Nekromanti Besvärjelser.

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag vet inte om någon har sagt det här förut men jag vill påpeka något om vissa besvärjelser i DoD senaste upplagan (6e). Det gäller det här med att man skall säga något varje gång man kastar en besvärjelse, samma sak har använts i Gemini. Jag tänkte bara påpeka några nackdelar med det här systemet.

1. Det låter töntigt. Det skulle till och med vara bättre att hålla fram händerna och säga "By the power of Greyskull. I HAVE THE POWER!" (För er som är för unga för att förstå det: bry er inte)

2. Det tar tid. Vissa meningar verkar för långa. Det fanns särskillt en i gemini som tog kanske 10 sekunder att läsa igenom. Kanske inte enormt mycket tid men lagom för att man i verkligheten skall kunna anfalla runt 10 ggr.

3.Det drar ut på striderna om alla spelare ligger och vrider sig i skratt varje gång spelledaren tvingar magikern att säga det magiska orden.

(Det här har varit ett allmänt klagomål från the Bad Attitude Performers)

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Leriol

Veteran
Joined
10 Jul 2001
Messages
52
Location
Piteå
hehe :)

Men det är ju igentligen inte så stort problem, man måste ju inte säga det hela tiden. Det är ju bara upp till gruppen att bestämma.
Men å andra sidan kan det låta ganska coolt åxå om man får in nån bra ramsa och en mäktig vind blåser upp ...
du fårstår .. :p
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
I HAVE THE POWER

Heman e så cool!
(Men han skulle aldrig slå spindelmannen)

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det gäller det här med att man skall säga något varje gång man kastar en besvärjelse,</I>

Finns rent generellt ett ganska enkelt sätt att avgöra om sånt är motiverat eller inte, tycker jag - <I>vem</I> eller <I>vilka</I> talar man till?
Bygger magin på att dra kraft från gudar, andar eller den stora världssjälen så är det väl viss idé med det hela, bygger den på att manipulera nån död opersonlig energi så låter det lite konstigare... Håller med om att det verkar mindre motiverat i Trudvang.

<I>1. Det låter töntigt. Det skulle till och med vara bättre att hålla fram händerna och säga "By the power of Greyskull. I HAVE THE POWER!" (För er som är för unga för att förstå det: bry er inte)</I>

Behöver det inte alls göra, om man inte har haft klantiga konstruktörer som hittat på magiord som "Ooga booga shazelibang!" o dyl. Är bara magiorden motiverade i övrigt tycker jag tvärtom man kan skapa en hel del stämning på det sättet.

Exempel på när de <I>inte</I> var det: I Khelataars magisystem skulle man använda magiord på khelataariska - alltså RP:nas eget modersmål. De stod oöversatta i reglerna, men tekniskt sett vore det ju mer korrekt att säga dem på svenska... och <I>det</I> ger helt klart Sailor Moon-vibbar. (-:

<I>2. Det tar tid. Vissa meningar verkar för långa. Det fanns särskillt en i gemini som tog kanske 10 sekunder att läsa igenom. Kanske inte enormt mycket tid men lagom för att man i verkligheten skall kunna anfalla runt 10 ggr.</I>

Praktisk nackdel för magikern - fast inte större än det är för t.ex en armborstskytt att ladda om. Då får han helt enkelt se till att placera sig utom räckhåll eller omge sig med svärdsnissar medan han förbereder sitt Bolibompa.

<I>3.Det drar ut på striderna om alla spelare ligger och vrider sig i skratt varje gång spelledaren tvingar magikern att säga det magiska orden.</I>

Låter mer som dåligt rollspelande...
En riktigt <I>elak</I> SL kan förresten tvinga spelaren att slå för fummel om han uttalar magiorden fel. (-:

--
Åke
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Finns rent generellt ett ganska enkelt sätt att avgöra om sånt är motiverat eller inte, tycker jag - vem eller vilka talar man till?
Bygger magin på att dra kraft från gudar, andar eller den stora världssjälen så är det väl viss idé med det hela, bygger den på att manipulera nån död opersonlig energi så låter det lite konstigare... Håller med om att det verkar mindre motiverat i Trudvang.


