Beskriv indierollspel och indierörelsens påverkan på dagens rollspelsutbud

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
anth;n345484 said:
Och det är de explicita verktygen som i mina ögon gör indie komplicerat.
Jag håller i många fall med! Men det är då inte komplexitet för komplexitetens skull – utan för att möjliggöra en specifik och annorlunda spelupplevelse.

anth;n345484 said:
Det är magkänslan som är rulings, not rules.
Japp!

anth;n345484 said:
Jag tycker ditt inlägg säger exakt samma sak som mitt: att OSR och indie är varandras motsatser. :)
Just i rulings-not-rules-aspekten – absolut! Men i andra avseenden ligger de väldigt nära varandra: de är båda ute efter en specifik, fokuserad upplevelse och har gjort medvetna designval för att uppnå den upplevelsen i så stor utsträckning som möjligt. Jämför det med traddspel som ofta kan vara designade för att det är så rollspel "ska" vara, samt insisterar på att man kan göra precis vad som helst med verktygen – och utlovar en upplevelse som verktygen i många fall inte stödjer och i värsta fall aktivt motverkar.

Dessutom finns det många indiespel som är långt koncisare, enklare och smidigare än många OSR-spel. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
JJoghans;n345485 said:
Att läsa AW är dessutom lite som att försöka dricka yoghurt genom ett sådant där tunt, gammaldags sugrör. Det tar emot.
Det har nog med förkunskaper att göra. Jag har faktiskt knappt läst AW (jo det har jag) men grokkade det direkt. Jag såg genast under huven att spelet hade tagit nästan hela Story Now-paradigmet och gjort ett coolt koherent spel av det. Det fanns liksom en anledning att AW på många sätt dödade indievågen. Vi blev helt enkelt med det klara. De flesta (inte alla!) problem var lösta.

Däremot fattar jag absolut inte något alls när jag läser Lamentations of the flame princess. Men det innebär inte att jag dömer ut som dåligt skrivet eller som gammal yoghurt ( ;) ) men det är alldeles uppenbart att jag saknar något för att kunna ta det till mig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Måns;n345482 said:
Jag tror, om du hade läst Rons essäer, att du kanske hade kunnat formulera det där lite vassare, och ffa mer korrekt. Att du inte gillar det är en sak. Det finns absolut inget tvång, men att att hitta på en egen definition och sedan säga att den är dålig är lite lamt :)
Hade Ron och indie-rörelsen använt ett lättillgängligt språk hade jag kanske läst vad som skrivs. :)

Eftersom jag inte är indiespelare har jag endast kommit i sporadisk kontakt med indieprodukter, som AW, Burning Wheel, The Big Model, så baserar jag tyvär min uppfattning om hela indierörelsen på dessa.
Men ja, det är lamt att döma en hel hönsgård efter att jag haft oturen att få ett par ruttninga ägg.

Därför ger jag dig nu möjligheten att ändra min syn på indie.
Tipsa om inde-produkter som är korta, lättlästa, regellätta och skrivna för lekmän som inte är insatta i indie.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
anth;n345489 said:
Därför ger jag dig nu möjligheten att ändra min syn på indie.
Tipsa om inde-produkter som är korta, lättlästa, regellätta och skrivna för lekmän som inte är insatta i indie.
  • Primetime Adventures
  • Dust Devils
  • Solar System
  • Poison'd
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Måns;n345488 said:
Det har nog med förkunskaper att göra. Jag har faktiskt knappt läst AW (jo det har jag) men grokkade det direkt. Jag såg genast under huven att spelet hade tagit nästan hela Story Now-paradigmet och gjort ett coolt koherent spel av det. Det fanns liksom en anledning att AW på många sätt dödade indievågen. Vi blev helt enkelt med det klara. De flesta (inte alla!) problem var lösta.

Däremot fattar jag absolut inte något alls när jag läser Lamentations of the flame princess. Men det innebär inte att jag dömer ut som dåligt skrivet eller som gammal yoghurt ( ;) ) men det är alldeles uppenbart att jag saknar något för att kunna ta det till mig.
Jag tycker ditt inlägg sammanfattar problemet väldigt bra.
Varken indie eller OSR har speciellt många nybörjarvänliga produkter, vilket förvandlar dem till något liknande Frimurarordern, med hemliga handskakningar och invigningscermonier.

T.ex. anser jag att Svärd och Svartkonst skulle vara det bästa spelet som getts ut på svenska om det inte var för ett liten sak: det är inte nybörjarvänligt. Nu är det "bara" ett bra rollspel, bland många andra.

Du tar upp Lamentations som exempel..
LotFP är numera likställt med "Rules & Magic"-boken (och jag antar att det är den du läst).
Men innan den fanns gavs LotFP som en box innehållande flera böcker.
En av böckerna i boxen var en nybörjarguide som förklarade hur man skulle spela.
Tyvärr är boxen out of print sedan flera år.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
bortom12e;n345493 said:
Cthulhu Dark borde väl räknas som indie då?
Definitivt!

