Nekromanti Besvärjelser

Ajax

Veteran
Joined
25 Jul 2001
Messages
11
Location
Sävsjö, "Vad tror ni??"
Hittade nyligen på en ny besvärjelse (lätt) som i princip dödar vad som helst på två rundor.

Det är en teleportation formel som beröring och skickar i väg enågon 10 bort ller upp i luften.

Alstra 4 ataxa-filament (OB4T6)
Väv effekten teleportation förstärkt med två filament (OB2T6)
Väv effekten beröring förstärkt med två filament (OB2T6)

Rent regelmässigt så är den helt korrekt, eller?
 

Castorion

Veteran
Joined
11 Aug 2001
Messages
32
Location
Solna
I beskrivningen av effekten Teleportera står att

"Teleportering kan bara genomföras på så sätt att den teleporterade landar med fötterna på marken på ett ställe som rymmer hela personen. Dessutom måste besvärjaren antingen kunna se platsen eller ha besökt platsen tidigare."

Detta gör att jag har svårt att föreställa mig hur besvärjelsen skulle kunna döda någon.
Kanske genom att teleportera ut personen på en klippkant som visserligen rymmer hela personen, men inte håller för hans vikt?
 

Bargad

Veteran
Joined
15 Nov 2001
Messages
29
Location
Luleå
Re: Besvärjelser (OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I'm not retreating!
Just... Advancing in the other direction!!

<hr></blockquote>



Precis hur jag brukar beskriva bakåtattacker på kendon! /images/icons/smile.gif
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Smaffy

Som Smaffy redn har kommit fram till är Mundanas magi väldigt "platt". Det finns "areaeffekt" men inte "volymeffekt". Så det går ej att teleportera uppåt (läs M&M).

Däremot att teleportera någon till kvicksand är okej.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Smaffy

Det är väl fullt möjligt att teleportera någon uppåt?

Men det måste finnas något där uppe att stå på, annars funkar det inte. Hmm...Går det att teleportera någon upp i en flaggstång? /images/icons/devil.gif

Nää...Det bästa är nog helt enkelt att målet får vägra att teleporteras om platsen han skulle bli förflyttad till vore farlig. Typ kvicksand, flaggstång eller stupkant.

/Henrik
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Smaffy

Det är väl fullt möjligt att teleportera någon uppåt?

Nej.

Men det måste finnas något där uppe att stå på, annars funkar det inte. Hmm...Går det att teleportera någon upp i en flaggstång?

Nej.

Nää...Det bästa är nog helt enkelt att målet får vägra att teleporteras om platsen han skulle bli förflyttad till vore farlig. Typ kvicksand, flaggstång eller stupkant.

Nej. Isåfall skulle folk kunna säga "Nej, jag vill inte ha ett eldklot på mig så vi skiter i det, ok?". Så Nej.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Ännu ett psykfall?

Hittade nyligen på en ny besvärjelse (lätt) som i princip dödar vad som helst på två rundor.

Magiker är inte mördare. De är mundanas motsvarighet till naturare. Man pluggar inte i 20 år för att sedan ägna ett halvår till åt att utforma en teleportationsbesvärjelse för att döda folk. Man sitter och diskuterar flätteorier och avancerad matematik istället.
 

Ajax

Veteran
Joined
25 Jul 2001
Messages
11
Location
Sävsjö, "Vad tror ni??"
Re: Ännu ett psykfall?

Jag har inte sakt att jag inte håller med dig! Vilket jag gör.
Det är nog därför som den magiker jag har haft under en tid är mycket lärd, använder huvudsakligen magin till ändamål som knappt aldrig är offensiva.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Välkommen till klubben silvret.

Det finns många psykfall i din kaliber som envisas med att stereotypt stöpa sina trollkarlar till "goa gubbar" iklädda struthatt och symbolbroderad kappa. Trollkarlar vars enda uppgift är att meslöst vandra runt och servera en oändlig ström av plattityder och "goda råd".
När skiten träffar fläkten är de att betrakta som spädbarn.