Man måste inte säga något. dessutom är det inräknat i Initativet för varje besvärjelse, vissa tar längre tid att göra än andra och har alltså mer ord och rörelser som ska utföras. att tvinga spelaren att säga något fånigt HokusPokus låter idiotiskt. har inte ens hört talas om att nån gör det förrns nu.

och det ger helt klart Sailor Moon-vibbar. (-:

jag ska straffa dig - i Stormes namn! /images/icons/laugh.gif



Jag vet att jag har rätt!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Har du inte blandat ihop saker och ting?

"Det gäller det här med att man skall säga något varje gång man kastar en besvärjelse"

Det står ingenstans i reglerna att man skall säga något då en besvärjelser lägg. Det finns inga, vad jag vet, besvärjelser i regelboken med beskrivningar av inledande fraser. Vore tacksam om du kunde tala om vilka besvärjelser det är man skall inleda med en fras?

Det står förvisso under rubriken "Att lägga en besvärjelse" på sid 80 att besvärjelsemagin är den vanligaste formen av magi och att den använder sig av trollfromler, besvärjelser, sånger och gester för att framkalla önskad effekt. Det enda man enl. reglerna behöver göra är att slå ett lyckat SPI-slag enl. de regler som gäller för detta. DVs ingenstans står det magikern skall inleda med en fras.

För att anknyta till Rosens inlägg så är det från sin egen själ och de kringliggande energierna som magikern drar sin energi, så det är ingen gud eller likande som trollkarlen åkallar med en fras när han lägger en besvärjelse och därmed blir det inte meningsfull att göra så.

Till sist. Jag tror du har blandat ihop besvärjelserna med religionerna och dess böner i DoD6. Bönerna till de två mänskliga religionerna innehåller alla en inledande fras som prästerna använder för att få kontakt med guden och därmed önskad verkan av bönen. Men även där står det inte någonstans att spelaren måste säga den inledande frasen till en bön innan SPI-slaget slås. Jag anser att det är upp till varje SL och spelgrupp att avgöra hurvida man skall säga dessa fraser isamband med att böner läggs.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Håller med om att det verkar mindre motiverat i Trudvang."
Förutom att iden att ord/tecken har kraft i sig själva känns ganska så fornnordisk; Odin, magins gud, är själv tvungen att lära sig trolla, runorna finns där före honom.

Nu är ju Trudvang inte någon vikingakopia, men stämnsingsmässigt känns det bättre än om det är tanke-magi a la Myth eller ElfQuest.

Och galder - trollsånger - allt det känns liksom rätt.

Dessutom, om jag fattat DoD6 rätt är inte varje besvärjelse en separat färdighet, och då känns det rättare att det är en bestämd ramsa. Att det i säg Khelataar var ungefär lika svårt att bli en kvalificerad grovsmed som att lära sig säga "Reture reverta bicka backa bick back buck*" eller motsvarande irriterade mig oerhört.

Nightowl

*Den som identifierar trollformelns källa får en tomtepoäng. Den som säger vad den _gör_ får två tomtepoäng extra.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Ni har båda fel (OT)

Det är Skeletor som vinner./images/icons/wink.gif

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-23 23:41.</EM></FONT></P>
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Ärligt talat måsste jag säga att svenska är ett hemskt fult språk. När man sedan försöker säga något storlslaget och grandiost så kommer det att låta töntigt. Då är det nästan bättre att magikern/prästen säger ord som ingen förstår inte ens han själv.

Vad det sedan gäller att det tar lång tid så verkar det ibland att detb tar längre tid att säga alla orden än det tar att kasata besvärjelsen enligt reglerna.

Och nu sårar du mig lite. DÅLIGT ROLLSPELANDE! Jag tror inte det. Det är bara att fraserna i boken låter dåligt. De har ingen poetisk aspekt alls och de låter som de skrevs en sen fredag kväll när speltillvärkarna bara ville ut och supa. Eller kanske hade de redan börjat supa. Det låter messt som en massa svammel och jag som spelledare har svårt att hålla masken.

