Varulv [BH III] - Spelet är slut. Bybovinst!

damogn

Hero
71PAR4vMRKL._AC_SL1063_.jpg

"Du är omringad, ge dig!" skriker alla åt @Basenanji.

Efter en stunds kämpande märker han att det är lönlöst och ger upp. Han var romare.

Mörkret lägger sig över den lilla galliska byn vi känner så väl. Vildsvin grillas, helstekta över öppna eldar, och doften sprider sig mellan hyddorna. Byn samlas till en storslagen fest för att fira segern. Alla skrattar och skålar i tron att freden äntligen har återvänt... Alla utom Troubadix förstås, som sitter ordentligt fastbunden och försedd med munkaffe högt uppe i sitt träd.

Spelet är slut. Grattis byn.

Fritt fram att skriva:
@Vimes
@Anthrox
@fjodorsenuba
@Basenanji - Centurion
@Brynolf - Julius Caesar
@Sidd - Troubadix
@StradhLestat - Miraculix
@BiobunkerVII - Majestix
@Sysp
@Big Mama

Last edited:
(Klistrar in från speltråden)

Puh, väl kämpat Basse. Ledsen att jag försvann hela kvällen. Men senoritas snurrar inte sig själva.

Och hade jag varit med och försvarat mig hade det ju inte gjort någon skillnad ändå, byn var verkligen på hugget. Anths analys var 100% spot on. Jag tar av mig alla hattar jag äger. Nästa gång jag är ulv ska jag ljuga i varenda mening

Förra året ledde ulvarna med 6-1 i juli. Detta året står det 4-1(-1) i juli istället.
Byn kanske inte är så pjåkig ändå.

Imponerande spel av Anthrox, vi andra försökte mest hålla jämna steg och inte göra bort oss.

Gott kämpat av @Brynolf och framförallt @Basenanji, du höll i länge ändå och försökte verkligen vända det.

Det gick dåligt att försöka läsa @Basenanji lite generösare den här gången, redan i runda 1 började jag vackla för det var så mycket som pekade ditåt 😂 Nu har jag lärt mig min läxa: En röst på Basse är en röst på en ulv. 😉😘

Kul lir @damogn! ❤️

Tack för spel @damogn
Hejja @Anthrox
Synd att siaren (@Sidd behövde outa redan i R1... Det gav mig inte mycket att göra med min trolldryck :(
Mer än att gröna (försöka iaf) mig själv och lägga mig på offerbordet när det var klart att de hade bautastenat minst en variant,,,, Men dit hann ni inte voffar... ingen druid till middag för er. :P

Jag är osäker på balansen. Försökte ha en bra meny, men det är verkligen svårt... Trodde att de extra 8s skulle göra det för lätt för romarna, men kanske har menyn varit för snål ändå?
Synd att BM-gate som fällde Basse berodde på fel i kommunikation. Jag var övertygad om att BM förstod att hon var med i spel.

@Brynolf, du kan väl berätta hur du valde i menyn och varför?

💪

Jävligt solid by. Anth var MVP förstås men byn som helhet gjorde ett bra jobb med att hålla fokus på rätt personer, gröna sig själva och varandra.

Det var lurigt av Brynolf och Basse att dreva och misstänka varandra, men byn föll inte för det.

Jag tror det var tur att ulvarna mördade mig, för från läktaren vacklade jag betänkligt angående Basse i R3. Varför valde ni mig för nattmordet?

Jag är osäker på balansen. Försökte ha en bra meny, men det är verkligen svårt... Trodde att de extra 8s skulle göra det för lätt för romarna, men kanske har menyn varit för snål ändå?

Alltså, jag tror att balansen, om den tippade åt något håll, tippade åt romarnas håll.

Standardbalans är ju 1/4 ulvar, nattmord, siare och väktare. Här kunde ulvarna vara närmare 1/3 och fortsatt ha fullt nattmord. Sänker de sig under 1/4 nerfas väktaren eller siaren. Dessutom är MU-upplägget (att ulvarna har ett setupdrag) i sig en fördel för ulvarna som vi konstaterat tidigare. Nu kom ju aldrig Sidds siande i spel, men som någon tog upp i R1 är ju "möjligheten att siaren är nerfad" i sig en nerf av siaren.

Jag tänkte först Stradh, sedan blev jag skraj att han skulle väkta sig själv, sedan hoppades jag vildsint på att byn skulle misstänka Anthrox som Vimes hade blivit lite misstänksam mot.

