Varulv [BH II] - R2

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Då verkar det tydligen bättre att inte skriva något alls. Du blir misstänkliggjord om du bara kan skriva/läsa sporadiskt och inte komplett uppenbarligen.
ELLER så gäller olika regler för olika spelare....fortfarande lite oklart vad som står i "Hägern bok för hur man spelar" som man måste följa
Då får jag ta det, du och jag Stradh. Håller dock med i mycket i det du skrev, känns som Hägern ställer upp ett ganska svårt mått att hålla om du har fel yrke eller befinner dig i en trälig situation. Så du, jag och BM får väl gå som misstänkta på grund av omständigheter vi inte kan rå över och göra det bästa av situationen sen när vi har tid att möta upp och delta mer aktivt.

Basenanji

Basinixus
Okej @StradhLestat jagcfattar och det är väl taskigt att bara bygga ett case på frånvaron i spel.

Hur ser du på röstningen?
Vilka är dina misstänkta?
Om vi ska ha tre drev, vilka vore bäst att dreva?

Vimes

Gallerix
Alright. Räknade lite på det här under morgonen. Vi har till R5 på oss oavsett setup.

Vi vet att ulvarna inte är fyra. Är ulvarna tre har de bara nattmord ojämna rundor. Är det soloulv kan den ha ett extra nattmord Två ulvar är nattmord varje runda.

Om vi antar att vi bara röstar ut bybor och att väktaren aldrig skyddar mot nattmord blir tabellen:

3 ulvar2 ulvar1 ulv
R2 (nu)9-310-211-1
R38-38-28-1 (extra nattmord*)
R46-36-26-1
R55-34-24-1
R63-3 (ulvvinst)2-2 (ulvvinst)2-1
R70-1 (ulvvinst)

(* Det verkar inte spela någon roll när en eventuell soloulv använder sitt extra nattmord)

Detta betyder alltså att vi har minst 3 chanser på oss att ha fel.

Detta betyder, tycker jag, att vi bör kunna vinna på VJVS. Alla röstar som de misstänker och verkar för att deras alternativ ska röstas ut, samtidigt som vi strävar efter att det ska finnas skarpa alternativ att ta ställning till. När vi träffar ulv analyserar vi röstmönstren och tar ut kvarvarande ulv/ulvar.

Vimes

Gallerix
Jag gör såhär:

Röst: @Octagonal

Octa spelar okaraktäristiskt. "Men Vajms!" ropar ni "Du brukar ju säga att Octa är rivig och konfrontativ när han är bybo och slick och laid back som ulv! Då borde han väl vara bybo nu!?" Och ja, jag tycker inte Octa spelar sitt typiska ulv-spel här. Det är mer rumligt, spattigt och stökigt än vad han brukar köra som ulv. Så... på ytan är det bybo-Octa. Men jag saknar egentlig substans bakom rumlandet, hoppandet och stökandet. Bybo-Octa är en vass spelare, här har det mest varit själva fernissan av vad jag tänker är bybo-Octa. Jag tror Octa har uppat sitt ulv-gejm och testar att inte vara smyg-ulv för att lajva bybo-Octa (Octas två personas har diskuterats tidigare). Så, för nu: röst på Octa alltså.

StradhLestat

Swashbuckler
Okej @StradhLestat jagcfattar och det är väl taskigt att bara bygga ett case på frånvaron i spel.

Hur ser du på röstningen?
Vilka är dina misstänkta?
Om vi ska ha tre drev, vilka vore bäst att dreva?
Röstningen kändes lite kaotisk igår....
Jag trodde inte riktigt på att Sidd var voffe....utan låg där mest för atyt om det stod mellan honom och mig, så VET jag att jag inte är voffe...men jag vet inte om honom (nu vet jag)
Jag hade egenligen mina prime suspects i Hägern och Ant....tills jag fattade att jag feltolkat siandet....då återstod hägern.... (och ja, nu vet vi att Ant inte var voffe)
Hägern har jag förklarat flera gånger varför.

Jag var villig att hoppa runt med majestix flera gånger på slutet....mest för att jag inte har någon solklar voffe någonstans, tyvärr.
Om jag skulle slänga ut mig 3 namn och dreva, så kan jag lika gärna ta en tärning och slumpa dem. Det ger inget annat än en felaktig bild av attdet är något misstänkt där, så det väljer jag att inte göra....

Så, ja...jag kvarstår på Hägern för stunden. Det är just nu enda stället där jagkänner att jag har ngt

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Då tar vi det en gång till, eftersom du inte vill förstå, eller mest troligt feltolkar.

