Nekromanti Bestialiska folk

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det börjar dra ihop sig för Bestialiska folk.
En hel del texter är skrivna, andra skall skrivas om... Men har några frågor till er Eoniter.

Skall upplägget vara som Monster i Mundana och Barbarer & Människofolk? Alltså att det är samma mall som alla folk följer eller skall beskrivningen av folken få se olika ut beroende på folk?

Vill ni ha en tävling där man får skriva sitt eget bestialiska folk och det som blir bäst hamnar i modulen samt att man får ett symboliskt pris?

Vad vill ni allmänt se respektive inte se i modulen?

Kom med åsikter och tankar.
 

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
Skall upplägget vara som Monster i Mundana och Barbarer & Människofolk? Alltså att det är samma mall som alla folk följer eller skall beskrivningen av folken få se olika ut beroende på folk?
Personligen så tycker jag att upplägget i B&M och MiM fungerar bra. Å andra sidan så har jag inte så mycket att gemföra med :gremlaugh:
Vill ni ha en tävling där man får skriva sitt eget bestialiska folk och det som blir bäst hamnar i modulen samt att man får ett symboliskt pris?
Idéen i sig är bra, någon kanske skriver något bra :gremconfused:
Men det bör inte finnas något löfte från eran sida att någon måste vinna. Som med allt annat som Neogames tillverkar så måste allt (såklart!) hålla hög standard och passa ihop med resten av Mundana, därav så kan ni ju alltid hålla tävlingen men bara kröna en vinnare om någon skriver något riktigt bra.

Alltså, tvinga inte in något i modulen bara för att ni anårdnat en tävling...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Upplägget:
B&M var bra för att det hade mycket om respektive barbarfolk, så stor mängd sidor/folkslag a la B&M vore bra. Att ha samma mall funkade bra där då barbarerna har så mycket gemensamt. Däremot är jag inte säker på att det blir lika bra att slaviskt följa en mall för de olika delarna av ett folkslags kultur - jag tänker mig att det lär vara betydligt större skillnader mellan de olika bestialiska folkslagen än mellan barbarerna, och då kan det bli hämmande om man tänker sig att ta med alla punkter för varje folkslag bara för att.

Tävling:
Bara för att vara så anti som möjligt säger jag "NEJ!". Ni har redan ett (stort) antal bestialiska folkslag som väntar på att beskrivas och som redan har nämnts i andra moduler, jag slipper helst att det skrivs in helt nya intelligenta raser i spelvärlden.

DÄREMOT skulle ni ju kunna ta in förslag på/ha en tävling kring hur några av de redan nämnda bestialiska folkslagen kan vara. Vissa verkar ju dessutom vara hela artgrupper (arachnider, insektoider och reptilfolken) så jag tror ni har tillräckligt mycket att banka in i modulen som det är.

Mvh / Phelan
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Det börjar dra ihop sig för Bestialiska folk
Weee :gremlaugh:
Jag har sett fram emot den modulen i... massor med tid :gremwink:

Vill ni ha en tävling där man får skriva sitt eget bestialiska folk och det som blir bäst hamnar i modulen samt att man får ett symboliskt pris?
Kan det inte räcka med att man får modulen och att vinnarbidraget presenteras på Neogames hemsida?

Vad vill ni allmänt se respektive inte se i modulen?
Jag skulle vilja se någon storleksskillnader som det finns i MiM och Drakar, dock med mera människogestalter. Tycker det är svårt att uppskatta storlek med så få människor och så längt ifrån. Helst skulle jag se att de visades upp enochen mot människa, som i dinosaurieböcker, men det kanske inte finns utrymme till.


Silvervarg rycker på axlarna och ser lycklig ut.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Trevligt med bestialiska!

MiM och B&M fungerar bra för mig, det är ganska tydligt och bra på det sättet tycker jag...

Om det skall vara en tävling så måste man få reda på det exakta upplägget för att kunna skriva efter det.
Men en tävling är alltid roligt så det kan alltid vara med!

Jag har alltid haft en längtan efter tomtar, eftersom jag inte har tillgång till monster i mundan så har det varit svårt, kanske en liten update av dem i denna modulen? :gremsmile:
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
B&M upplägg är bra och borde användas för de främsta av folken, alltså de som har störst betydelse i Mundana idag, kanske även historiskt. Storlekstabell är bra och helt nödvändigt för att få en bra uppfattning om folket. Illustrationerna tyckte jag var väldigt lyckade i B&M så varför inte en repris för Kim Vässmar.

Tävling... Trevliga saker men måste hålla med om kritiken. Bättre att ha "riktiga" och "officiella" kreatur än ngt som tvingas in i modulen pga en tävling. Ok jag förstår väl att Neogames inte kommer att tillåta vad som helst men ändå. För det andra är jag mycket sugen på den modulen och en tävling borde innebära att boken kommer att bli än mer skjuten på framtiden. Varför inte använda Neogames hemsida, den behöver lite nytt material, och varför inte mer fan-baserat material.