Dessa spelare lider av en svårbotad åkomma som bäst kännetecknas av deras mästrande attityd mot allt och alla som inte riktigt passar in i deras vanföreställning om hur en trollkarl bör vara, uppträda och se ut. Ett klart undantag är om spelledaren tillhör denna avvikande skara då inställningen förvandlas till ett lismande syconfantiskt dravel om regel hit och regel dit och om det verkligen är på det viset. Det är i dessa lägen som världens minsta violiner tydligt kan höras i bakgrunden. Och dom spelar bara för dig.

I denna spelares sinne kan en trollkarl igenkännas till det yttre genom den avvikande, lätt frökenaktiga klädseln, det stora vita skägget och den knotiga staven i handen. Allt annat är något annat än trollkarlar.

Magiker är inte mördare. De är mundanas motsvarighet till naturare
Naturare kan inte vara mördare då menar du? Vem tror du uppfinner alla nya fina vapen som vi utrustar våra soldater med... humanisterna kanske?
En lönnmördare som är en magiker är att betrakta som en kobold, en cancersvulst som skall skäras bort?

Man pluggar inte i 20 år ...
Nej det gör ju inte normala individer... vissa har det förvisso svårare i skolan så...

Man sitter och diskuterar flätteorier och avancerad matematik istället
Jag var inte helt fel ute med "frökenaktigheten". Visste för övrigt inte att det fanns såååå mycket att diskutera angående flätor.../images/icons/wink.gif Men jag böjer mig för expertisen här.
Avancerad matematik.... Nu har du övertygat mig.

Men säg mig... Vad används alla dessa effekter som går ut på att orsaka trauma, smärta och blodförlust till. Är dessa "upptäckter" inom de magiska konsterna att betrakta som gjorda endast i syfte att nå ett fysikaliskt bevis av en "fältteori"?

Ok... nu har jag spårat ur fullständigt, men uppmuntran till stereotypa rollpersoner och ortodoxa teorier om "hur du skall spela" får mig att spåra ur.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Smaffy

Det är väl fullt möjligt att teleportera någon uppåt?

Nej.

Men det måste finnas något där uppe att stå på, annars funkar det inte. Hmm...Går det att teleportera någon upp i en flaggstång?

Nej.


Det första svaret finns det inget belägg i reglerna för. Det finns inga som helst begränsningar på vilka riktningar man får teleportera i.

Det andra var bara en kul ide. Strikt enligt reglerna är det inte legalt (den som teleporteras måste landa "på marken").

Nää...Det bästa är nog helt enkelt att målet får vägra att teleporteras om platsen han skulle bli förflyttad till vore farlig. Typ kvicksand, flaggstång eller stupkant.

Nej. Isåfall skulle folk kunna säga "Nej, jag vill inte ha ett eldklot på mig så vi skiter i det, ok?". Så Nej.


Sen när påverkar en eldboll underlaget där man landar? Kvicksand kan diskuteras om det är "mark", det kan inte ett fält. Inte heller marken tre meter från ett stup, även om du rider i sporrsträck (så att du kommer rida ut över stupet efter att du blivit teleporterad).

Det där med att landa på marken borde inte heller vara ett måste - om jag absolut vill teleportera 10 meter rakt upp i luften, varför ska jag inte få det?

/Henrik
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ännu ett psykfall?

Och Diodactus, Koch Katre, Garglia, Jadén khan Khanaga, Nanórgona med flera är bara undantag som bekräftar regeln? Magiker är som naturare, beroende på utbildning kan man få fram såväl penicillin som vätebomber. Eftersom flera magiker verkar bli äventyrare så kan det mycket väl vara användbart med en besvärjelse för att slunga upp sina fiender i luften (även om just den besvärjelse som beskrivs här inte fungerar, man måste landa med fötterna på marken) eller kasta eldklot på dem. Annars är det mesta man kan göra att kasta en bok på fienden (även om jag spelat en rollperson vars enda stridshandlingar var att hitta stenar och pinnar på marken och kasta dem på fienden), vilket känns lite otryggt.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Ännu ett psykfall?

