Biblioteksband?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
1706299702015.png

Jag var lite fundersam om ifall det här passade bäst under makande eller hjälp mig en sak, men tänker att moderatorer får flytta om det blev fel.

OK, så jag fick just hem CTHLHU 1, alltså den av (bl.a) Sam J Lundwall översatta Lovecraftnovellsamlingen som gavs ut av Delta i slutet av 80-talet. Det ex jag fick tag på är bundet i klassiskt biblioteksband – något jag som biblioteksbarn ser som den naturliga formen för Deltaböcker. Jag slukade mången gul bok under barndomen och tonåren, bunden i sådant.

Så… This got me wondering.

Jag fattar att biblioteksband är något bibliotek gör för att böcker ska hålla längre. Och det gör de ju. Det känns som att biblioteksband är böckernas motsvarighet till gamla Nokiamobiler. Bladen kanske gulnar, men de här böckerna kommer att överleva kärnvapenkriget, liksom.

Men… Är det här något man rent hypotetiskt skulle kunna göra med ett rollspel?
  • Är processen överhuvudtaget öppen för privatpersoner? Finns det företag man helt enkelt kan skicka böcker till och så gör de biblioteksband av dem?
  • Kan man göra det med enstaka böcker man vill ska bepansras mot oförsiktiga barn, husdjur och kärnvapen?
  • Kan man göra det med hela upplagor? Skulle det gå att ge ut ett helt rollspel i biblioteksband? Kan man ha en specialutgåva där basen först print-on-demand-trycks och sedan skickas som enskilda ex för att fixas?
Det vore ju rätt ballt, tänker jag, att till exempel ge ut ett klassiskt rymdrollspel – lite Travellersmak, kanske. Lite Asimov, lite Clarke, lite Le Guin – och låna formspråk från Delta och ha biblioteksband som alternativ…

(Jag skulle också kunna tänka mig att för egen privat njutning betala för att biblioteksbanda ett ex vardera av mina redan existerande rollspel…)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Med en blandning av snabbgoogling och branschkunskap som kanske låter mer tvärsäker än den är:

Biblioteksband var något bibliotek kunde välja när de köpte in sina böcker. De åkte då en sväng via bokbinderi som plockade isär boken och satte ihop den igen till en tuffare, tåligare bok. Nu för tiden köper vi i regel inplastade böcker till biblioteken, och det är oftare specialtejp än lim eller tråd som är materialet vid eventuell lagning.

Om du vill beställa ett pansarband (som vi ömsint kallar dem i biblioteksbranschen) så är det väl till att hitta en bokbindare som har ett litet förråd av gammalt material att använda för in- eller ombindningen. Söker du runt lite går det nog att hitta några att höra av sig till. Eftersom det är hantverk kommer det ju kosta, men det ligger väl lite i tiden att kärnvapensäkra sitt bibliotek.

Så jag tänker att svaren på frågorna alltså är ja, ja och ja. Men det kanske behöver vara en specialutgåva för 1000:- extra för att det ska gå ihop någorlunda?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Biblioteksband var något bibliotek kunde välja när de köpte in sina böcker. De åkte då en sväng via bokbinderi som plockade isär boken och satte ihop den igen till en tuffare, tåligare bok. Nu för tiden köper vi i regel inplastade böcker till biblioteken
Det gör mig lite deprimerad att det inte görs längre, får jag väl säga. Världen jag växte upp i finns inte längre etc

Om du vill beställa ett pansarband (som vi ömsint kallar dem i biblioteksbranschen) så är det väl till att hitta en bokbindare som har ett litet förråd av gammalt material att använda för in- eller ombindningen. Söker du runt lite går det nog att hitta några att höra av sig till. Eftersom det är hantverk kommer det ju kosta, men det ligger väl lite i tiden att kärnvapensäkra sitt bibliotek.

Så jag tänker att svaren på frågorna alltså är ja, ja och ja. Men det kanske behöver vara en specialutgåva för 1000:- extra för att det ska gå ihop någorlunda?
Ja, det låter väl görbart men ganska mycket mer omständligt än jag hade hoppats… Men tack för svar iaf! Då slipper jag grubbla mer på det =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Ja, gå en kurs i bokbinderi!
Den sortens pyssel är verkligen inte min grej tyvärr, så det kommer jag nog inte att göra. Jag har redan tusen hobbies som jag inte har tid med =)

Att skicka iväg böckerna på bindning hos nån annan, gärna ett företag som gört automatiserat eller via löpandebandsprincip för att få ner kostnaden är typ min gräns i det här sammanhanget.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
Den sortens pyssel är verkligen inte min grej tyvärr, så det kommer jag nog inte att göra. Jag har redan tusen hobbies som jag inte har tid med =)

Att skicka iväg böckerna på bindning hos nån annan, gärna ett företag som gört automatiserat eller via löpandebandsprincip för att få ner kostnaden är typ min gräns i det här sammanhanget.
Jag hittade det här:

 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,526
Location
Göteborg
Där har min dotter jobbat med att binda böcker.
Verkade det bra? Gör de pansarband?

Jag tycker att bokbinderi har en del otydliga begrepp. Och då menar jag inte själva lingot som är märkligt och roligt, men som ändå går att lära sig. Det viktigaste numera är väl om en bok är sydd eller limmad? De klassiska begreppen om material, hel och halv känns mer som en smaksak.
 
Top