Självklart inser jag att man inte behöver tvinga någon att säga något om man inte trivs med det i sin spelgrupp. Jag ville bara förmedla en åsikt och se hur den blev besvarad i den här tråden.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Besvärjelser. (off topic)

Visste ni att hokus pokus filiokus kom från latinens hax pax ademax (ungefär) och användes som stridsrop av kristna riddare?

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Har du inte blandat ihop saker och ting?

Oj! Va arj du blev då. Du kanske borde lätta lite på suspen så att du inte är så spänd.

Kanske "blandade jag ihop det" mellan besvärjelser och böner men va f*n är skillnaden. De funkar i princip på samma sätt. Sedan börjar du snacka regler. Oooooh, jag måsste slå ett SPI-slag. Tror du verkligen att jag bryr mig om reglerna. Jag vill bara få fram att jag inte gillar fraserna som man kan läsa i boken.

Sedan vet jag att det är upp till SL men jag ville bara förmedla min åsikt. FÖRLÅT MIG!

Du kan dra dig i [censur] med taggtråd ditt [censur][censur]!

Försök att ha lite respekt i dina inlägg nästa gång.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Har du inte blandat ihop saker och ting?

Ujujuj. Härligt aggressiv stämning, tyvärr så har jag inte boken här så jag kan hålla med eller inte...
Har inte hunnit me att spela det så mycket än. Är ju gammal expertsnubbe.... :)

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Mja. Kan inte hålla med om att svenskan är ett fult språk, snarare ett vackert och innehållsrikt språk med hur mycket uttryck som helst som kan användas... Bara att vända lite på fraserna, så kanske det kan bli bra..

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Nej men kom igen. Du måsste väl hålla med om att det finns bättre språk att läsa storslagna magiska verser på. Engelska är ju en klar kandidat, spanska är inte jätte dålig. Kinesiska kan ibland bli fånigt och är svårt att skriva med vårat alfabet. Tyska är ett komandospråk och borde användas i alla militärer.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Inte en chans, översätt det till svenska så blir det jättelöjligt, möjligt att det låter lite coolare, men... näe, möjligen isländskan i sådana fall. Så spanska??? näe... tror inte det...varför inte ta Afrikaanas eller något annat obskyrt språk på en gång?? Hakuna Matata... typ.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Hmmm... Hakuna matata. Det är ju ord som är bra. Hakuna matata... Gör att man blir glad. Kanske skulle det passa till nån besvärjelse som bless, eller charm (jag använder D&D termer).

Om vi skall ha något obskyrt språk så borde vi kanske köra latin eller grekiska direkt. I all ärlighet kanske det skulle funka. Det är ju sånt vi vanliga människor facktiskt anser som antika språk och skulle därför funka till magi. Tåls att tänka på. "In nomine patri et fili, et spiritus sancti".

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Eller finska kanske "Ei Saa Peitta" typ...
Fast det går nog att göra det mystiskt och bra på svenska med om man anstränger sig lite, dock så får man nog ändra på just DoDs texter...(har fortfarande inte boken här så jag kan inte uttala mig) Fast.. man kan ju i värsta fall mumla fram texterna...

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Tidigare här så var det ju någon som påpekade att det var bönerna som man skulle ramsa runt med. Då beror det ju på att man vill att gud skall höra en. Rätt humoristiskt med en präst som skäms över sina böner. "Jag mummel mummel, åkallar, mummel mummel o.s.v." Gud tittar ut genom molnen. "Ursäkta. Pratade du med mig eller hade du bara något i halsen?"

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Njae, det är väl kanske inte tanken, men präster är duktiga på att mumla, om du nu varit i kyrkan, dessutom så kan det hjälpa till att öka mysticismen över det hela om inte de andra vet vad han säger, har man bara kommit överens om SL innan vad som ska sägas så bör det egentligen inte vara problem, dessutom befinner sig nog gudarna på ett annat plan, och då spelar det inte roll hur mycket man skriker då KraftOrd alltid är KraftOrd oavsett om man skriker eller inte (kankse inte när det gäller magi, men nu hamnade vi på böner) och skulle gudarna befinna sig i samma plan, tja... då får man nog skrika Jävligt Högt för att kunna höras bland alla andra som ber...

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 
Top