Jag måste nog först börja med att förklara för dig hur Alerts fungerar på Rollspel.nu. Alerts (också kallade notifieringar) får man som användare när någon skriver i en tråd man följer eller om någon "pingar" dig i tråden. Om man klickar på den lilla klockan uppe i hörnet när den tänds röd (ett tecken på en eller flera alerts), så fälls det ut en lista över dessa. Den listan ser lite olika ut beroende på om det "bara" nämnts något i tråden eller om man har blivit omnämnd (med ping) i tråden. Klickar man på någon av notifieringarna så tas man direkt till just den posten i tråden. Ex om det finns 5 st "XXX replied to" i det utfällda fältet och en "YYYY mentioned you in" och man klickar på "mentioned you" så kommer man direkt dit där man är omnämnd. Man behöver alltså inte läsa de eventuella 20 posterna innan och 20 efter att man blivit omnämnd för att hitta posten där man blir nämnd (och kanske svara på just den).
Detta är en stor tidssparare vid de tillfällen där man inte har möjlighet att läsa alla posterna för att se vad någon skrev till/om just dig.

Alertsen kan också användas som ett sätt att upptäcka "oj...här var det väldigt många poster som jag inte hinner läsa och besvara just nu, så jag skriver en post om att jag inte kan göra detta just nu, men att jag kommer att återkomma senare när jag har mer tid"

Eftersom hela ditt case mot mig verkar vara byggt på att du inte förstår att man kan använda alerts för att sporadiskt försöka följa vad som sker, om än ryckigt och inte komplett under exempelkvis en arbetsdag där tid/möjlighet inte finns så kan du se ovanstende som förklaring.

MEN
Jag tror du redan vet allt detta. Du bygger bara krasst en halmgubbe. Om så inte är fallet så får du gärna (läs krav) motivera hur det ska spelas? När man har sporadiskrt med tid och folk pingar en? Är det bättre atyt skitas i allt tills man har mer tid. Dvs inte skriva, reagera eller något under dagen. Inte ens en post om att man inte har tid? Är dety det som står i Hägerns "Så här ska man spela bok"?
OM det inte är det du faktiskt tycker, så visar du bara att hela din Halmgubbe är en lögn byggd på en medveten feltolkning (vilket är en lögn i min bok också)

Så hur ska du ha det hägern? Är regeln att kan man inte spela fullt ut, läsa alla poster och analysera och skriva uttömmande svar, så är det bättre att vara tyst till man kan det....även om det innebär 8´12 timmars tystnad?
Word! Du är kung @StradhLestat
Hälsningar från oss som inte hinner spela så mycket.

StradhLestat

Swashbuckler
Jag gör såhär:

Röst: @Octagonal

Octa spelar okaraktäristiskt. "Men Vajms!" ropar ni "Du brukar ju säga att Octa är rivig och konfrontativ när han är bybo och slick och laid back som ulv! Då borde han väl vara bybo nu!?" Och ja, jag tycker inte Octa spelar sitt typiska ulv-spel här. Det är mer rumligt, spattigt och stökigt än vad han brukar köra som ulv. Så... på ytan är det bybo-Octa. Men jag saknar egentlig substans bakom rumlandet, hoppandet och stökandet. Bybo-Octa är en vass spelare, här har det mest varit själva fernissan av vad jag tänker är bybo-Octa. Jag tror Octa har uppat sitt ulv-gejm och testar att inte vara smyg-ulv för att lajva bybo-Octa (Octas två personas har diskuterats tidigare). Så, för nu: röst på Octa alltså.
Så här förutsätter du att JC har valt att Octa tvärtom sias, eller missar jag ngt?

Vimes

Gallerix
Så här förutsätter du att JC har valt att Octa tvärtom sias, eller missar jag ngt?
Öhghh... Fort och fel är min devis.

Ja, det kan absolut vara så att Octa är ulvmiller. Men det verkar ju rimligt att invänta om det blir nattmord denna runda förstås (blir det nattmord denna runda kan Octa bara vara ulv om han är soloulven).

Jag får försöka tänka igen helt enkelt!

Hägerstrand

Ballofix
Då tar vi det en gång till, eftersom du inte vill förstå, eller mest troligt feltolkar.

