Nekromanti besvärljelser och SR:or....

Moisak-Thul

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
19
Location
SWE, Kramfors, fridhemklan....
jag har en liten fråga, tar det en hel SR att lägga en besvärljelse? inte så kul för en magiker å komma i närstrid och ska använda magi, han lär juh hinna bli nerhuggen innan han är klar med att lägga besvärljelsen, fast sen kanske det itne är så många magiker som ger sig in i nrstrider :)

som tack för era svar sätter jag upp en liten bild :)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
<I>"inte så kul för en magiker å komma i närstrid och ska använda magi"

Tja, han får skylla sig själv.</I>

Ibland går det inte att undvika. Med onda SL:s så e de stor risk att det händer. :)

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,972
Location
Linköping
Ibland går det inte att undvika. Med onda SL:s så e de stor risk att det händer.

På grund av ett missförstånd mellan mig och SL fick min magiker (som heter just Feuflux) nästan vänster arm avhuggen av ett orch som låg gömd och gjorde ett plötsligt anfall. De två andra RP:na hade krigaryrken och jag hade tidigare sagt att jag gick gömd bakom dem (fegt/images/icons/wink.gif), men det hade jag sedan glömt att påpeka den här gången och gick då tydligen först....vilken visade sig vara livsfarligt (för armen om inte annat).


//[color:red]Feuflux
"Kärleken är som ozonlagret, man saknar den inte förrän den är borta"</font color=red>
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Vilken version

För i gamla hederliga DoD 91 (fjärde upplagan, tror jag det är), så tar det 4 Handlingar att kasta en vanlig besvärjelse och 2 att kasta en kvick. Detta kan man hitta i Magikerns Handbok

Nightfang din fusklapp på livets prov

Insanity is just a state of mind...
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Vilken version

Jo, men så går det två magihandlingar på en SR, vilket ger 1 kvick bevärjelse/SR...
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Jag vet inte om det intresserar dig, men om magikern är väldigt skicklig, dvs S>=30, så får han lägga en vanlig besvärjelse kvickt enligt en gammal sinkadus. Annars är min erfarenhet att det i strid brukar gå aldeles utmärkt att låta krigarna sköta närkontakten med fi, precis som andra har påpekat. En annan sak f.ö., magi går först, även när man kör med handlingar, så en magiker som lägger en kvick besvärjelse kommer att agera först i stridsrundan ändå. En magiker som lägger en vanlig besvärjelse kommer att vara upptagen stridsrundan ut men agera först i nästa stridsrunda.



Weeha!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Till DoD6

"jag har en liten fråga, tar det en hel SR att lägga en besvärljelse?"

I DoD6 så har alla besvärjelser ett initiativ och det är det som bestämmer när i en sr som besvärjelsen kommer.

Ex. Trollkarlen Roland och och Krigaren Egon möter två hemska demoner som heter Jörgen och Kenneth som de hamnar i strid med. SR börjar med att alla slår ett initiativslag. Egon får 6, Jörgen 4 och Kenneth 8. Roland slog inget slag då han redan bestämt sig för att lägga besvärjelsen Eldsfär som har initiativ 5. När Egon, Jörgen och Kenneth betämmt sig för vad skall göra så sker dessa handlingar i följande turordning.

1. Jörgen: Anfaller
2. Roland: Kastar Eldsfär som har effekt omedelbart.
3. Egon: Anfaller
4. Kenneth: Anfaller.

Så om det är kul att komma i närstrid som magiker beror snarare på vad du väljer att kasta för besvärjelse. Det finns de med initiativ 1 vilket med största sannolikhet innebär att magikern är den som får göra sin handling första av alla.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Vilken version

Nja. Det är tre handlingar i varje stridsrond. Sen att man oftast bara agerar på de två första är en helt annan sak. Magikern kan således kasta 1½ kvick formel per rond. Den andra läggs på nästa ronds första handling alltså.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Vilken version

Nja, för att få göra tre magihandlignar så måste man ha ca 19 i PSY, och det har man kanske inte...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Här är bara som jag spelar (inte riktigt efter reglerna, alltså). En vanlig bevärjelse tar en hel SR att göra och dess effekt inträffar <EM>först</EM> av alla i nästa SR, t.o.m. innan snabbslående (har magikern spenderat en hel SR...). En kvick inträffar först men ev. förmågor (snabbslående t.ex.) är före.
Magikern kan spendera en extra E för att göra en besvärjelse kvick (inte speltestat).
I rundan som en besvärjelse händer kan magikern påbörja en ny.

/[color:green]Han</font color=green> som har riktigt svårt att skriva besvärjelse snabbt
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Vilken version

Just det sorry. Ronden är indelad i tre handlingstillfällen som sagt men magikern får bara agera i de två första. Hade han haft SMI(?) 19 så skulle han kunna kasta 1½ kvick per rond ja.
 
Top