Nekromanti (BIDRAG) Bestar i Carbasal

Dimfrost

Special Circumstances
Långt borta i öster, i storfurstendömets allra yttersta utmarker, ligger det strålande Carbasal. Det första gryningsljuset dränker stadens kupoler i gnistrande guld när portarna öppnas för karavanerna: på vagnarna bakom burarnas tunga galler skymtas väldiga, oformliga beläten, och de tjockhudade vilddjurens brölande ljuder genom morgonluften när de med hugg och slag motvilligt drivs mot citadellet. Ty i Carbasal har Damraks orden sitt högkvarter; här uppförs de väldiga gladiatorspelen och vidunderbataljerna varje sommar, hit forslas unika bestar från världens alla hörn och här avlas det fram nya monstrositeter i dunkla kammare djupt under staden.

Ladda ner Bestar i Carbasal
Ladda ner rollformulären

/Svante Landgraf (som spelet alltså ska stå under)

Rickard

Urverk speldesign
Kommentarer: Bestar i Carbasal

"(I dessa dagar av innovativa rollspelsformer av de mest skiftande slag kanske det är på sin plats att påpeka att detta spel är till för en spelledare och ett varierande antal spelare.)"
Jag började skratta när jag läste det här.. Antagligen för att jag rätt nyligen har läst Skådespelet och Finns mig bortom jagets teater.. Det har varit mycket annorlunda dogmakreationer i hur man ska spela rollspel i detta års utmaning..

"Till skillnad från övriga attribut kan man ha flera olika övriga egenskaper."
Va? Det finns något som heter "övriga attribut" men inget som heter "övriga egenskaper".. Jag förstår vad du menar, men jag blev helförvirrad.. Du använder "egenskaper" som term på andra ställen också..

Av alla dogman som jag har läst så har jag spenderat mest tid på det här.. Jag var tvungen att sitta och försöka opt:a olika koncept och det gjorde att jag fick två timmar nöje under kvällen.. Här är de bestar som jag fick fram..

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

En liten, slug och slemmig drömbest med tentakler och som är lite diffus i kanten..

Vildblod 0
Råkraft 2
Kvickhet 5
Pansar 2
Kontroll 1

Diffus

Jag ville ha ett best som jag hade kontroll över och som hade mycket i kvickhet.. Det här djurets stridsstrategi ändras beroende på vilket sorts motstånd denne möter..

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

En liten, lättretad grip med fjäll och näbb..

Vildblod 5
Råkraft 4
Kvickhet 5
Pansar 2

Häxblod - 20 poäng värd.

Jag ville ha någon med extremt mycket i Vildblod, eftersom man ändå inte kan få någon kontroll över besten så kunde den åtminstone ha mycket i attack.. Tanken är att den försöker slå ut den andre innan den andre hinner attackera.. Jag ville mest se om man kunde göra en härskarbest från början.. Det gick, men jag upptäckte att jag inte kunde inte få upp pansar mer efter otroligt mycket bollande med siffrorna.. Möter den någon med frätande blod, gift, diffus eller dödsattack så ligger besten riktigt illa till..

Jag blev lite förvirrad av att du skrev "kräver Älvablod", men jag antog att det var älvabest du menade..

En gigantisk giftödla med tjock hud och frätande blod och som har ett hetsigt temperament..

Vildblod 2
Råkraft 5
Kvickhet 1
Pansar 6

Frätande blod
Giftig

Efter att haft två bestar med lite i pansar ville jag se hur jag kunde få upp pansarmängden.. Dess största svaghet är att den blir otroligt dålig så fort denne får minus.. Jag hade kunnat köpt stenhjärta för tre poäng, men jag tänkte att jag lika gärna kunde vinna på seghet.. Lite Magics Rack-teknik.. Om besten blir skadad så skadas den motståndaren och får minus.. Om besten får in en träff kan denne bara avvakta och vänta på att den andre ska dö..

Det var jätteroligt att sitta och pula med siffrorna.. Man kunde få fram totalt olika individer och jag svor över dina begränsningar både en och fyra gånger.. Det var en mängd smarta begränsningar.. Exempelvis att både råstyrka och pansar räknades in i om besten blev dödad eller att det inte fanns något vapen med kostnad 2.. Men det roligaste var ändå meningarna kan kunde få fram för att beskriva monstret..

Du kanske undrar varför du bara fick en 2:a i första intryck och jag kan säga att jag först satte 3 i betyg (förvisso snyggt formgivet, men det är otroligt kompakt text) men det sänktes för att du beskrev alla regler i ett enda flöde.. Det gjorde att jag hade svårt att hitta informationen när jag väl skapade kreaturen.. Du hade tjänat rätt mycket på att stolpa upp det hela mer..

Det enda jag har att kommentera på rollformuläret är att du inte borde ha ramat in området för bild på rollpersonen.. Det hade räckt med att du bara skrivit "bild" och låtit det funnits ett tomt område på rollformuläret.. Som det är nu så begränsar ramen runt det tänkta bildområdet ytan som man kan använda för att rita porträttet..

Bestar i Carbasal
Första intryck: 2
Grundidé: 4
Regelsystem: 4

Skapa monster från grunden och slåss med dem. Dogmat för dem som gillar att bolla med poäng.

/Han som minns ett dinosauriedatorspel som hade samma idé som detta