Sen är ju "indie" en jäkla dålig term, eftersom det innefattar så mycket nuförtiden. Jag gillar uppdelningen som wilper har snackat om tidigare: med retroindie och neoindie.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,003
Location
Umeå
anth;n345470 said:
Det var någonstans här, efter 8 år, som indie-spelarna fick upp ögonen för OSR och konstaterade: "wow, de spelar rules light som vi".
Det i sin tur resulterade i indie-OSR-hybrider som Into the Odd, Black Hack, Maze Rats, o.s.v. och indie-spel som Torch Bearer och Dungeon World som försöker emulera DnD.

[...]

För mig PERSONLIGEN kan skillnaden mellan OSR och indie sammanfattas med:
- Indie försöker göra enkla saker komplicerade.
- OSR försöker göra komplicerade saker enkla.
Yes! Bra genomgång! Ser ofta dessa rörelser som två parallella spår och reaktioner på lite samma saker, på olika vis förvisso, men gentemot dels en utgivningsform som blev allt mer destruktiv för hobbyn (splatbooks i drivor, nya utgåvor av regler som gjorde tidigare regler obrukbara om en ville följa med) men också det allt mer inlåsta berättelsestyrda spelandet mot ett sätt att spela på där en föreskriven riktning inte finns. Tänker att det egentligen för både OSR och indiescenen har handlat om att konkretisera prioriteringar som tidigare funnits och varit möjliga att sträva efter, men som under en period i rollspelshobbyn var klart marginaliserade och att det senare från dessa punkter har återupptäckts och återuppfunnit nya sätt för att få mer frekvent roligt utifrån dessa prioriteringar.

Men en mer direkt kommentar på ett par saker:

Först, indie är absolut inte = rules light. Tänker att indiespel inte behöver vara komplexa regelmässigt men reglerna har en offantlig tyngd i att de eftersträvar att stödja en viss prioritering runt spelbordet och att det till skillnad från rollspel överlag ofta betraktas som regler som ska följas. Att ex. spela Burning Wheel eller The Shadow of Yesterday och göra det med ett färdigt äventyr rakt av och inte med en förberedd situation som är baserad på Beliefs i BWs fall eller Keys i TSoYs fall gör i praktiken att det nästan är andra spel som spelas. Men på samma vis är system viktigt i OSR, ta tex. avsaknad av många färdigheter, det i de flesta fall avsaknaden av mekanik för att hitta dolda saker? Vad ska vi få XP för? Guld? Monster? Belöningar per encounters som överlevs? Alla dessa saker tvingar ju fram vissa specifika beteende kring spelbordet som klingar väl med de prioriteringar som finns och som därmed uppmuntras.

Kring AW så ja förstår dig helt. Det beskriver ju saker som "säg vad du gör" som många tar som självklarheter. Jag tror AW skrevs som det skrevs mycket för att det i indievärlden då höll på att försvinna på grund av vissa missuppfattningar kring att sätta stakes i konflikter ovs. Jämför ex. nedan.

Spelledaren: Ok så den maskerade kliver fram alldeles framför dig i gränden!
Spelare: Ok så jag drar fram min värja och swishar den mot den maskerades mask!
Spelledare: Ok, vad står på spel är med andra ord om du demaskerar hen eller ej?
Bägge: Yeah!!! *slår tärning*

med

Spelledaren: Ok så den maskerade kliver fram alldeles framför dig i gränden!
Spelare: Ok så konflikt! Vad som står på spel är om den maskerade är min mormor!
Speleldare: Ok men om du förlorar så är det din mamma!
Bägge: Yeah!
Vinnaren: Värjan flyger genom luften och masken följer med och avslöjar att det är.....

Där det i ex. 1 är saker som kommer direkt som en intention från berättelsen och något som vi kan se som ett resultat av ett lyckat slag så är ex. 2 snarare någon form av stafettnovell där vi tävlar om vem som ska få blyertspennan och skriva nästa stycke. AW kom om inte som ett svar direkt på detta, så som ett sätt att som tvinga in folk att narrera och berätta vad du gör genom att göra beskrivningen till en trigger för ett move.
---

För mig är OSR så himla nära så som vi spelade gamla Mutant utan äventyr efter vi spelat Mos Mosel, vi drev runt i zoner och bunkrar, slog läger, utforskade, rätt var det var satte vi upp ett mål för några spelmöten och så raserades det, osv, så sättet att spela på klickade rätt snabbt. Vet inte hur andra spelade det men det var ytterst sällan vi spelade med några slag för att upptäcka saker utan det var om inte en ten foot pole så någon bråte som vi kastade framför oss i bunkern för att inte trampa in i en värmefälla eller liknande.

Story now för mig föll på plats när jag insåg att vissa helt fantastiska spelmöten i gamla Mutant var så fantastiska för att de helt plötsligt började handla om något, efter spelmötet fanns det någon känsla i magen av att en hade gjort så himla rätt eller himla fel, som när vi i Mos Mosel plockade upp ett barn vars föräldrar blivit tagna av dråparträdet (spoiler!!) och han följde med oss på en massa äventyr och hamnade i trubbel stup i ett och vi mer eller mindre offrade allt vi ägde och hittat under äventyret för att få honom oskadd ut från någon bunker vi fick lov att städa rent i.

