Nekromanti Biblioteksvärlden

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Några förslag på klasser

Du har säkert tänkt i och förkastat de här banorna redan, men what the heck, kan aldrig vara för säker:

Animagister: Djurtämjare, som har behändiga tamdjur som främsta förmåga: lysmaskar, flygekorrar, etc.
Kalfaktor: En sorts super-butler, med förmågor som att kunna göra upp eld (men bara en läger- eller spiseleld) utan något att göra den av eller med, koka soppa på en spik och andra behändiga överlevnads- och bekvämlighetstricks. Därtill oerhört slängd i att lösa knixiga sociala bekymmer och fly från fastrar. Kanske egentligen bäst som SLP, men å andra sidan: alla vill väl hellre vara Jeeves än Wooster? (Utom Rising, då :gremwink:)
Labyrintor: En kartmakare och slingriga-gångar-magiker. Fast det här kanske redan täcks av Etereologerna och Libriologerna tillsammans?


/Feliath — Der Spånen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Några förslag på klasser

Alla de här förslagen får gärna komma som extra "yrken" så småningom. Jag är väl mest tveksam till kalfaktorn för att den är mer SLP, och labyrintorn för att det känns som ett balansproblem i antågande.
 

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
*bugar djupt.*

I say, it's a jolly good idea!

Finner idén med biblioteksvärlden superintressant!
Kan verkligen tänka mig att spelleda i den någon gång.
Och jag måste även tillägga att jag gillar de idéer som alla andra har kommit med.

Läste en artikel i GP idag om att tjejer och killar spelade olika sorters spel och man nu ska se till det som lockade tjejer tror jag nog att detta spelet skulle passa in. (lite/inget våld, klurigheter... nu inte sagt att artikeln har rätt...)
 

fattigjon

Veteran
Joined
5 Mar 2002
Messages
34
måste bara säga att det är en helt underbar idé.

Hoppas att du genomför detta och lägger ut resultatet, eller ännu hellre att det resulterar i en bok.
 

BaronGünther

Veteran
Joined
4 Mar 2004
Messages
14
Location
Uppsala
Re: Några förslag på klasser

Apropå Labyrintorn.

Jag får uppfattningen att kartor inte kommer att vara speciellt vanligt förekommande, då det skulle göra allt detta expeditionerande lite överflödigt, åtminstone delarna där folk och fä ska ta sig till grannsamhällen för att idka handel och dylikt. Frågan är då; varför? Det torde väl ändå vara ganska naturligt att rita kartor?

Eller så har jag bara missuppfattat allt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Några förslag på klasser

"Jag får uppfattningen att kartor inte kommer att vara speciellt vanligt förekommande, då det skulle göra allt detta expeditionerande lite överflödigt, åtminstone delarna där folk och fä ska ta sig till grannsamhällen för att idka handel och dylikt. Frågan är då; varför? Det torde väl ändå vara ganska naturligt att rita kartor?"

Kartor finns. Problemet är att de inte är heltäckande, samt att de snabbt blir inaktuella. Det flyttar in vättar och monster här och där som korkar igen handelslederna. Sektioner rasar. Sektioner översvämmas. Sektioner växer igen. Och så vidare. Lägg därtill problematiken med att biblioteket är i tre dimensioner.

Så man har mängder med kartor, men problemet är att det oftast är otillförlitliga då de är inkompletta, föråldrade eller båda. Därför expeditioner.

...vilket naturligtvis bara är en jättestor bortförklaring på varför man har expeditioner i första rummet. Poängen är att det här spelet är ett rollspel om expeditioner i ett övergivet bibliotek, inte ett rollspel som simulerar det dagliga livet i en biblioteksvärld. Kan man bara köpa att alla bortförklaringar bara är till för att täppa igen truten på dem som vill ha en realistisk spelvärld, och spela spelet för att det är kul att expeditionera i bibliotek, så kan man ha stenskoj i det här spelet. Kan man det inte... tja, då hjälper inga bortförklaringar i världen.
 

ÄlveKatt

Veteran
Joined
28 May 2005
Messages
162
Location
Linköping och Jönköping
Re: Raser

Jag är frälst i kattdjur. Så.

Katterna
De är stora, går på alla fyra och hoppar mellan hyllorna i sin jakt på stimulantia. Ibland ser man dem ligga i en hylla och läsa med svansen lojt viftande. Att fråga dem om råd kan vara en lyckträff eller ett stort misstag. Deras dåliga korttidsminne gör att de inte alltid ascocierar rätt. Men de har tusentals på tusentals sidor lösryckt kunskap i sina katthuvuden.

De är högfärdiga och svåra att tas med. Om de spinner bör du klappa dem, det gör dem medgörliga. Om du avbryter deras läsande kan de få ett raseriutbrott och ge dig en utskällning du sent kommer att glömma, trots att du bara förstår hälften av orden.

Om du någonsin ser en pälstuss som bokmärke i en bok så rör förallt i världen inte boken. En katt håller på att läsa i den, och om du försöker ta den innan han läst ut den så kommer du att bli anfallen med tänder och klor.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,196
Location
Borås, Sverige
Re: Raser

Snorgelfnuttar behövs naturligvis... =^_^=

Å andra sidan så behövs ju även mängder med stora, synnerliken elaka och intelligenta spindlar som jagar djupt nere bland de obskyra böckerna...

Fast dessa är ju då mest bara som "monster" och inte som spelbara raser.

