Nekromanti Besvärjelser i D6D 6

ollebulle

Veteran
Joined
30 Oct 2001
Messages
9
Hmm, en del besvärjelser verkar ju vara helt orimligt bra.
Tex söva (kostnad 12) kan man lära sig relativt lätt, för att lyckas ska ju den "attackerade" möta sin PSY mot trollkarlens SPI på motståndstabellen, man kan sedan söva lika många varelser som man har stigit i YN, dvs en mästare kan söva 4 st.

Asså, man lyckas ju alltid med denna, då till och med som exempel söva 4 st uråldriga drakar , då dessa har 21 i PSY, ska de möta trollkarlens SPI (som kankse är 55) på motståndstabellen, vilket leder till automatisk framgång.

"Exemplet är ju lite orimligt men ni fattar vinken."

Detta med att möta Trollkarlens SPI på motståndstabellen, leder ju i 9 av 10 fall till att trollkarlen lyckas...

Phuuu. dåligt av Riotminds tycker jag, eller är en trollkarl så JÄVLA mäktig... detta innefattar ju inte bara söva det finns ju fler havitner besvärjelser som går ut på detta..


suck....

Massor av feedback önskas/images/icons/dragon.gif
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Det kan inte vara rätt att man med sin SPI skall övervinna motståndarens PSY.
Det måste vara PSY mot PSY eller SPI mot SPI men jag orkar inte kolla upp detta. Röstar för PSY mot PSY iaf.
 

vinterdraken

Veteran
Joined
26 Oct 2001
Messages
90
Location
Arvika, Värmland
enkelt sätt att lösa problemet med sövandet av dom fyra uråldriga drakarna... Se till att dom är immuna mot magi! Drakar är mystiska varelser och vi har en hel del ruskiga å kuiliga förmågor, specielt om SL bestämmer så.
Ja vet, jag ä ju en /images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
den klassiska:

Som om söva var något... /images/icons/laugh.gif

Kolla in BLINDHET som är en utav de lättaste att lära sig och där offret måste slå sin PSY/3 för att klara sig...

Vad gör en motståndare som är blind? Och hur stor chans är det att motståndaren slår ett initiativ som är mindre än sitt psyke/3 ?

BLINDHET är helt enkelt den utlimata trollformeln så länge som man tycker att motståndaren fortfarande skall slå ett sådant svårt slag... vilket *host* jag inte *host* *host* tycker.
 

ollebulle

Veteran
Joined
30 Oct 2001
Messages
9
Hur har ni löst det ???

Jo som vinterdraken säger så kan de va immuna mot magi, men mitt exempel är ju bara ett exempel, tex hur stor är chansen att man trfäffar på 4 st uråldriga drakar :gremsmile:...

Ja ja, men hur har ni andra löst det, plockat bort alla "oseriösa" besvärjelser, har ni nån smidigt regel mod, etc ??
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Re: den klassiska:

Vad gör en motståndare som är blind?
Han kan ju fortfarande agera (-15 på alla attacker) och höra, så han står ju inte helt stilla
 

ollebulle

Veteran
Joined
30 Oct 2001
Messages
9
Det är ju inte draken som är problemet

Det är ju inte draken, i mitt exempel som är problemet det är ju hela reglen.... hmmm, många har hakat upp sig på denna drake, ta då tex, en mäktig krigare, etc etc... allt, trollkarlen spöar allt som inte har anti magi... inte ens det fungerarar..


Jag har helt klart hängt upp mig på denna konstiga regel, jag behöver hjälp med en Mod.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
>...man kan sedan söva lika många varelser som man har stigit i YN, dvs en mästare kan söva 4 st.

Vad du skulle kunna göra är att tolka VARELSER som MÄNNISKO-STORA VARELSER ELLER MOTSVARANDE. Med ditt exempel skulle alltså trollkarlen kunna söva t.ex 4 normala personer eller 2 personer med massa som två normalstora. Gör man så blir det ganska svårt att försöka sig på en drake.

/Anders
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Skilj på GE SPI och SPI-poäng.

"har ni nån smidigt regel mod"

Jag tänker lösa detta problem genom att skilja på SPI som grundegenskap och SPI-poängen. När en Trollkarl stiger i YN så är det fler SPI-poäng han får inte inte motsvarande höjning av Grundegenskapen Spiritus. Detta innebär ytterligare en anledning för trollkarlen att se till att SPI är den GE han har högst värde på.

Så besvärjelser som använder SPI på motståndstabellen för att se om de lyckas så är det mot trollkarlens GE SPI som man använder. Övriga gånger, som vid räckvidd och varaktigt, som det hänvisas till SPI så kan man använda SPI-poängen då det gör att det blir bättre effekt vid högre YN.
 

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
Re: den klassiska:

Tja i DoD91 är det bara att ha stridskonster och "Blind Strid" då är blindhet rätt meningslös... /images/icons/kiss.gif
 

Dracon

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
18
Location
Lund
Re: Det är ju inte draken som är problemet

Använd PSY Mot PSY istället, Det funkar !!!
/images/icons/hairy.gif
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Re: Besvärjelser i DoD 6

Jag kör PSY mot PSY oavsett om det igentligen är PSY/3, SPI mot PSY m.m. Vidare låter jag karaktärerna lägga till sin YN till sin PSY när de ska slå sådana slag, magiker får 2*YN+PSY för att de är just magiker, någon fördel ska de ha när de har använt magi större delen av sitt liv och borde veta hur man bäst anfaller någon (eller försvarar sig).
Detta med att modifiera PSY med YN får fram de mera erfarna karaktärerna så att det ger något extra att gå upp en nivå, en legendarisk krigare får betydligt större chans att klara av en nybörjarmagiker t.ex.
 
Top