Nekromanti Besvärliga RP's

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Jag har varit spelledare för Eon i ungefär ett och ett halvt år...
Ändå känns det inte som vi fått in någon rutin... främst därför att vi inte hunnit spela igen någon äventyrskampanj, då mina spelare ofta har lust att hitta på otaliga problem för mig, smat att de gärna och ofta byter karaktärer...
Vad ska jag göra för att få någon disciplin? Ska jag köpa Spelarens Handbok och tvinga dem att läsa den? De är ganska griniga, och börja tjata förförligt så fort jag inte går med på deras krav. Så övertalning är försummat. Hjälp!

/Favelan

"Det är roligt att slå tärning"
 

Steeltoe

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
48
Location
Lund
Tja det är ett sårt problem att ta itu med kanske framförallt eftersom spelgrupper brukar vara sammansatta av kompisgäng. Varför inte bara lägga ner spelgruppen, det är ju till för att ni alla ska ha roligt, om du inte har det varför ska du då lägga tid på dem. Samtidigt kan du ju se dig om efter andra spelare. Om det finns någon i den gammla gruppen som verkligen vill spela så försök utnyttja dem till att få ordning på gruppen, de som verkligen vill spela kommer nog att ligga på om spelmöten efter någon vecka. Byt roller spela lite själv, sök upp andra och spela med dem. Ta in nya personer i gruppen, uppmuntra de som spelar väl. Var hård och elak utnyttja att du styr världen. ; ) Försök få spelarna att lägga ner tid på att skapa sina rollpersoner, förhoppningsvis kommer de då inte att byta ut dem lika lättvindligt. Håll dem ifrån städer, i stil med att de alla är barbarer som fastnat i vildmarken, eller ännu roligare stadsfolk som gjort detsamma.
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Det finns två gamla regler gällande DoD tror jag som kan användas.
1. Spel ledaren har ALLTID rätt.
2. Om Spel ledaren mot förmodan skulle ha fel, se regel numer 1.

Egentligen så bör du ju helt enkelt ta upp problemet med din grupp och förklara för dem att det helt klart skulle vara roligare om de lärde sig att hålla kvar och utveckla sina karaktärer.
Sen så kan ju spelare alltid ställa till med problem för SL ändå men det tillhör liksom lite av spelet, du kan ju inte förvänta dig att de ska göra exakt som du vill för då blir det inte bra heller.
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Se till att spelarna har en rp de trivs med att spela. Om de är riktigt besvärliga ge dem nåt föremål eller nån speciell egenskapde de gillar så att de vill spela sina rp's . Själv tycker jag det är roligare att spelleda om spelarna har lite speciella rp's. Jag tycker att en spelledares bästa egenskap är att få lycka genom andras.
Om de inte vill spela klart dina kampanjer testa nått nytt, de kanske inte tycker de är roliga.
Om de vill göra annat en det du vill att de ska göra så är det inte så svårt för dig att se till att de hamnar där du vill. Det finns ju inte direkt en väg de kan gå på.
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Jag håller med om det Steeltoe säger: "det är ju till för att ni alla ska ha roligt, om du inte har det varför ska du då lägga tid på dem." Ta vara på de som är seriösa och spela med dom, de övriga kanske skärper sig när de får valet att spela seriöst eller inte spela alls.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Hur ofta spelar ni rollspel? För många herrans år sedan så hade nämeligen min spelgrupp samma problem med att vi gärna bytte rollpersoner inför varje äventyr. Men detta problem försvann när vi började spela mer regelbundet. Om ni spelar mer regelbundet så fastnar spelarna mer för sina rollpersoner. Annars är det upp till spelarna att ge deras rollpersoner karaktär, och upp till dig att tillåta spelarna att utveckla sina rollpersoner.
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Vi spelar rollspel nästan varje vecka... men då är det även Neotech och DoD, så vårt Eonspelande kan vara lite oregelbundet...
Hur ofta anser du att man bör spela för att det ska bli bra?

/Favelan

"Det viktiga är inte vad man gör utan vad man menar"(alviskt ordspråk)
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Är dina Rp's hjältar på något sätt, eller har de bara de speciella föremålen? ...intresant ide...
Har du några förslag på bra kampanjer som man kan spela... har försökt med Armandes, men det var för svårt för dem. Sedan håller vi även på med Jarla... men det har gått dåligt, mest på grund av mig...
Har funderat på att köpa någon av Neogames äventyr, är det något du kan rekomendera?

/Favelan
"Jag må vara en simpel grisodlare, men även den minsta byggstenen i ett samhälle är viktig"
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vi spelar rollspel nästan varje vecka...

Det tycker jag låter alldeles lagom. Ni kanske ska prioritera Eon de första 3 speltillfällena efter ni har startat en kampanj, då hinner spelarna fästa sig vid sina rollpersoner. Efter detta så kan ni köra lite blandade rollspel, för då har ju spelarna redan fastnat för sina karaktärer och då behöver ni inte göra nya rollpersoner varje gång ni ska spela.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Kräv att de ska skriva en (bra) bakgrund till sina nya karaktärer, det borde minska ner antalet en del.

Sen så får du väl helt enkelt fråga varför de byter karaktärer hela tiden och be dem sluta med det.

