Nekromanti Betalning, mutning och dricks

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
I NeoTechs värld sköts ju det mesta i betalningsväg elektroniskt, och i vissa länder är ju som bekant kontanter förbjudna. Frågan kommer då till, hur detta fungerar rent praktiskt.

Jag menar, det mesta är logiskt, köper jag något i butik så drar jag mitt kort och slår kod/identifierar mig. Så fungerar det ju t.o.m. idag.
Men vi har några andra scenarion...
1) Tant Elsa vill ge lille Kalle en peng för att han klippte hennes gräsmatta. Det tar emot att höra den späda gråhåriga damen fråga Kalle snällt "Vad har du för kontonummer?"
Plockar Elsa fram sin handdator och gör en överföring?

2) Spelarna vill muta sig in på nattklubben. I dagens läge skulle man kanske ge vakten ett handslag med några sedlar, lite diskret. Men hur gör man 2059? Smyger upp och viskar biffen i örat "Var har du kortläsaren?"?

3) Och alltså....strippklubbar (kom inte och säg att ni INTE besöker dem med era RPs...för det göra alla :gremwink:). Den gamla "stoppa sedel innanför trosan" fungerar inte riktigt. har hon gömt en kortläsare där kanske.... nej, vi ska nog inte gräva mycket djupare på det spåret....

Hur gör ni? För jag är mycket förbryllad... (och trött, uppenbarligen :gremwink:)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
1. Tant Elsa har ingen gräsmatta. :gremwink: Om hon mot förmodan har det bor hon antagligen en bit utanför stan eller i en av de rika förorterna, eller i ett snordyrt rikemans-getaway mitt i storstan. I vilket fall som helst finns det ju faktiskt fortfarande kontanter, och de passar sig utmärkt till små transaktioner som denna. Sen finns det ju cash-kort laddade med en viss summa pengar som vem som helst kan använda, och ge bort. Är du bekant med konceptet Credit Chips i Star Wars är detta något liknande.

Sen kan man vara wild and crazy och bestämma själv. Men det är bara för riktigt avancerade rollspelare. :gremwink:

2. Samma sak här. en näve sedlar, ett cash-kort eller ett Credit Chip. man kan ju 'snubbla' och tappa kortet innanför avspärrningen och be biffen 'du räcker mig mitt kort' varvid biffen plockar ner kortet i fickan och öppnar avspärrningen och släpper in figurerna. sen får man hoppas att man hinner därifrån INNAN vakten upptäcker att kortet var tomt eller haxxat. :gremwink:

3. Sedlar, cash-kort, Credit Chips. Eller bestäm själv. Hörde ett riktigt lamt skämt av några som skulle till Thailand.. 'Höhö, billiga horor där' 'ja, tror du de tar kreditkort, höhö?' 'jaförfan, de har magnetläsare installerad i springan höhö'.... men som sagt. sedeln i trosan funkar utmärkt. om inte annat kan det vara hyggligare att köra ner ett par sedlar i papper än ett plastkort. blir liksom lite mer.. effekt eller vad man ska kalla det. en strippa som har en massa sedlar som sticker ut ur vad kläder hon nu har kvar är ganska mycket mer publikvänlig än en som har fyra vita plastkort i troslinningen...
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Mmmm, jag/vi håller med. Det där med "engångs"-chip hade jag missat om det står någonstans.

Men, alltså, kontanter är ju utryckligen jätteförbjudet i vissa nationer (dock inte specificerat vilka). Fast, man kanske kan gå efter modellen inga strippor = inga kontanter ? :gremwink:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Men, alltså, kontanter är ju utryckligen jätteförbjudet i vissa nationer (dock inte specificerat vilka). Fast, man kanske kan gå efter modellen inga strippor = inga kontanter ?

Det står också att magi ger utmattning.. om du tycker att det är smidigast om alla nationer accepterar kontanter i stort sett överallt, så är det så.

och som jag skrev, det är ju lite av stämningen med en strippa, att få dricksa henne genom lite 'diskret' kroppskontakt och inte genom att kasta plastkort på henne.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kommer i Hardware *muwhahah*

Nåväl, så här kan det lösas:

Betalkort kan överföra pengar trådlöst mellan varandra. Man behöver inga kortläsare eller annat tjafs. Ska Elsa ge Kalle en peng, så knappar hon in vad hon vill ge från sitt betalkort och trycker "Send". Kalle behöver mest stå i närheten med kortet på fickan och trycka "Recieve", om ens det.

Mutan görs på samma sätt. Och strippan...tja, antingen har hon ett betalkort innanför trosorna, eller så kanske man istället ger dricksen i baren eller motsvarande.

