Nekromanti Bestick

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Satt hema idag och åt lunch, när jag började tänka på en sak.
Hur äter man mat i Mundana? Äventyrarna äter väl sitt torkade/saltade kött (färdkost) med kniv, men hur äter man när man int är ute på äventyr?

Det finns ju en hel del olika "Bestick" här på Jorden:
* Sked; ursprungsbesticket (i alla fall i Sverige).
* Kniv och Gaffel; tillbehör till skeden, som senare har tagit över mer och mer. Gaffeln utformades först för att äta spaghetti med.
* Pinnar; används i många asiatiska länder, kräver rätt teknik för att användas fullt ut.
* Händer; mycket ohyggeniskt, speciellt om man har varit på muggen nyligen (och inte tvättat händerna efteråt).

Då till slutklämmen, vilka typer av bestick används i mundana och i vilka länder används de?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Intressant fråga. Vi har faktiskt funderat en hel del över just bestick och tallrikar i våran spelgrupp och vilka som använder dem. Vi har kommit fram till att (jag vet inte riktigt vad min SL har tagit från böckerna och vad han har hittat på själv) att i Consaber (där vi spelar) så äter man så gott som alltid med händerna. Maten vid finare bjudningar serveras inte på tallrikar, utan på stora brödbitar. Man äter två och två, tillsammans med sin bordsdam/kavaljer och ibland händer det även att man delar på dryckeskärlet. Bestick förekommer i Consaber men är ytterst ovanliga. Kungahuset samt några av hertigarna använder bestick och finporslin. Dessa är ovanliga dels på grund av kulturella skäl (det är mysigt att tillsammans) och dels på grund av ekonomiska skäl (det är dyrt med matsilver och finporslin).

I Thalamur har vi resonerat som så att bestick och tallrikar är mycket vanligare. Man äter en och en och så gott som alla medborgare har uppsättningar av tallrickar och bestick. Kanske inte nödvändigtvis matsilver och finporslin, utan någon billigare variant.


Att äta med händerna är förövrigt endast ohygieniskt om man är ovan vid det. Är kroppen härdad mot alla bakterier och sjukdomar som cirkulerar (vilket den lär bli om man äter med händerna) så är det knappast ett problem. Det jobbigaste skulle väl vara om man delar tallrik med någon som är sjuk.


/Naug, förtäljer sin spelgrupps syn på bestick i östra Mundana
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Nu var ju frågan vilken typ av bestick som används, men ditt inlägg känns ändå värt att notera.

Att man i Consaber äter med händerna tycker jag känns lite mexicanskt (för att göra paralleler till Tellus). Och kan man då utifrån det faktumet anta att man i Consaber har någon typ av Hamburgare eller Varmkorv med Bröd?

Blev nyss nyfiken på vad man äter i de olika delarna av Mundana, förutom "Färdkost" som ofta (i vår spelgrupp) består av torkat/saltat kött. Kan man äta hyggelmonster elller hyggelmonsterägg och hur smakar dessa? De kulinariska frågorna kan bli många.

Neogames kanske skulle kunna göra en modul med t.ex. namnet "Mat och Kök" där olika kulinariska läckerheter från Mundana beskrivs, och även hur man äter maten (vilkaa bestick som används).
 

Solinde

Veteran
Joined
8 Sep 2002
Messages
52
Location
Linköping
Att äta med händerna är förövrigt endast ohygieniskt om man är ovan vid det. Är kroppen härdad mot alla bakterier och sjukdomar som cirkulerar (vilket den lär bli om man äter med händerna) så är det knappast ett problem. Det jobbigaste skulle väl vara om man delar tallrik med någon som är sjuk.
Nja, det är väl inte helt sant. Det är fortfarande grymt ohygieniskt om man inte har tvättat sina händer sedan man uträttade sina behov senast, mockade svinstian, eller liknande.

Tillbaka till ämnet. Jag har alltid utgått från att mina karaktärer har tillgång till sked och kniv. Eftersom båda dessa "bestick" behövs för att tillreda maten på ett någorlunda civiliserat sätt, så borde det inte ställa till med några större besvär att ha dem när man sedan ska äta.