@damogn balans går nog aldrig att få till, det är för många rörliga delar här. Du gjorde ett bra spel och vi hade kul!

Nästa gång @Brynolf hänger vi upp Troubadix Anthrox i ett träd redan i R1?

(För övrigt tror jag att @Sidd var först i att peka ut oss)

Tack alla!

Last edited:
Jag tänkte först Stradh, sedan blev jag skraj att han skulle väkta sig själv, sedan hopades jag vildsint på att byn skulle misstänka Anthrox som Vimes hade blivit lite misstänksam mot.

@damogn balans går nog aldrig att få till, det är för många rörliga delar här. Du gjorde ett bra spel och vi hade kul!

Nästa gång @Brynolf hänger vi upp Troubadix Anthrox i ett träd redan i R1?

(För övrigt tror jag att @Sidd var först i att peka ut oss)

Tack alla!
Ja runda 2 vaktade jag mig själv. Sidd var ute, trots väktning rundan innan.
Runda 2 tänkte jag att antingen har ni köpt bautasten på båda opch mördar mig, men då lär byn dra slutsatsen att ni köpt två bautastenar och får mer info.
ELLER så skyddar jag mig själv och nattmordet misslyckas, osannalikt men vinmuggigt att ge sig på mig även om ni inte hade dubbla bautastenar...jag kanske vaktade någon annan då iom att jag troligen trofdde att ni skulle mörda mig...... Men oavsett där, så hade vi i byn vetat om ni löagt pengar på dubbla bautastenar eller ej.

Synd att BM-gate som fällde Basse berodde på fel i kommunikation. Jag var övertygad om att BM förstod att hon var med i spel.

Bra arrat, det var kul att följa. Menyn och balansen var det nog inget fel på, standardvalet med maxat antal ulvar och vanliga nattmord gav byn två chanser att bomma och det är vanlig balans. Att Caesar alltid får välja ulvar blir en vinmuggig ulv-nerf tror jag, men sånt är så himla svårt att analysera balansen på.

Sen som ett tips i all välmening så blir det väldigt svårt när spelledaren säger att man inte ska prata om vissa saker. Spelet blir bättre om alla försöker göra sitt bästa, och om det finns något att analysera i hur lång tid Caesar hade på sig att göra sina val så ska man ta hänsyn till det när man röstar. Om det inte ska bli en faktor i spelet så är det bättre att förlänga tiden mellan att anmälningstråden stänger och spelet startar, för om man går in som spelledare och försöker brandsläcka diskussionen när den väl startat leder det ändå till att spelarna kommer fundera på om spelledaren stoppade den diskussionen för att den var på rätt väg.

Bra jobbat byn. Jag tyckte ni verkade snöat in er helt när ni misstänkte @Basenanji , jag såg inte alls vad som var så misstänkt där. @Brynolf hade jag inte heller högt på misstankeskartan förrän ni blev så pedagogiska i R2

Jag kommer behöva ta lite paus från mitt varulvsspelande. Livet har gjort en sån där grej som livet gör ibland och jag kommer behöva fokusera på annat än att gå runt och ha en speldistraktion i huvudet ett tag framåt. Jag hejjar från läktaren <3

Jag kommer behöva ta lite paus från mitt varulvsspelande. Livet har gjort en sån där grej som livet gör ibland och jag kommer behöva fokusera på annat än att gå runt och ha en speldistraktion i huvudet ett tag framåt. Jag hejjar från läktaren <3
Hoppas det löser sig för dig. Ta hand om dig. IRL kommer alltid först

Jag förklarade det redan i min första post tror jag 😆 Jag valde grön Basse, vardagsmord och udda bautasten. Inte poweroptimalt men jag hoppades kunna förvirra byn och få diskussionen att handla om "va" "nämen nu vadå" och "vad händer" istället för att jaga kanin.

Sen, om vi ska prata design här: jag tycker menyn är tight och välbalanserad i stort sett. Både alternativen med 2 och 3 ulvar funkar bra utan att bli allt för tiltade. Jag tror det är svårt att vinna som soloulv med den här menyn, eftersom den inte tillåter ulven att claima byboroller. Men på det stora hela ett elegant och lite mer strömlinjeformat Mäster Ulv-upplägg. Huruvida Hövding-rollen bidrar med något är väl lite oklart ärligt talat, det är en buff till byn, men i de tre spel vi kört vet jag inte om den gjort någon skillnad egentligen. Men in alles, lyckad design tycker jag.

Back