiskt/logiskt utplacerat.. Utmärkt! Du utnyttjar platsen till fullo.. Fler borde ta efter i det tänkandet..

Det enda jag har i övrigt att kommentera är det som finns under rubriken Flygplanstyper.. Det är bra att du förklarar framsidan, men övriga plan skulle lika gärna kunna ha bildtexter och det finns faktiskt gott om plats för just det.. Det skulle bidra till att ge bilderna ett mer informerande intryck än att de bara finns där för prydnadens skull..


Blå himmel
Första intryck: 5 (ARGH! Så liten text! Svag 5:a)
Grundidé: 4 (svag 4:a, för du gör inget med världen)
Regelsystem: 4 (med stöd av rollformulären)

Dogfights i en fantasyvärld..

/Han som har huvudvärk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rättad inlämning

Då det andra bidraget tydligen inte var riktigt A4, så försöker jag igen. 297x210mm ska det ju vara, och i alla fall min Acrobat hävdar att det är det.

Samma ingress som tidigare.

Edit: Åsså ska man ju bifoga också...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Rättad inlämning

Sorry för merarbetet, redan fixat det.
 
Top