Varulv [BH II] - R2

Vimes

Gallerix
Jag lägger stradh åt sidan en stund. Jag tycker fortfarande att han är ett sunt alternativ för utröstning.

Har vi glömt bort rekryteringsaspekten i spelet lite? Under dag 1 var vi ett gäng som postade vilka vi skulle valt, men det känns inte som att alla gjorde det. Ska försöka få tid att gå tillbaka och kika.

Här är min gissning på hur troliga jag tror att olika spelare är att bli rekryterade (alltså inte nödvändigtvis om jag själv rekryterat dem, och ingen rödgrönlista eftersom de ändå kan vara julio)

@Basenanji - Påstår själv att han är usel ulv med jämna mellanrum. Vinmuggade metaskäl att välja honom pga BH1. Inte jättetrolig
@fjodorsenuba - Lågflygarkingen. Brukar också förvånansvärt sällan bli utröstad trots det. Dåligt stöd att ha en medulv som lågflyger. Inte jättetrolig
@StradhLestat - Får uppmärksamhet pga kaozZzZzzZZzz. Blir ändå rätt sällan utröstad som resultat av det. Halvtrolig
@Vimes - Narrativet är att Vimes är ulv om han inte blivit nattmördad R1. Jag tror inte att det varit sant på ett bra tag, men narrativet hänger kvar. Inte trolig.
@Hägerstrand - Drevar ut sina ulvkompisar som ett jävla psycho. Vem vill ha honom på sitt lag? (skoja, men sånt får andra utvärdera.)
@Sömniga Isaac - Har aldrig varit ulv ännu va? Osäkert kort, inte trolig.
@Brynolf - Supersmart att rekrytera odödlig majestix, och inte mot reglerna.
@Sysp - Har gjort toppenbra ulvspel, men inte top of mind när man tänker farliga ulvar, Troligt val
@BiobunkerVII - Bra spelare, brukar kunna hänga med länge, inte top of mind för misstankar pga uppehåll. Troligt val.
@Octagonal . Bra ulv, men enligt vissa alltid ulv tills motsatsen bevisats. Inte trolig.
@Impetigo - Också bra ulv, men kan också få en del uppmärksamhet pga uppfattningar från tidigare spel. Mer trolig än octa, fortfarande inte så värst trolig
@Big Mama - Tenderar att dra på sig uppmärksamhet tidigt (precis som stradh) men har till skillnad från stradh flera gånger blivit utröstad på grund av det. Inte trolig.

Så Sysp eller BB7. Om Sysp var ulv tror jag inte han hade försvarat sin frånvaro med att det var tufft på jobbet, eftersom det kan kännas lite fult att ta sig till ulvvinst på sympatier. (även om det är helt okej och bra ulvspel att göra det)

Röst: @BiobunkerVII
Jag håller med i stort om dina bedömningar. Förutom på två punkter:
  • Jag hade gärna valt Isaac som ulvkompis om jag var JC. Supervettig, sympatisk och brukar inte blir utröstad. Lär kunna undvika uppmärksamhet utan att gå helt AWAL.
  • Jag tror inte Stradh är "halvtrolig". Vilka skulle kunna välja honom tänker du? (Jag och Stradh hade kul när vi var ulvar ihop, men vi var ju en train wreck) (Och: även om jag håller dig för ganska grön blir jag lite fundersam här, försöker du sälja in Stradh som ulv lite försiktigt?)

Vimes

Gallerix
Så du skriver att jag spelar grönt men är svår att placera. Därmed röst på undertecknad.
Vad säger du om att jag siats grön?
Ja, som Stradh skriver. Det är bättre att utvärdera dig senare, så jag ska byta röst.

Och jag skriver inte att "du spelar grönt" (då hade jag inte röstat på dig förstås), utan att du "skådespelar bybo-Octa", viss skillnad.

Men jag ska flytta min röst denna runda, har dock inte riktigt bestämt mig till vem ännu.

StradhLestat

Swashbuckler
  • Jag tror inte Stradh är "halvtrolig". Vilka skulle kunna välja honom tänker du? (Jag och Stradh hade kul när vi var ulvar ihop, men vi var ju en train wreck) (Och: även om jag håller dig för ganska grön blir jag lite fundersam här, försöker du sälja in Stradh som ulv lite försiktigt?)
Jag är fortfarande ledsen för hur du fick det paretiet...en brutalt bakfull (fortfarande full tror jag) Sradh mnär partiet började och inga alibin atyt gömma sig bakom

Sorry igen @Vimes

Vimes

Gallerix
Som jag skriver i citerade inlägget nedan tror jag att vi vinner det här om vi spelar helt vanligt varulvspel. Men vi behöver se till att ha saker att utvärdera i senare rundor. Alltså:
  • ta ställning och rösta
  • vi behöver ha skarpa drev som står mot varandra
När första ulven faller bör vi kunna identifiera den andra (eller de andra).