Och som sagt, det finns sedlar. På de allra flesta ställena i världen, utom i de större städerna och mer nitiska länderna. Sedlarna är dock mer eller mindre klassade som "smutsiga", så tant Elsa lär nog hålla sig till sitt betalkort snarare än att smussla iväg ett par skrynkliga, blodiga sedlar till Kalle :gremwink:

/RipperDoc
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
ja, det är förbjudet men ifall man tänker på användningsområdet för dom så tvivlar jag på att man bryr sig om förbudet speciellt mycket. :gremsmile:
som RipperDoc säger är dom ju "smutsiga" och används mest till ljusskygga verksamheter, det lär ju användas när man mutar folk tex. jag ser användandet av sedlar som något som är vanligt förekommande och mer eller mindre acccepterat, ungefär som prostution i holland. sedan att man inte kan använda sedlar att betala med ses som "smutsigt" och väldigt suspekt är en annan sak. att betala en cybertech operation på en lyxklink funkar helt enkelt inte däremot funkar det utmärkt på en illegalklink där det till och med lär vara väldigt vanligt.
men i vissa länder används inte sedlar alls. det löses genom att man som idag använder den mest internationella valutan dvs euron som fungerar ungefär som dollaren idag. typ länder har euro som valuta reserv.
:gremlaugh: så ser jag på det.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
(kom inte och säg att ni INTE besöker dem med era RPs...för det göra alla

Självklart :gremwink:..det är ju där alla rikingar man kan hyras ev eller eventuellt råna..*L*..alla vet att om man har mycket pengar går man å strippklubb
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Njae...det hänger bara fattiga familjefäder på strippklubbar. Sådeså :gremcool:

Du får gå till klubbar med performance arts för att hitta rikingarna.

/RD
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Tjena alla i denna tråd

Jag som SL låter mina spelare ha småkontanter på sig men kommer dom upp i RIKTIGT stora summor...runt Hundra tusen så ligger det på olika betalkort...Jag har även ett par SOLOS i min grupp som just fick Femtio lakan för ett hitmanjobb...

H Desticado
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Om du menar betalkort, d.v.s. kort med chip där elektroniska pengar lagras, så är ungefär det mest korkade man kan göra att bära omkring med hundratusen på ett kort. Det är precis samma sak som att traska omkring med 400 000 svenska kronor i kontanter, direkt i fickan. Betalkort är dessutom mycket enklare att stjäla än, säg, 400 sedlar.

Skulle mina spelares karaktärer stoppa på sig ett betalkort med hundratusen utan att fundera närmre över det så skulle jag låta dem lära känna Neotechvärldens stora samling ficktjuvar och rånare. Det är busenkelt för en tränad ficktjuv att snappa åt sig ett kort eller en hel plånbok, även om bäraren verkar vara världens tuffaste legosoldat. Om man ska ha 100 000 på ett betalkort så ska man ha det inlåst i en väska fastkedjad vid armen, samt gärna en beväpnad vakt. Professionella pengaanvändare använder förstås kontanter, eller säg 50-100 betalkort med jämnt fördelad mängd pengar. Plus låsta väskor, mörktonade bilar och flera beväpnade vakter.

Så ett tips: ha inte mer på ett betalkort än vad en normal människa har i plånboken. Vanligt folk i vår tid har kanske upp mot 1500-2000 kronor kontant i plånboken (och det är ända ganska mycket). Det skulle innebära att man inte har betalkort med mer än kanske 350-500 euro på. Resten har man på kreditkort, för där är pengarna säkra.

/RipperDoc - om du med "betalkort" menade kreditkort så behöver du inte bry dig om mitt inlägg :gremlaugh:
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
Re: Kommer i Hardware *muwhahah*

lämna in kreditkortet i baren så får du en färgkrita. Kalla till dig flickan och rita ett streck på hennes ben så drar de lämplig summa.
Bara en liten praktisk lösning på det knivigaste problemet...
 

Gagoff

Veteran
Joined
2 Jul 2003
Messages
3
Location
Kungsängen, Stockholm
kan man inte bara gå in på strippklubben och köpa till sig speciella sedlar/"pappersremsor" som du kan använda, som strippan sen kan växla in i baren på något sätt. detta låter ju kanske inte heller särskilt genomfunderat, men hur kreativa och detaljrika är ni själva klockan 01:48?
 

Gagoff

Veteran
Joined
2 Jul 2003
Messages
3
Location
Kungsängen, Stockholm
jo, nåt i den stilen, fast det blir väl nästan som checkar innanför trosan. nu är man hursomhelst halvvaken:)
får väl vara mjuka marker, för hårda plattor kan inte kännas bekvämt. jag ska försöka fundera ytterligare på detta och återkommer om jag har något i huvet:gremcool:
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Re: Kommer i Hardware *muwhahah*

Borde det inte då bli lite väl löjligt enkelt att sno pengarna då?
Om du är tex tekniker kan du ju göra ett kort som "stjäl" pengarna under överföringen. Eller?
 
Top