Magiker är vanligtvis inte äventyrare! De sitter och studerar. Man lär sig inte dödsbesvärjelser. Man anställer vakter om man tror att man kommer bli skadad.

Hur många naturare har skapat bomber för att skydda sig? Ring polisen istället.

Hur många naturare åker till krigshärjade länder med bomber? Psykfall finns det ju men då är man som sagt ett psykfall.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Psykfall?

Det finns många psykfall i din kaliber som envisas med att stereotypt stöpa sina trollkarlar till "goa gubbar" iklädda struthatt och symbolbroderad kappa. Trollkarlar vars enda uppgift är att meslöst vandra runt och servera en oändlig ström av plattityder och "goda råd".
När skiten träffar fläkten är de att betrakta som spädbarn.


Magiker får vara som dom vill och behöver inte vara snälla och gamla. Men en magiker som ägna flera år av sitt liv till att lära sig döda-allting-inom-en.mils-omkrets är inte riktigt frisk.

Dessa spelare lider av en svårbotad åkomma som bäst kännetecknas av deras mästrande attityd mot allt och alla som inte riktigt passar in i deras vanföreställning om hur en trollkarl bör vara, uppträda och se ut. Ett klart undantag är om spelledaren tillhör denna avvikande skara då inställningen förvandlas till ett lismande syconfantiskt dravel om regel hit och regel dit och om det verkligen är på det viset. Det är i dessa lägen som världens minsta violiner tydligt kan höras i bakgrunden. Och dom spelar bara för dig.

Magiker är olika, vissa är snälla andra är normala och andra är "onda". Magiker MÅSTE dock studera massor, annars kommer de inte bli särskilt duktiga. Jag påstår inte att man måste vara god, men det stora flertalet är inte betialiska mördare. Sedan finns det de idioter som tror att de kan spela en snäll god magiker med massor av besvärjelser som dödar folk. Då är man åtminstånde lite galen och sadistisk.

I denna spelares sinne kan en trollkarl igenkännas till det yttre genom den avvikande, lätt frökenaktiga klädseln, det stora vita skägget och den knotiga staven i handen. Allt annat är något annat än trollkarlar.

Du påminner mig om en tjej som sa "bara män har fördommar". Ingen av mina magiker har haft den klädseln du beskriver förutom en astromantiker när han hade på sig sin yrkesdress. Slå upp i boken och se själv. Jag tyckte det var riktigt komiskt.

Naturare kan inte vara mördare då menar du? Vem tror du uppfinner alla nya fina vapen som vi utrustar våra soldater med... humanisterna kanske?
En lönnmördare som är en magiker är att betrakta som en kobold, en cancersvulst som skall skäras bort?


Naturarna springer inte runt med bomber på magen. Naturare som ska skapa bomber sitter i sitt labb och studerar. De gör inte hemmagjorda granater som de har med sig "om det skulle behövas".

En magiker som är lönnmördare är effektiv och klart man får vara det. grejjen är att du knappast blir bra på varken magi eller lönnmördarkonst eftersom du måste lära dig båda konsterna. Men spela på, man blir bättre.

Nej det gör ju inte normala individer... vissa har det förvisso svårare i skolan så...

Tror du man slutar studera bara för att man slutat magikerskolan? isåfall är du i sanning en dåre.

Jag var inte helt fel ute med "frökenaktigheten". Visste för övrigt inte att det fanns såååå mycket att diskutera angående flätor... Men jag böjer mig för expertisen här.
Avancerad matematik.... Nu har du övertygat mig.


Om du inte vet vad jag menar med flätteori så är du helt ute och cyklar i denna diskussion.


Men säg mig... Vad används alla dessa effekter som går ut på att orsaka trauma, smärta och blodförlust till. Är dessa "upptäckter" inom de magiska konsterna att betrakta som gjorda endast i syfte att nå ett fysikaliskt bevis av en "fältteori"?

