Nekromanti Betygsatta SF-filmer jag sett

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Ett avgassystem från datsun

"Mad Max ett kanske jag ser nån gång, men den har jag blivit varnad för, av ungefär samtliga mina bekanta..."

Deras varningar kanske är helt korrekta, det var som sagt många år sedan jag såg den, men den ger fortfarande en bakgrunden till vem Mad Max är i Roadwarrior och kan ur den aspekten vara värd att ses. Vill även minnas att den gjordes innan Roadwarrior.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett avgassystem från datsun

[i"Deras varningar kanske är helt korrekta, det var som sagt många år sedan jag såg den, men den ger fortfarande en bakgrunden till vem Mad Max är i Roadwarrior och kan ur den aspekten vara värd att ses. Vill även minnas att den gjordes innan Roadwarrior."[/i]

Mycket riktigt är Mad Max föregångaren till Roadwarrior. Det är också en helt annan film - förhållandet mellan Mad Max och Road Warrior är som mellan Alien och Aliens, ungefär. Samma huvudpersoner, men olika sätt att skildra dem.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Ett avgassystem från datsun

"Mycket riktigt är Mad Max föregångaren till Roadwarrior. Det är också en helt annan film"

Precis, den utspelar sig i ett normalt samhälle strax för de händelser som ledde fram till att världen är som den är i Roadwarriorfilmen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ett avgassystem från datsun

<I>den utspelar sig i ett normalt samhälle strax för de händelser som ledde fram till att världen är som den är i Roadwarriorfilmen.</I>

Strax efter - samhället har bara inte hunnit falla sönder så mycket att det verkligen syns ännu.

Angående turordningen så är ju faktiskt RW:s originaltitel "Mad Max 2 - The Road Warrior".

--
Åke
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Ett avgassystem från datsun

"Strax efter - samhället har bara inte hunnit falla sönder så mycket att det verkligen syns ännu."

Ok. Det var länge sedan jag såg den, börjar nu bli sugen på att se om den för att se vad jag tycker om den idag. Måste bara köpa en TV först.


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Cube (minirecension)

Har sett sett Cube nu. En minst sagt bizarr film, men långt ifrån bra. Den har egentligen ingen handling, förutom den att huvudpersonerna försöker ta sig ut levande från kuben genom att undvika den ena intrikata fällan efter den andra. Problemet med filmen är att man inte får veta varför personerna har hamnat i kuben eller vem som är ansvarig (förutom vaga antydningar tillåts inte heller karaktärerna att utforska det). Det enda som manuset försöker utveckla är förfallet av medmänsklighet under extrema situationer, men långt ifrån på ett bra sätt. I slutändan saknar den riktig "nerv" och förblir därför tämligen ointressant. En del snygga effekter dock. [Betyg: 1.5]

En minirecension levererad av,

Hans
 
Top