Men som spelbara raser: små bevingade älvor (den romantiserade 1800-tals bilden av dem), sedan kanske långa seniga varelser med extra armar. Behövs ju alltid om man skall kunna nå de där oåtkomliga böckerna på översta hyllan.

Gillar verkligen konceptet.

/Ulfgeir
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Varför lagra information i böcker?

Hej!
Underbar idé med biblioteksvärlden. Jag följer utvecklingen med spänning.

Frågan i rubriken är retorisk. Jag diskuterade detta med olika typer av lagringsmedia med familjen en gång. För länge sedan fanns 5"-floppydisketten. När jag började med datorer var den ute. Då var det 3,5"-diskett som gällde. Sedan kom zip-kasetter, som krävde en zip-drive för att läsas. Idag har jag inte sett en zip-drive, eller knappt en diskettstation, på många år (utom i familjens personliga datormuseum/pappas arbetsrum). Data som bara fanns lagrade på disketter går knappt att komma åt idag. Jag har själv förlorat en del intressanta gamla filer på detta sätt.
Sedan kom CD-ROM, som krävde CD-ROM-läsare. Sedan kom DVD, som gjorde CD-ROM-läsarna omoderna. Sedan kom blu-ray osv.
Om man faktiskt lyckas läsa en gammal lagringsenhet så kommer man till problemet att programmen för gamla filformat inte alltid fungerar längre.
Lagringsmedia för ljud och film har gått samma väg. Hur ska man idag kunna titta på en film som bara finns som 8-mm-rulle?

Skriven text har inte det här problemet. Än idag kan vi - om vi lär oss alfabetet och språket - läsa oss till vad som hände för 4000 år sedan.

Kanske tröttnade det försvunna imperiet i Biblioteksvärlden på att förlora en viss mängd information varje gång någon kom på ett nytt tekniskt lagringsmedium? Till sist kanske en förordning utfärdades om att all information också måste finnas i tryckt form, läslig utan några tekniska hjälpmedel.
Därför lagra information i böcker.

För spelet är det väl knappast relevant varför det finns ett planetstort bibliotek, men detta kan väl vara en teori bland världens historieforskare?

/P.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Guds lagar och människans förordningar

Purgatorius said:
För spelet är det väl knappast relevant varför det finns ett planetstort bibliotek, men detta kan väl vara en teori bland världens historieforskare?
Problemet med det är väl mest att världens historieforskare i så fall måste vara medvetna om att det en gång i tiden fanns tätare lagringsmedia.

Dessutom har ju knappast långsiktighet präglat det mänskliga psyket. Om en eterseglarkapten kan komma undan med att föra dagbok på sin laptop så kommer han garanterat göra det, eftersom kaptenen är som alla andra, dvs lat. Han kan väl skriva ner det på papper sen om nån kommer på honom. Det är lite som dammsugande - det gör jag imorgon.

Så jag tror mer på idén att ingen visste hur, alternativt att givet imperiets naturlagar gör att det inte går. Det blir enklare så - det är rätt enkelt att bryta mot människans förordningar, men Guds lagar är hårigare att bryta mot. :gremgrin:
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Re: Guds lagar och människans förordningar

Eller:
Så blev det lag på att i alla datorer ha mjukvara som skickade all information till Kejserliga Boktryckeriet, och vips gick det att spara informationen i bokform också.

Och även om ingen rollperson nånsin kommer få veta det så finns det ju alltid nyfikna spelledare som vill veta hur det egentligen gick till.

/P.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Ett par utmaningsförslag, då...

  • Dörren till en sal är blockerad av nerrasade böcker. En person kan ta sig genom en annan väg, men Den Viktiga Lasten är för stor för andra passager. Dörren måste grävas fram från andra sidan.
  • Några varelser har grävt avancerade system av gångar och bosatt sig i en (annan) stor hög nerrasade böcker.
  • En klassuppsättning av
  • En eldsvåda bryter ut och sprinklersystemet startar inte. Äventyrarna måste lista ut var lämplig vattenkran sitter, nå upp till den och vrida på den. Men vem startade branden? Den var väl inte avsiktlig?
  • Två excentriska varelser har flyttat alla möbler till väggarna och utnämnt hela det rutiga eller hexagoniska golvet i en sal till spelbräde för sitt spel. Nåde den som vågar gå på brädet, vidröra pjäserna eller störa spelet. Eventuellt letar de excentriska spelarna efter stora spelpjäser så att de kan börja spela.
  • I det gamla personalköket har innehållet i de kvarglömda matlådorna börjat mutera till styggelser från en rollspelsförfattares fantasi.
  • I en av museiavdelningarna finns ett mycket välbevarat antikt vapen med anmärkningsvärda egenskaper. Hur bra det är på en skala bestäms kanske av en tärning.
  • I en annan museiavdelning finns något som ser ut som endast ett stort ihåligt sci-fi-inspirerat handtag med en röd knapp på. Håll det åt rätt håll om du trycker på knappen! En bra ljuskälla åtminstone.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Re: Ett par utmaningsförslag, då...

Ett till:
I en sal finns fortfarande fungerande belysning. Ljuset är så starkt att rollpersonerna, som ju är vana vid beckmörker, blir bländade så de inte kan se något alls. Om de stannar och vänjer sig vid ljuset tar det LÅNG tid innan de får tillbaka fungerande mörkerseende igen. För att ta sig igenom smidigt måste de hitta någon form av skydd för ögonen.
 
Top