Detta har magiker lärt sig tack vare sina magikerkunskaper. De använder det till att läka folks skador och tjänar massor av pengar på det om du inte visste det redan.

Ok... nu har jag spårat ur fullständigt, men uppmuntran till stereotypa rollpersoner och ortodoxa teorier om "hur du skall spela" får mig att spåra ur.

Jag har inte sagt hur man ska spela sin magiker. Jag sa att man borde vara lite smått galen om man lär sig dödsbesvärjelser utan någon annan funktion än att döda folk.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Smaffy

Sen när påverkar en eldboll underlaget där man landar? Kvicksand kan diskuteras om det är "mark", det kan inte ett fält. Inte heller marken tre meter från ett stup, även om du rider i sporrsträck (så att du kommer rida ut över stupet efter att du blivit teleporterad).

Sen när kunde man bestämma om man kunde bli utsatt för magi över huvud taget. det är upp till besvärjaren om du måste gå med på det eller inte. Jag tror inte att en magiker som vill döda dig skulle ta med effekten som gör att du MÅSTE godkänna det.

Det där med att landa på marken borde inte heller vara ett måste - om jag absolut vill teleportera 10 meter rakt upp i luften, varför ska jag inte få det?

Därför att du frågar oss på forumet och inte din SL. Vi förklarar vad reglerna säger eftersom det är enda sättet för att alla ska kunna förstå vad vi menar. Jag själv håller med dig i att man borde kunna skicka upp en person i luften men det tycker inte reglerna. Troligtvis för att magiker inte ska kunna vara så ybermäktiga som de är i Tex DoD.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Psykfall?

Men en magiker som ägna flera år av sitt liv till att lära sig döda-allting-inom-en.mils-omkrets är inte riktigt frisk.
Sant, men för den skull behöver inte magikern vara kaotisk i sitt sinne. Det finns många sätt att döda-allting-inom-en.mils-omkrets. Besvärjelser är nog för jobbiga för detta ändamål.
För övrigt har inte denna extrapolering av den i mitt tycke mycket intressanta besvärjelsen något här att göra. Ajax pratar om att teleportera en individ. Inget annat.


Jag påstår inte att man måste vara god, men det stora flertalet är inte betialiska mördare.
Vilket är en absolut sanning för de flesta folkgrupper. De folkgrupper där det stora antalet är bestialiska mördare är troligtvis mycket små, för att inte säga utrotade.


Sedan finns det de idioter som tror att de kan spela en snäll god magiker med massor av besvärjelser som dödar folk. Då är man åtminstånde lite galen och sadistisk.
Sedan finns det idioter som tror att de besvärjelser som ens rp-magiker är i besittning av är dennes personlighet.
Det faktum att en magiker behärskar en besvärjelse som innehåller effekten 'Döda' gör inte magikern per automatik galen och sadistisk. Hur han väljer att applicera besvärjelsen avgör det och inget annat. Kunskap är inte ond, det är praktiken av kunskapen som kan uppfattas som ond.


Du påminner mig om en tjej som sa "bara män har fördommar". Ingen av mina magiker har haft den klädseln du beskriver förutom en astromantiker när han hade på sig sin yrkesdress. Slå upp i boken och se själv. Jag tyckte det var riktigt komiskt.
Du påminner mig om en person på detta forum som sade "Magiker är inte mördare. De är mundanas motsvarighet till naturare". Det tyckte jag var riktigt roligt


Naturarna springer inte runt med bomber på magen. Naturare som ska skapa bomber sitter i sitt labb och studerar. De gör inte hemmagjorda granater som de har med sig "om det skulle behövas".
Du menar på fullaste allvar att du vet att ingen av alla de självmordsbombare som dykt upp genom tiderna var naturare.
Och helt plötsligt blev IRA's och Hamas verksamhet inflyttad i labsal 1A på det lokala universitetet.
Läraren: "Tja grappar, vat görni"
Terroristerna: "Pomper ma'istern"
Läraren: "Pra grappar, fotsätt sjå"