Alright. Räknade lite på det här under morgonen. Vi har till R5 på oss oavsett setup.

Vi vet att ulvarna inte är fyra. Är ulvarna tre har de bara nattmord ojämna rundor. Är det soloulv kan den ha ett extra nattmord Två ulvar är nattmord varje runda.

Om vi antar att vi bara röstar ut bybor och att väktaren aldrig skyddar mot nattmord blir tabellen:

3 ulvar2 ulvar1 ulv
R2 (nu)9-310-211-1
R38-38-28-1 (extra nattmord*)
R46-36-26-1
R55-34-24-1
R63-3 (ulvvinst)2-2 (ulvvinst)2-1
R70-1 (ulvvinst)

(* Det verkar inte spela någon roll när en eventuell soloulv använder sitt extra nattmord)

Detta betyder alltså att vi har minst 3 chanser på oss att ha fel.

Detta betyder, tycker jag, att vi bör kunna vinna på VJVS. Alla röstar som de misstänker och verkar för att deras alternativ ska röstas ut, samtidigt som vi strävar efter att det ska finnas skarpa alternativ att ta ställning till. När vi träffar ulv analyserar vi röstmönstren och tar ut kvarvarande ulv/ulvar.

Vimes

Gallerix
Det ger alltså följande illustra gäng i toppen:

BM - 3
Häger - 2
Vimes - 2

Behöver ju inte stå mellan oss när vi närmar oss deadline, men ni som INTE tycker att det är är en bra uppställning inför slutet av rundan får skapa ett annat drev.

Hägerstrand

Ballofix
Jag håller med i stort om dina bedömningar. Förutom på två punkter:
  • Jag hade gärna valt Isaac som ulvkompis om jag var JC. Supervettig, sympatisk och brukar inte blir utröstad. Lär kunna undvika uppmärksamhet utan att gå helt AWAL.
Punkt ett kan vara bias av att jag och @Brynolf hade det rätt utmanande i ulvchatten i Utkante 2, så jag skulle undvika att plocka en oprövad ulv till mitt lag om jag fick välja. Brynolf kan intyga. (och det kan väl du också för den delen, du satt ju också i den chatten kom jag på)

Punkt två: vetefan. Jag tycker att Stradh sällan blir utröstad när det kaosar runt honom, så av den anledningen är han ett rimligt val. Jag hade honom först som mindre trolig, men när jag kom till @Big Mama (som tenderar att omges av samma kaos men faktiskt bli utröstad för det) i jämförelsen så flyttade jag upp honom lite i trolighet.

Och att jag försiktigt försöker sälja in Stradh som ulv vet jag inte. Jag är öppen med att jag läser gårdagens lågflygeri som mer ulvigt än ärligt.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Spännande post @Hägerstrand även om jag nog inte riktigt håller med i din värdering som slutar i att det av 12 spelare (ok 11 eftersom Brynte är grön) finns 2 troliga rekryter.

Personligen ser jag både Isaac, Impetigo och dig som högst troliga rekryter.

Även om jag delar din uppfattning om att Fjodde kansle inte går som nummer ett i draften med tanke på sitt lågflygande så tycker jag han spelar svagt i det här partiet - få poster och flera av dem är mest snömos och en upprepning av ”Varför röstar ingen på mig?”
Med tanke på det ligger jag kvar med min röst på @fjodorsenuba

Sen blir jag lite nojjig och börjar fantisera om att Vimes och Hägern är nåt satans ulvgeng,
Blir alltid fundersam när Vimes inte kritiserar mitt spel utan snarare tummar upp, håller med och tar rygg och sen kommer Hägern in med en röst precis när Vimes byter spår.
Jag ska inte betunga tråden med hur deras kommunikation såg ut i ulvchatten men ni kan nog föreställa er.

Basenanji

Basinixus
Det ger alltså följande illustra gäng i toppen:

BM - 3
Häger - 2
Vimes - 2

Behöver ju inte stå mellan oss när vi närmar oss deadline, men ni som INTE tycker att det är är en bra uppställning inför slutet av rundan får skapa ett annat drev.
Jag håller (inte oväntat) med. VJVS gäller i detta spel och är i min smak det roligaste sättet att spela varulvsspel på.

Jag hade hellre sett att det stod mellan Stradh, Octa och Big Mama, men nu är det som det är.