/Henrik
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Vi har oftast kul på våra möten (de som är med, vi har bytat lite personer så...), men när någon vill byta under en kampanj (oftast är det den mest erfarne) blir jag bekymrade och vill inte alls låta (honom/)dem byta... men menar du att jag ska neka dem att byta, i såfall gör de bara självmord.
Trotts allt tycker jag att vi får ut något av det så jag skulle hellre förändra något än att sluta spela...

/Favelan

"Jag må förakta mina Rp's åsikter, men jag ska ägna min tid till att de ska få framför den" (min variant av Voltaires ordspråk)
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Det kan fungera om jag ber dem skriva en bakgrund...

Jag vet varför de byter ofta, och det beror på två olika saker:
1. De tycker att de har gjort en felaktig RP som de inte alls är nöjda med.
2. De har hittat en annan typ av karaktär som de hellre vill vara.

För att tillmötesgå punkt två har jag funderat på att låta dem ha högst 3 Rp's som de kan byta med mellan kampanjerna.
Är det bra eller ska jag gå tillbaka till en Rp/person?

/Favelan

"Det är ingen skam att tiga om man inte har något viktigt att säga" (ryskt ordspråk)
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Du behöver inte neka honom att byta bara neka honom att fortsätta vara med i kampanjen. Om en av dina spelare krossar sin skalle med en sten, och vill vara med i kampanjen med en annan karaktär är det bara att säga nej. Det finns ingen logik i att det kommer en ny äventyrare vandrande bara för att en annan dött.

Jag tycker även att du skall byta epitet på din mest erfarne spelare, ta självmord, va det kan man ju inte göra bara sådär utan anledning och nästan inte ens med anledning.

"To be, or not to be, that is the question: Whether´tis nobler in the mind to suffer The slings and arrows of outrageous fortune, Or to take arms against a sea of troubles. And by opposing end them. To die - to sleep..." /Hamlet

Hamlet var ju skit deppig men han valde att ta i tu med problemen istället för att ta självmord.
 

Qui

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
44
Location
Hunnebostrand
Re: Du har nog rätt, jag har varit för blödig [NT]

Du kommer nog att lösa problemen med spelar gruppen. Du verkar ju vara en seriös rollspelare så du får använda ditt goda inflytande på de andra.

En annan idé är att du låter en av spelarna spelleda ett äventyr om han får känna på hur det är kanske han respekterar dig lite med när du spelleder.

Var aktiv när spelarna skapar sina karaktärer, hjälp dom och kom med idéer och förslag, passar ett resultat i huvudtabellen inte karaktären slå om, eller välj ett som passar! Det viktigaste är att karaktärerna blir intressanta och levande inte bra. Men om karaktären skall vara bra för att bli intressant så är det helt ok.
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Hjältar med normala attribut. Men de har en förmåga att ibland bli ganska ondskefulla.
Jag improviserar i stort sätt mina äventyr. Jag kommer bara på en grund idé, sen utgår jag från den. Jag tycker det är roligare att komma på lite eftersom. Då kan allt hända. Mina kampanjer har en förmåga att bli ganska blodiga. Jag tycker det är onödigt att köpa äventyr, det är nåt som inte är så svårt att hitta på själv.
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Jag tycker själv det är fruktansvärt tråkigt att spela en rp jag inte trivs med. Därför tycker jag att det är bättre att ge spelarna en rp de trivs med att spela. Då har alla mycket roligare.
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Är det inte jobbigt att byta spel hela tiden. Jag spelar även Neotech men vi spelar i perjoder. Vi kanske spelar Eon i 2 månader sen byter vi, efter äventyret eller kampanjen.
Jag skulle rekomendera att ni spelar klart det ni har startat innan ni byter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"1. De tycker att de har gjort en felaktig RP som de inte alls är nöjda med."

Det här har jag två lösningar på.

Den första är att låta spelarna fippla lite med siffrorna efter de första spelmötena, så att säga "trimma" och "köra in" rollpersonerna.

Det andra är att skapa en kampanj som är specifikt anpassad till de nuvarande rollpersonerna. I så fall kan du alltid säga "men kampanjen är skapad för din nuvarande rollperson och passar inte alls den gamla, så den blir ännu mer fel."

"2. De har hittat en annan typ av karaktär som de hellre vill vara."

Svaret är "ta den i nästa kampanj".

Problemet åtgärdas dessutom delvis med att de får trimma rollpersonen ovan.
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
Dina RP's verkar ha något gemensamt med mina... de flesta av mina har lust att vara vapenmäsatre (en typ av hjälte). De är oxå väldigt onda, och har ingen förståelese för empati och liknande...
Tillsist så är de oxå väldigt blodtörstiga och så fort jag ger dem fritt utrymme så sätter de sig i klistret genom att föröka hitta på något dumt, t.ex. så hade de en ide på att slakta tirakerna i handelshuset Wezi mitt inne i Jarla... ja ja... jag ber dem ständigt att va lite realistiska... har funderat på att sluta klaga och sätta in dem i fängelse, så att de får ta konsekvenserna.

/Favelan

"Jag må förakta mina Rp's åsikter, men jag ska ägna min tid för att de ska få framföra den"
 
Top