Jag måste nog först börja med att förklara för dig hur Alerts fungerar på Rollspel.nu. Alerts (också kallade notifieringar) får man som användare när någon skriver i en tråd man följer eller om någon "pingar" dig i tråden. Om man klickar på den lilla klockan uppe i hörnet när den tänds röd (ett tecken på en eller flera alerts), så fälls det ut en lista över dessa. Den listan ser lite olika ut beroende på om det "bara" nämnts något i tråden eller om man har blivit omnämnd (med ping) i tråden. Klickar man på någon av notifieringarna så tas man direkt till just den posten i tråden. Ex om det finns 5 st "XXX replied to" i det utfällda fältet och en "YYYY mentioned you in" och man klickar på "mentioned you" så kommer man direkt dit där man är omnämnd. Man behöver alltså inte läsa de eventuella 20 posterna innan och 20 efter att man blivit omnämnd för att hitta posten där man blir nämnd (och kanske svara på just den).
Detta är en stor tidssparare vid de tillfällen där man inte har möjlighet att läsa alla posterna för att se vad någon skrev till/om just dig.

Alertsen kan också användas som ett sätt att upptäcka "oj...här var det väldigt många poster som jag inte hinner läsa och besvara just nu, så jag skriver en post om att jag inte kan göra detta just nu, men att jag kommer att återkomma senare när jag har mer tid"

Eftersom hela ditt case mot mig verkar vara byggt på att du inte förstår att man kan använda alerts för att sporadiskt försöka följa vad som sker, om än ryckigt och inte komplett under exempelkvis en arbetsdag där tid/möjlighet inte finns så kan du se ovanstende som förklaring.

MEN
Jag tror du redan vet allt detta. Du bygger bara krasst en halmgubbe. Om så inte är fallet så får du gärna (läs krav) motivera hur det ska spelas? När man har sporadiskrt med tid och folk pingar en? Är det bättre atyt skitas i allt tills man har mer tid. Dvs inte skriva, reagera eller något under dagen. Inte ens en post om att man inte har tid? Är dety det som står i Hägerns "Så här ska man spela bok"?
OM det inte är det du faktiskt tycker, så visar du bara att hela din Halmgubbe är en lögn byggd på en medveten feltolkning (vilket är en lögn i min bok också)

Så hur ska du ha det hägern? Är regeln att kan man inte spela fullt ut, läsa alla poster och analysera och skriva uttömmande svar, så är det bättre att vara tyst till man kan det....även om det innebär 8´12 timmars tystnad?
Men snälla du.

Jag känner till notifikationer. Att man ser dem är ett tecken på att man har rollspel.nu öppet och något mått av uppmärksamhet på sidan.

Om man är ulv kan det vara taktiskt bra att lågflyga och hoppas att inte få någon uppmärksamhet.

Om man är bybo som är inne i tråden och läser ikapp
Försöker läsa ikapp...har snabbscrollat mig till sid 17 av 21....en del kvar...
så brukar det gå att se på lajkmönster eller att de faktiskt uppmärksammar något som sagts under tiden.

Vi försöker utvärdera om du faller i den första eller den andra gruppen.

Jag tycker den här mentaliteten där du:
1. Spelar reaktivt och påstår att misstänkar mot dig är ljug och feltolkningar.
2. Beskriver hur ”kaosig” din spelstil är
Ser ut som en front. Du vet mycket väl att det inte behövs ljug och feltolkningar för att misstänka ditt postmönster från gårdagen. Jag tror att du försöker skapa en bild av att Stradh bara Stradhar där dina poster inte behöver läsas så noga.

Sysp

NNO
Jag håller @Octagonal som neutral den här rundan, vill inte rösta ut honom.

Om det blir ett mord till är han grön om han inte är solo, och då har vi en extra runda på oss att lista ut det enligt Vimes räkning ovan. Inte osannolikt att han blir mördad dock om han är bybo beroende på om ulvarna törs riskera väktningen. Ett uteblivet mord kan ju naturligtvis innebära att Octa är grön och blev väktad, men då får vi helt enkelt utvärdera honom på egna meriter.

Big Mama

Runda 1
Med laserskärpa har Vimes placerat sig på ett exakt lagom deltagande som ulv. Glider med och är drivande endast mot historiska mobboffer som Sidd och BM, enkelt att få med de andra pojkarna på skolgården.

@Brynolf. Jag tror mig veta vad honingsfälla är på ett ungefär, en bybo som småljuger och fintar för att försöka få med sig ulvar, dra dem ur grytet. Kan du förklara på vilket sätt du röstade på Vimes i detta syfte. Förklara som för en skoltrött tonåring.

Runda 2
Vad har hänt med BM efter sommarlovet? Borta är pippilottorna och tandställningen. Ersatta av lösögonfransar (lite väl långa), stilettklackar, och är det där en snusdosa som avtecknar sig bakpå jeansen. Men vi går ju bara på högstadiet! (Eller motsvarande attribut då i Gallien lite före Jesu födelse). En decimeter längre än i våras stegar hon fram ENSAM mot Vimes. Han och hans finniga gäng viker undan. Romarelever går i samma skola, det är så svårt att se vem som är vem!