En magiker som är lönnmördare är effektiv och klart man får vara det. grejjen är att du knappast blir bra på varken magi eller lönnmördarkonst eftersom du måste lära dig båda konsterna. Men spela på, man blir bättre.
Det är det här som är kärnan i ditt tillstånd. I din värld är man antingen magiker (underlig farbror i underligare hatt) eller så är man något annat. I din värld kan man inte vara magiker och något annat. Man är alltid magiker först och främst och sedan något annat.

Som lönnmördarmagiker behöver man knappast studera som en astromantiker. Vissa alstringsfärdigheter kan direkt kastas på soptippen. Sen köper man "mucho" på de alstringsfärdigheter man behöver för sitt yrke och lär sig besvärjelser som man behöver för sitt yrke. Sedan blir man en tämligen enkelspårig individ som är bra på en sak.


Tror du man slutar studera bara för att man slutat magikerskolan? isåfall är du i sanning en dåre.
Jag vet att jag är galen. Bara det faktum att du läser detta svar är ju en klar indikation på min galenskap eftersom bara en galning skulle orka bry sig om att svara på din mentala spya.


Om du inte vet vad jag menar med flätteori så är du helt ute och cyklar i denna diskussion.
Du har ingen uppfattning om sarkasm och vet troligtvis inte ens vad ordet betyder. Jag finner detta ironiskt och än mer så att jag fortfarande skriver på denna post. Kanske var det så att jag mot slutet av mitt långa inlägg tidigare insåg att jag trampat över lite och vill släta över. Jag skall vara mer tydlig nästa gång det lovar jag.


Detta har magiker lärt sig tack vare sina magikerkunskaper. De använder det till att läka folks skador och tjänar massor av pengar på det om du inte visste det redan.
Jag visste att de tjänade pengar på sin magi, däremot är det en otrolig överraskning att vissa individer i din spelvärld är beredda att betala silvermynt till magiker i utbyte mot att få effekten 'Döda' lagd på sin egen lekamen.
"Different strokes for different folks"

Personligen skulle jag vilja använda den trista bieffekt av seriös magisk forskning som effekten 'Döda' är (dvs att den orsakar trauma) till att verkligen orsaka trauma på den lede fi, men nu är jag nog både sadistisk och kanske... bara kanske.... "borderline-nekrofil"
(OBS!!! ovanstående inlägg innehåller sarkasm, liksom nästan alla svar jag gjort på dina utlägg hittils)


Jag har inte sagt hur man ska spela sin magiker. Jag sa att man borde vara lite smått galen om man lär sig dödsbesvärjelser utan någon annan funktion än att döda folk.
Påståendet "Magiker är inte mördare." och "De är mundanas motsvarighet till naturare" motsäger denna del av ditt svar fullständigt.
Sedan håller jag med dig om att det verkar fullständigt meningslöst att lära sig dödsbesvärjelser i något annat syfte än att döda folk. Att du själv har du funnit vägar runt detta enligt dina svar på mitt första inlägg gör att jag inte annat än kan beundra den tankeprocess som förde dig till detta mål.

Men som ett varningens ord låt mig också säga följande, att de äventyr som du kommer att utsätta din magiker för kommer att innebära stridigheter och att folk dör (jo detta är tyvärr helt sant). Ibland kommer också idioter att försöka döda dig. Jag vet att detta är otroligt elakt och dumt av dem, men detta är mycket sannolikt. Antingen kan du förlita dig på dina kollegor och vänner i denna situation eller helt enkelt dra ditt strå till stacken också här. Valet är ditt, men jag kan garantera att dina kollegor nog uppskattar det senare. Åtminstånde bör ni alla prata igenom det här så att inga missförstånd uppstår då striderna bryter ut.
(OBS!!!! Sarkasm igen)
(och igen)
 
Top