Hägern vill jag inte rösta ut och inte heller Vimes, även om han emellanåt har kört ett litet obekymrat spel ”jag tänker snabbt och fel - får la tänka om då haha garv garv” som gör mig obekväm. Big Mama är mer uttalat obekymrad och cool med det (”kvinnlig intution”).

@Big Mama körde en frejdig och jätterolig scen från högstadiet tidigt i morse. Snygga fransar! Inte undra på, morsan är ju nog den morgonpiggaste av oss alla. 😌 Men mer än att hon vill sätta dit Vimes läste jag nog inte.

Jag har svårt att säga något smart om Big Mama, mer än att hon spelar koncist. Hennes röster faller i R1 på Hägerstrand för nån grej om pm vilket kag tycker känns krystat, sedan på Sömniga Isaac vilket jag ser som ett plötsligt infall. Till slut en röst på Vimes på för mig gandka oklsra grunder. Om jag inte missar väsentligheter handlar det om kopplingen Octa-BM och huruvida det är rimligt att öppet fråga om Majestix-rollen.

Nej, det är lite för mycket oklart kring Big Mama och hennes snygga, men vääldigt distanserade stil skvallrar mer om ”ulv som vill att folk håller tjeften” än en frustrerad bybo.

Röst: @Big Mama

Basenanji

Basinixus
@Brynolf - Supersmart att rekrytera odödlig majestix, och inte mot reglerna.
Alltså det här gnager i mig. Jag skulle vilja fråga SL, men det kanske är fusk och möjligen genererar samtalsämnet mer info till byn.

Är det månne vad som väger upp en annars tunn ulv-meny? 😱

Jag vill att så många som möjligt svarar kort på det här:

1) Tycker ni att det är rimligt att Caesar har rekryterat Majestix till sitt lag?

2) Är det i enlighet med reglerna så som ni läser dem?

StradhLestat

Swashbuckler
Alltså det här gnager i mig. Jag skulle vilja fråga SL, men det kanske är fusk och möjligen genererar samtalsämnet mer info till byn.

1) Tycker ni att det är rimligt att Caesar har rekryterat Majestix till sitt lag?

Jag ser det som tveksamt, även om det kanske inte står att det inte är möjligt. Går inte rekryteringen via spelledaren? Som i det läget borde reagerat på hål i spelet?
Kag gissar att JC fick menyn innan rekryteringen och jag tvivlar på att SL tagit höjd i menyn för att någon kanske skulle försöka det.

Vimes

Gallerix
Nej, jag skämtade lite eftersom jag uppmärksammade i R1 att det ingenstans i reglerna står att det inte går att rekrytera Majestix.

Att kunna rekrytera Majestix är inte i spelets anda.
Jag håller med, även om det inte står i reglerna skulle det bryta mot de förväntade reglerna så att säga. Men vi kan väl fråga?

@damogn - är det möjligt för Julius Caesar att rekrytera Majestix till ulvlaget?

BiobunkerVII

Kaoskardinal

Här kommer gallernas svar:
På fråga 1 svarar vi hell no
På fråga 2 svarar vi nej

Vimes

Gallerix
Stradh, Octa och Big Mama
Octa tycker jag spelat ulvigt (har redogjort för det tidigare), men jag tror inte vi ska ta ut honom denna runda. Stradh var jag redo att hänga en period under R1, men jag tyckte att hans försvar kändes byboigt (mer så än Sidds, så jag vet inte vad min känsla är värd iofs...). Big Mama röstar jag på nu, men jag måste erkänna att min stora grej på BM var att hon och Sidd (och kanske Octa) var ulvar tillsammans...

Jag tycker kanske att Isaac borde kunna vara ett alternativ, till skillnad från Häger tycker jag han känns som en bra värvning till ulvlaget. Och han har varit mer frånvarande detta spel än vi är vana vid (+ att jag inte riktigt kan komma ihåg något speciellt han skrivit eller någon diskussion han varit inblandad i...) Jag vet att han berättat att han haft att göra och sådär, men även ulvar har ju ett liv utanför spelet (och är kanske mer benägna att lean into IRL-skäl att lågflyga än bybor). Så... borde vi ha ett drev mot Isaac kanske?

damogn

Hero
Jag håller med, även om det inte står i reglerna skulle det bryta mot de förväntade reglerna så att säga. Men vi kan väl fråga?

@damogn - är det möjligt för Julius Caesar att rekrytera Majestix till ulvlaget?
Jag har inte alls tänkt mig en mekanik där man kan rekrytera. Vet inte hur det skulle gå till ens rent praktiskt eftersom bybor inte får skriva utanför tråden?