Att skeden skulle vara det ursprungliga besticket är jag förresten lite tveksam till. Det borde väl rimligtvis vara kniven? :gremconfused:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Krögarens våg? ;)

"Att man i Consaber äter med händerna tycker jag känns lite mexicanskt (för att göra paralleler till Tellus). Och kan man då utifrån det faktumet anta att man i Consaber har någon typ av Hamburgare eller Varmkorv med Bröd?"

Nja... Hamburgare och varmkorv skulle liksom frånta Consaber den mysiga feodala-england-stämningen. Det skulle jag personligen inte vilja göra i min kampanj. Däremot så tror jag på konceptet i Asharien, och hamburgare i Jargien går säkert finfint (med tanke på att Romarna faktiskt hade en motsvarande snabbmatsrätt som i mångt och mycket var just en hamburgare).


/Naug
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Nja, det är väl inte helt sant. Det är fortfarande grymt ohygieniskt om man inte har tvättat sina händer sedan man uträttade sina behov senast, mockade svinstian, eller liknande."

Nej sant såklart. Men om man äter med hästskit på händerna så får man skylla sig själv liksom :gremwink: Min tanke låg mer på normalfallet, det vill säga helt vanliga jäkla händer som inte varit i någonting särskilt spännande på sistone. Men visst, jag tänker inte säga nej till faktumer att vi är mer hygienska idag än vad vi var under den feodala eran.


/Naug
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det är fortfarande grymt ohygieniskt om man inte har tvättat sina händer sedan man uträttade sina behov senast, mockade svinstian, eller liknande."

Det är därför man äter med högern i Indien. Vänstern torkar man ju sig med.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Jag har fått intrycket av att en kniv inte ursprungligen är vad vi kallar för bestick.. utan mer ett redskap. Så antagandet att skeden är det första ursprungliga besticket behöver inte vara helt fel, faktiskt. Däremot om man inte använder tallrikar (någon form av matkärl) kan bestick kännas överflödiga. Fast soppor (alternativt grytor) är väl en rätt gammal form av måltid, som man behöver någon sorts karott för att kunna äta från. Från en karott kan man väl hälla i sig soppan och undgå att använda bestick, något som är rätt vanligt när man äter japanska förrättssoppor. Men samtidigt kanske man upptäckte att det var smidigt att använda matskålar att äta från allmänt, och därigenom kanske utvecklade de ursprungliga besticken.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Västerlandets matkultur [Teaser?]

I Västlanden äter man med pinnar och på pinnar. Maten serveras ofta inbakad i bröd, friterad eller satt på spett, och det är därmed inte alls ovanligt att man äter med händerna, men annars är det eleganta uppläggningar och rundade ätpinnar som gäller. I finare serviser, dvs hos allt respektabelt folk, lackeras ätpinnarna ofta med abstrakta blomstermotiv och andra mönster zhanerna är förtjusta i.

Zhanerna präglas i hög grad av sina nomadiska rötter, och sitter eller halvligger så gott som alltid på kuddar på golvet eller på låga divaner, och då matbord förekommer är de därför låga. Vid större måltider/tillställningar delar högst 3-4 personer på ett bord, då de alltid är tämligen små, och maten läggs upp på stora fat (ibland är hela bordsskivan ett bronsfat) som man sedan tar för sig från. Soppor och kladdiga eller mer finskurna rätter serveras i skålar. Middagen är en tid för konversation, både avkopplande sådan och affärer, och en middag med klass bör alltid ackompanjeras med lite avslappnande musik framförd av någon klädsam slav eller tjänare. En middag ska dessutom ta tid - ingen hetsätning här inte. Som avrundning serveras uppfriskande efterrätter; frukt, nötter, ost och vin , och fina herrar delar gärna en vattenpipa.

I städerna serveras tämligen mycket mat i stånd och små butiker utmed gatorna och på bazarerna, och vanligt, arbetande folk, som allt som oftast struntar i överklassens middagsritualer, köper gärna sådan färdiglagad mat och äter direkt.

...och vad maten beträffar tänker jag försöka ignorera GMs pinsamma eparippofs såsom 'Shavarma' och 'Kebap' i så stor utsträckning som möjligt.

- Ymir, inga arabrippar här?
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Re: Krögarens våg? ;)

Då kanske man i Consaber kan fresta med lite fisk och steckt klyftpotatis invirat i tunnbröd/bark/vad som är bäst... Och voila så har du Fish 'n Chips, har svårt att tänka mig att man äter någonting annat i england :gremgrin:
 
Top