Beskriva religion

En annan intressant fråga är hur en så här trist religion uppstod till att börja med. I verkligheten är svaret rätt enkelt - tusen år av korruption och maktmissbruk, kombinerat med möjligheten att använda tryckpressen till att sprida sitt budskap om en renare och sannare religion. Men så gick det gissningsvis inte till i den här världen?

(Symbaroum gör ett bra jobb här, tycker jag - religionens trossatser är litet glidande, och särskilt när man börjar känna att man står inför apokalypsen kan man glida på vad som helst och få udda schismer.)

(Jag kan också inflika att jag tror att Max Weber hade exakt 180 grader fel. Man skapar den religion man vill ha och tycker att man behöver, inte motsatsen. Det är liksom inte en tillfällighet att kapitalister i Nederländerna bestämmer sig för att Gud alls inte har några invändningar mot rikedom och att man visst inte behöver betala något tionde till Rom.)

JohanL gör tre väldigt bra poster! Och de har jättebra råd för de flesta projekt men jag känner att jag inte kan använda dem.

1: Jag skriver inte ett spel om att vara i samhället utan ett spel om att vara på en graal liknande resa efter den magiska amuletten (alla kampanjer och one-shots i spelet handlar om det). Så alla detaljer om religionen i vardagen är värdelösa. Jag behöver just lite cool estetik, som är ytan, och sedan teologin som behöver lite djup eftersom det är den man interagerar med när man är på en mytisk quest.

2: Det är inte egentligen en religion för det är det enda trosystemet. Termen religion uppstår liksom när man har ett behov av den för att tala om sak som är liknande varandra och här finns det bara en tro. Och den ser ut som den gör för att den är 100% sann. Ingen tramsig sociologi eller sekulära förklaringar. Det är bara 100% sant att världen fungerar så här och ingen säger emot för det vore som att förneka att vatten finns.

Även om det är sant, hur vet folk att det är sant? Uppenbarar sig draken i himlen och säger det? Och ens då känns det inte som ett entydigt argument.

Nu kanske folk inte är så vetenskapligt sinnade här, men det verkar som att evidensen saknas? Allt prat om vilka som har lågan och sådant är helt utan empiriskt innehåll (en av sakerna inom kalvinismen som stressar utövarna är att det är omöjligt att veta någonting om huruvida man är elekt i traditionell kalvinistisk teologi - kanske är det därför framgångsteologi är så lockande)? Om det inte finns några tvivlare, måste det epistemiska läget vara extremt robust.

Det är fantasy. Jag känner att den typen av frågor är tråkiga så jag tänker använda att det är fantasy för att slippa dem. Alla vet för det är en självklar del av världen.

Liksom. Det är tråkiga frågor på riktigt också men det är ett sammanhang där jag måste bry mig ibland.

Men nu är det full fantasy med änglar och troll. Ingen har de frågorna.

Vissa använder demonmagi och sådant, men det är på samma sätt som bankrånare rånar banker. Det är inte som om de inte tror att det inte är olagligt.

Back