Besvärliga skatter

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,468
Jag petar på en dungeon som är lika svår att få ut skatter ur som det är att hitta dem till att börja med. Låt oss säga att gruppen har tagit sig djupt ner i en dungeon och har lagt sina vantar på en fantastisk skatt där. Det är bara det att skatten är väldigt , välidgt svår att frakta ut igen. Mina tankar hittils är:

-Det är ett anti-magiskt städ eller altare som en viss kult är beredda att betala feta pengar för. Men grejen väger 800 kg och man kan inte använda magi för att flytta det.

-Ömtåliga porslins vaser. Svindyra. Men blir du träffad av någonting alls när du bär en går den i kras.

-Den evigt brinnande kristalen. Ja, det är en stor och värdefull kristal. Som brinner med extremt varma lågor.

-En jättestor gås som lägger guldägg. Den är enorm, högljud och arg medan man försöker få ut den.

-En magisk dryck som inte tål värmeförändringar och kan explodera. (Det är nitroglycerine från Wages of fear straight up bara).

-Skatten är en magisk parasit som måste ha en mänsklig värd som den sakta dödar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Kan dra mig till minnes tre sådana situationer i spel, de två första i Erik Granströms Konfluxsvit.

Kvicksilvergruvan - RP får uppdraget att bärga en last kvicksilver ur dvärgarnas ödelagda gruva. Tunnorna väger förskräckligt mycket och är dessutom placerade i en översvämmad nedre del av gruvan. Som om det inte vore nog så sover en ilsken drake i entréplan och en amöba med giftampuller lurar i vattnet vid tunnorna.

Det röda ögat i Kungsklippan. Inte en skatt per se, utan ett orakel som har ett kontrakt på sitt huvud. Oraklet är modell större än det tvångsmatade offret i Seven och måste på något sätt transporteras i säkerhet.

Den tredje finns på Kristallön i Marsklandet där byggherren gjort en labyrint där tak, väggar och golv är täckt av Mithril. En rejäl skatt som tar en evighet att bryta.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Magiska artefakter/vapen som konstant försöker mentalt påverka folk att göra saker som kanske inte är så bra.
Typ allt ifrån den magiska kniven som fill få dig att stabba folk till Maktens Ring eller demonsvärdet Stormbringer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
-En av de heliga 100 toner gudarna sjöng när de skapade världen. Måste ständigt sjungas av en 99 pers stark barnkör för att inte försvinna in i Alltet för alltid.

-En 100 meter lång, perfekt rak och oböjlig stång av Mithral-plagiarium. Den var där före dungen, som är full av korta korridorer med räta vinklar.

-Stormbringer-rippoffen som ”måste bada i blod” varje morgon eller gå bärsärk. Notera att legenden inte säger något om att faktisk döda någon eller vilket sorts blod. Men blodet måste vara färskt, varmt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,886
Location
Nordnordost
Skatten är ett kungligt följe, komplett med musikanter och kavata prinsessor.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
wilper;n348749 said:
Skatten är ett kungligt följe, komplett med musikanter och kavata prinsessor.
...och bortskämda, passiva prinsar som är självupptagna, besvärliga och väntar på att bli räddade.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Ett extremt narcissistiskt talande svärd som så fort fienden är nära tar tillfället i akt att ropa ut sin närvaro så det kan få vara med om ytterligare en heroisk kamp.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,143
Suck, känss som en "hä hä sätta dit spelarna"-tråd, men here we go:

En 100k guldplätterad staty i belgisk chokolad

Två tvillingstatyer av plutonium, förs de för nära varandra börjar de uppnå kritisk massa.

Skatten är ett kaknästorn av guld, som ligher i en annan dimension.

En juvel som egentligen är riktmarkör till en uråldrig omloppsbanelaser. Kan bara yttransporteras då det är dåligt väder.

En miljon gp, i kopparmynt..
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Skatten kan vara svåråtkomlig. Typ man måste krypa genom en trång spricka för att komma åt den. Men det finns ingen plats att vända så man måste krypa hela vägen tillbaka baklänges, släpande på vad man plockade åt sig.

Eller man måste ta sig över en bro som är väldigt bräcklig (eller kanske ett stort spindelnät man måste klättra i). Bär man med sig för mycket prylar så brister repen, man faller mot sin död och bron är för alltid borta.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
En skatt av enbart gp/guldföremål, belägen långt in i en grotta, kan vara svår nog :)

Ett föremål som förvisso är otroligt värdefullt, men som också dödar allt som är lawful/neutral och kommer närmre än tjugo fot. Det väger gärna minst hundra kilo också.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Just det. Skatten i Spindelkonungens Pyramid - som är ett monster som ser ut som en skatt... tror jag (100 år sedan jag läste det).
 
Top