Röst: @Vimes

Big Mama

Hur ska väktaren kunna skydda siaren utan att veta vem det är?

När ni skriver att ni är borta på rollspel. Är inte varulvsspel rollspel? Nä, det här kanske är verkligheten och ni åker från verkligheten till ett rollspel. :)

Jobbar 8-17 idag. Hörs ikväll.

StradhLestat

Swashbuckler
Jag tycker den här mentaliteten där du:
1. Spelar reaktivt och påstår att misstänkar mot dig är ljug och feltolkningar.
2. Beskriver hur ”kaosig” din spelstil är
Ser ut som en front. Du vet mycket väl att det inte behövs ljug och feltolkningar för att misstänka ditt postmönster från gårdagen. Jag tror att du försöker skapa en bild av att Stradh bara Stradhar där dina poster inte behöver läsas så noga.
Ärligt...vad menar du ens? Svammlet bara fortsätter med samma halmbygge.

Hägerstrand

Ballofix
Jag lägger stradh åt sidan en stund. Jag tycker fortfarande att han är ett sunt alternativ för utröstning.

Har vi glömt bort rekryteringsaspekten i spelet lite? Under dag 1 var vi ett gäng som postade vilka vi skulle valt, men det känns inte som att alla gjorde det. Ska försöka få tid att gå tillbaka och kika.

Här är min gissning på hur troliga jag tror att olika spelare är att bli rekryterade (alltså inte nödvändigtvis om jag själv rekryterat dem, och ingen rödgrönlista eftersom de ändå kan vara julio)

@Basenanji - Påstår själv att han är usel ulv med jämna mellanrum. Vinmuggade metaskäl att välja honom pga BH1. Inte jättetrolig
@fjodorsenuba - Lågflygarkingen. Brukar också förvånansvärt sällan bli utröstad trots det. Dåligt stöd att ha en medulv som lågflyger. Inte jättetrolig
@StradhLestat - Får uppmärksamhet pga kaozZzZzzZZzz. Blir ändå rätt sällan utröstad som resultat av det. Halvtrolig
@Vimes - Narrativet är att Vimes är ulv om han inte blivit nattmördad R1. Jag tror inte att det varit sant på ett bra tag, men narrativet hänger kvar. Inte trolig.
@Hägerstrand - Drevar ut sina ulvkompisar som ett jävla psycho. Vem vill ha honom på sitt lag? (skoja, men sånt får andra utvärdera.)
@Sömniga Isaac - Har aldrig varit ulv ännu va? Osäkert kort, inte trolig.
@Brynolf - Supersmart att rekrytera odödlig majestix, och inte mot reglerna.
@Sysp - Har gjort toppenbra ulvspel, men inte top of mind när man tänker farliga ulvar, Troligt val
@BiobunkerVII - Bra spelare, brukar kunna hänga med länge, inte top of mind för misstankar pga uppehåll. Troligt val.
@Octagonal . Bra ulv, men enligt vissa alltid ulv tills motsatsen bevisats. Inte trolig.
@Impetigo - Också bra ulv, men kan också få en del uppmärksamhet pga uppfattningar från tidigare spel. Mer trolig än octa, fortfarande inte så värst trolig
@Big Mama - Tenderar att dra på sig uppmärksamhet tidigt (precis som stradh) men har till skillnad från stradh flera gånger blivit utröstad på grund av det. Inte trolig.

Så Sysp eller BB7. Om Sysp var ulv tror jag inte han hade försvarat sin frånvaro med att det var tufft på jobbet, eftersom det kan kännas lite fult att ta sig till ulvvinst på sympatier. (även om det är helt okej och bra ulvspel att göra det)

Röst: @BiobunkerVII

Hägerstrand

Ballofix
Vi har inte bråttom så jag håller med om att det finns en vits med att behålla åtminstone några konstruktiva spelare till länge fram i spelet.

Sen har jag inte uppfattat vad caset mot @Hägerstrand är. Nån som ids sammanfatta?
Som jag förstår det var det här Anthrox case, jag har sökt på när han nämnde mig i R1 och hittar inget mer, Sen la han en röst på mig på slutet för att påminna sig själv i framtiden om att han misstänkte mig.

Octa nämner inte Impe innan octa vet att han kommer bli siad. I samma veva så harvar han lite mot Häger, som han också skuggboxat med tidigare (har inte läst tillräckligt noga för att se hur seriöst det kändes).
Känns spontant som att det kan vara en ulvocta som vill kasta shade när han vet att han kommer åka nästa runda.
Så om Octa sias röd så är troligtvis Impe hans red herring, och Häger som är mer trolig ulvkumpan.
@Brynolf ?