Troll har alltid varit min favorit samt att jag vill ha betydligt mer information om Insektsfolken samt ödlefolket. Det är nog det enda. Tomtar är söta och varför inte....
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
En förhoppning om Bestialiska folk...

Skall upplägget vara som Monster i Mundana och Barbarer & Människofolk? Alltså att det är samma mall som alla folk följer eller skall beskrivningen av folken få se olika ut beroende på folk?

Jag kan säg att jag var lite skeptisk gentemot B&M, men efter att ha läste den så tycker jag att det är en bra bok. Jag tror nog att om man skriver så pass mycket om varje bestialisk ras så blir det inte bara kanonfoder av dem. Utan det kan bli lite mer färg åt mundana.

/Honken
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Skall upplägget vara som Monster i Mundana och Barbarer & Människofolk? Alltså att det är samma mall som alla folk följer eller skall beskrivningen av folken få se olika ut beroende på folk?

Upplägget med "Kreatursmall X" som följs slaviskt från kapitel till kapitel har ju sina fördelar. Man vet vart man kan tänkas hitta respektive infosnutt vid varje folk/kreatur...

Annars så kanske man i själva "mallen" kan försöka få till ett mellanting mellan B&M och MiM - det rör sig trots allt om bestialiska folkslag. De är inte bara "simpla monster", men av någon anledning så platsar de inte som "barbarer" elelr "människofolk". Så, ett mellanting kanske kan funka? (Är väl något sådant som används just nu, om jag fattat rätt.)

Vill ni ha en tävling där man får skriva sitt eget bestialiska folk och det som blir bäst hamnar i modulen samt att man får ett symboliskt pris?

Tävling är alltid trevligt, men som de andra i tråden påpekade känns det som att det är svårare att "stoppa" in nya bestialiska folkslag i en redan ganska välbefolkad modul. Det gick ju bra med monstren, men kanske inte "lika bra" med folken.
Men visst, tävling är trevligt. Och kanske kan resultaten läggas upp på hemsidan (som mobbats så hårt)?* Den lyckliga vinnaren/vinnarna kan ju få ett gratis-ex av BF eller något annat fint. (Original-bild av Vässmar?)

Vad vill ni allmänt se respektive inte se i modulen?

Som andra före mig sagt; storleksjämföresler vore trevligt. Sånt är myspysigt.
Kanske en lite större tonvikt på de olika folkens kultur, det som skiljer dem från att vara vanliga krävlande bestar.

Sen vill jag inte att de monsterifieras. :gremtongue: För då kommer jag känna mig tvungen att starta en Stödgrupp för Mobbade Folkslag....

Skulle kunna fortsätta pladdra kring ämnet i flera dygn...


*När monster-tävlingen var på tapeten så ryktades det om att de deltagande monstren skulle sammansättas i en .pdf och läggas upp för allmän beskådan? Vad hände med detta? (Enbart nyfiken i en strut här)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag ser mycket liten poäng med fasta mallar för hur folkslagsbeskrivningarna ska se ut; åtminstone för mig som skribent är det enbart begränsande och krångligt. Snarare bör mallarna ha utrymme att varieras och anpassas för att tillgodose behov hos olika folkslag. Kamorferna, till exempel, behöver utrymme för magiteori och beskrivning av sina boplatser (och det har jag ju gett dem också), vilket kanske vore överflödigt för andra av folkslagen i modulen.

Ska vi ha en tävling tycker jag det bästa vore att ta ett folkslag som redan är öronmärkt för modulen, men som ingen orkat/haft tid/inspiration att skriva än - för något sådant måste väl finnas? -, och tävla om att skriva den bästa texten om detta. På så sätt motverkar vi någotsnär rasinflationen många, och jag, tror kan bli ett problem för modulen. Har någon skrivit något om arachnider, coomaror, tomtar eller vulfen än, till exempel?

(Tomtarna verkar ju alla vilja se en text om, jag vill också det, så om någon sådan inte färdigställts än vore det ju ett utmärkt föremål för tävlan).

Övriga önskemål angående vad jag vill se och inte se får jag återkomma med, för det står till i huvudet just nu. Jag skulle gärna se att beskrivningarna av perifera och totalknäppa folkslag som insektoider, arachnider och sånt hålls generella, öppna och fulla av frågetecken - att demystifiera sådan parafernalia vore ett säkert sätt att göra modulen till en veritabel kladdkaka av rasinflation. De bestialiska folken bör i många fall framställas just som det de är: beklagliga kvarlevor från gångna eoner.

- Ymir, tycker och tänker
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
tomtar i MiM?

Är det inte så att det inte finns några tomtar i MiM utan bara i Monster och Varelser?

