Nekromanti (BIDRAG) Bestiaria

Greyman

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
I alla tider har det funnits de som burit på starkare band till djuren än vad de flesta har.
Dessa bestar har alltid försökt smälta in i samhället, eller hållit sig helt utanför det då vanliga människor helt enkelt inte skulle förstå sig på dem. Detta var problematiskt förr, och det finns legender om varulvar eller liknande, monster och djurandar i alla världsdelar. Men i dagens samhälle, med all teknoligi är det oftast mycket värre.
Välkommen att spela någon av dessa underliga bestar , och på samma gång en av deras än mer mystiska ledsagare .

Bestiaria är skrivet av Greyman (Anders Carlson).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Jag gillar verkligen Hälsoreglerna för spelledarpersoner.. Om man möter en slutboss så känns det bättre att göra slut på dess lakejer innan man ger sig på bossen.. Att man drar om alla kort vid varje ny scen känns fräscht, i det att det faktiskt påverkar spelarens lyte.. Drar denne mycket spader så kan man tänka sig att spelaren vill lösa allting med våld.. Om mycket hjärter vill spelaren lösa problem.. Det känns som en regel som följer den djuriska instinktiva slumpmässigheten väl..

Jag har lite problem med språket.. Inte att det är meningbyggnadsfel eller stavfel utan att du inte förklarar så bra.. Det känns som om du bara skrivit på utan att reflektera över vad du försöker förklara.. Jag får läsa om några stycken flera gånger för att hänga med i svängarna.. Exempelvis alla de på sidan två..

"Dessutom spelar varje spelare
en sekundär rollperson i form av
ledsagare till någon annan spelares
best."

...fick mig att fundera om det var tvunget att vara något sammanhang mellan den vanliga personen och den andra personens ledsagare.. Jag fick kolla på rollformulären och sedan fundera över vad tusan du menade.. Likaså den här meningen fick mig lite konfunderad..

"Sviten som
motsvarar den dåliga egenskapen
kan användas om så önskas, istället
för den bra"

Det jag blev konfunderad över var definitionerna.. Borde man inte kunna använda den bra egenskapen istället för den dåliga och inte tvärtom?

Sedan känns indelningarna av färgerna lite torftig.. Antingen så överlappas vissa förmågor av vissa färger (Fysik och Strid) eller så är användningsområdet väldigt specifikt (Varsel).. Den enda jag egentligen gillade var indelningen för ruter..

Annars var förmågorna som du skrivit ihop rätt balla.. Jag skulle gärna vilja se en utökning utav dem i något enskilt projekt där du konverterar hela spelet till att bli ett pålägg till andra rollspel.. För det är faktiskt just vad det här känns som, eftersom du varken presenterar spelvärld eller hur det är tänkt att spela det här rollspelet.. Faktiskt så känns det som om man kunde kombinera det här konceptet med mitt dogma Nattdjur.. Kombinationen känns faktiskt rätt perfekt..

Slutligen så måste jag säga något om bilderna.. De är hur snygga som helst.. Smart att bara göra konturer utav dem, för det bidrar till att de inte stör texten/objekten som ligger ovanpå bilderna.. Rollformulären är fräscha och det är bra att du skrivit en liten förklarande text under Länknamnet.. Fast jag hade hellre sett att det varit mer slagkraftigt skrivet, typ "Den levande skuggan", "Djurföljeslagaren" och "Ängel eller demon?", vilket kanske hade väckt nyfikenhet istället för att förklara länken men ändå ger information om vad det handlar om..


Bestiaria
Första intryck: 5 (Wow, om rollformulären - de drog upp från en 4:a till 5:a)
Grundidé: 3
Regelsystem: 4

Ett rollspel som känns som om det kan användas som tillägg på andra rollspel.

/Han som fick sporra sig för att göra klart sitt eget bidrag i och med detta inlägg
 
Top