Annars så tycker jag att trollen ska beskrivas och gärna avmonstifieras lite. Det var det bästa kapitlet i Monster och Varelser och jag skulle gärna vilja se lite mer som är skrivit på ungefär samma sätt.

/Marcus tror han kommer ihåg rätt men kan inte kolla för han har lånat ut boken.
 

Favelan

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
58
Location
Strömstad
B&M var i mitt tycke en i stort sett väldigt bra modul. Därför hade jag gärna sett att BF skrevs på ett liknande sätt eftersom det här handlar om besjälade varelser, vilka man mycket väl skulle kunna tänkas att spela. Å andra sidan skulle det kanske för många störa en rådande ordning om det plötsligt dök upp en massa nytt, där det exotiska tappar glansen. På så sätt vore det nog lämpligast med en balans, där det ges mer utrymme för varelser som har (och kommer att få mest referenser) i andra moduler. Därigenom tänker jag främst på ödlefolket :gremlaugh: , men eventuellt även arachnoiderna och deras framtida roll i diamantäpplet.

För övrigtser jag gärna kartor likt kragg's i B&M för vissa raser, som ödlefolket... De har trotsallt ett rike, som alver, dvärgar och tiraker.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
troll; Monster?

Annars så tycker jag att trollen ska beskrivas och gärna avmonstifieras lite. Det var det bästa kapitlet i Monster och Varelser och jag skulle gärna vilja se lite mer som är skrivit på ungefär samma sätt.
Avmonsteriseras? Ett skogstroll är en vegeterian som har fått namnet skogens väktare eller nåt. Monster är ett hårt ord.. hur menar du?
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Re: tomtar och troll

Detta kan läsas på Neogames alldeles egna releaseplan för BF;

Exempevis beskrivs kamorfer, ödlefolk, troll , coomaror, arachnider, insektoider, vildmän, tomtar och ulvar.
Så, no worries folket. Det blir tomtar...

Annars så tycker jag att trollen ska beskrivas och gärna avmonstifieras lite. Det var det bästa kapitlet i Monster och Varelser och jag skulle gärna vilja se lite mer som är skrivit på ungefär samma sätt.

...och det blir troll i BF. :gremtongue:
Och de ska mig veteligen inte bli mer monsterifierade än tidigare, med andra ord är de inte särskilt mycket "monster" överhuvudtaget...

Edit: Lade till detaljen ur releaseplanen
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Jag skulle gärna se att beskrivningarna av perifera och totalknäppa folkslag som insektoider, arachnider och sånt hålls generella, öppna och fulla av frågetecken - att demystifiera sådan parafernalia vore ett säkert sätt att göra modulen till en veritabel kladdkaka av rasinflation.
Jag vill hålla med ymir här undvik att demystifiera allt för mycket och om ni gör det så se till at demystifieringen skapar lika många frågor som den besvarar, eller varför inte fler.

Lijat - som äntligen listat ut vad i L&H samt Drakar som inte kändes bra, allt för mycke demystifierades.
 
G

Guest

Guest
Eftersom de inte är nämnda överhuvudtaget gissar jag på att de har kommit in i MiM (jag har (lånat) MoV) men jag skulle gärna ha är minotaurer och kentaurer.

Angående tävlingen så tycker jag det skulle funka om man kan motivera varför de inte är upptäkta tidigare (pga bland annat lokation eller skygghet) och det skulle ju vara en kul ide som folk sagt att det skulle läggas upp på er hemsida och att man får boken som pris. Dessutom skulle det vara intressant om det var kanske två eller tre vinnare, så man skulle kunna jämföra och välja den som passar ens eget mundana bäst, och att de skulle läggas som [Frivilligt Flkslag] skulle också kunna vara bra (iallafall för spelledare som har tjatiga spelare).

Angående upplägget så har jag inte haft nöjet att ens se omslaget på B&M i verkligheten än så det kan jag tyvärr inte kommentera.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: tomtar i MiM?

Är det inte så att det inte finns några tomtar i MiM utan bara i Monster och Varelser?
Jo det stämmer, jag menade att jag inte hade tillgång till monster och varelser men att tomtar fanns där i, jag har dock tillgång till MiM men det finns ju inga tomtar där :gremcrazy:.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
En tävling låter intressant!!!

Hur vore det om man på en "ren" tråd fick lägga upp sina skapelser som sedan diskuterades av forumisterna för att passa in i Mundana, har själv kanske ett par skapelser som jag gillar men som behöver "passas in".

Var ligger du än så länga?
Vilka varelser finns med?

VH Jens.L "Som efter fjällsemestern just upptäcker inlägget"
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Jag tycker att upplägget skall vara som i Barbarer & Människofolk, även om man (som i Monster i Mundana) borde få typiska stats, då bestialiska folks attributer är såpass annorlunda än människors (antar jag).

Gärna en tävling, sånt är bra för hälsan! :gremlaugh:
 
Top