Så i min värld är dessa saker rätt nära varandra, OSR och indie blir bara sätt för att mer eller mindre garantera att vi kan reproducera dessa upplevelser om och om igen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
anth;n345492 said:
Jag tycker ditt inlägg sammanfattar problemet väldigt bra.
Varken indie eller OSR har speciellt många nybörjarvänliga produkter, vilket förvandlar dem till något liknande Frimurarordern, med hemliga handskakningar och invigningscermonier.

T.ex. anser jag att Svärd och Svartkonst skulle vara det bästa spelet som getts ut på svenska om det inte var för ett liten sak: det är inte nybörjarvänligt. Nu är det "bara" ett bra rollspel, bland många andra.

Du tar upp Lamentations som exempel..
LotFP är numera likställt med "Rules & Magic"-boken (och jag antar att det är den du läst).
Men innan den fanns gavs LotFP som en box innehållande flera böcker.
En av böckerna i boxen var en nybörjarguide som förklarade hur man skulle spela.
Tyvärr är boxen out of print sedan flera år.
Ja, så är det absolut. Och också förklaringen, tror jag, till att många indieprinciper blev enklare att begripa för icke insatta när de hamnade i spel som Noir, Svavelvinter och Eon IV. Då fanns de i en kontext man redan förstod.

För det man inte vet vet man ju inte. Och är man inte supertaggad så gräver man inte vidare.

Så ja, det var absolut ett problem med i synnerhet de tidiga indiespelen. Många gånger var det inte färdiga spel utan bara en tanke som man gjorde ett spel runt.

Däremot kunde man, om man orkade, ta till sig principerna bakom. För även om spelen inte alla gånger nådde hela vägen fram så var teoribygger gediget och intresseant. Men jag har full förståelse för att alla inte orkade ta sig igenom dem :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
ceruleanfive;n345494 said:
Definitivt!
No way, man! Rules light neotrad !!11

(Srsly, jag tror det går att göra ett bra case för det, men jag orkar inte riktigt.)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
DeBracy;n345497 said:
No way, man! Rules light neotrad !!11

(Srsly, jag tror det går att göra ett bra case för det, men jag orkar inte riktigt.)
Jag går nog bannemig med på det – den argumentationen räcker! :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
anth Du fick tips om Solar System. Det är ett fantastiskt bra spel, och rekommenderas varmt för att spela "indie". Men det är lite bökigt att komma in i genom boken tror jag. Skicka ett mail till wilhelmsgames@gmail.com så skickar jag Ökenros, det är ett nedskalat Solar System. Jag tror inte att själva temat i spelet tilltalar dig, men exemplen borde förklara vad som är grejen med den spelstilen.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Måns;n345488 said:
Det har nog med förkunskaper att göra. Jag har faktiskt knappt läst AW (jo det har jag) men grokkade det direkt. Jag såg genast under huven att spelet hade tagit nästan hela Story Now-paradigmet och gjort ett coolt koherent spel av det. Det fanns liksom en anledning att AW på många sätt dödade indievågen. Vi blev helt enkelt med det klara. De flesta (inte alla!) problem var lösta.

Däremot fattar jag absolut inte något alls när jag läser Lamentations of the flame princess. Men det innebär inte att jag dömer ut som dåligt skrivet eller som gammal yoghurt ( ;) ) men det är alldeles uppenbart att jag saknar något för att kunna ta det till mig.
Exakt min upplevelse oxå, for what it’s worth.
Aldrig riktigt fattat vad som skulle vara svårt i AW. Älskar språket. Men det är ju det, man har olika saker med sig och gillar olika.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Måns;n345488 said:
Det har nog med förkunskaper att göra. Jag har faktiskt knappt läst AW (jo det har jag) men grokkade det direkt. Jag såg genast under huven att spelet hade tagit nästan hela Story Now-paradigmet och gjort ett coolt koherent spel av det.
Så är det absolut. Jag gjorde (som många andra) misstaget att försöka läsa AW som en introduktion till den typen av spel, och som sådan fungerar den inte alls. Av den här anledningen tycker jag att Baker misslyckades, för han klarade inte av att beskriva sitt spel för en oinsatt läsare. Dessutom upplevs spelet (genom hans språkbruk) som extremt pretentiöst, vilket inte direkt hjälper. Jag har haft enormt mycket större utbyte av andra PbtA-titlar, där man faktiskt brytt sig om att göra produkten greppbar.

Men detta ska ju inte förringa det avtryck VB trots allt gjort i rollspelshobbyn.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,003
Location
Umeå
bortom12e;n345507 said:
Tack för alla intressanta inlägg här, jag lär mig väldigt mycket!
Gott! Viktiga att ta med sig är väl att indiespel kan vara rätt mycket och som term säger den väl kanske inte så mycket i sig, kanske att det enda som går att få ut av det är att det är ett spel som antagligen har kommit till inom eller efter eran av the forge, kanske eller kanske inte varit starkt inspirerat av de tankar som figurerade på det forumet och att spelet kanske eller kanske inte innehåller formexperiment eller rena ifrågasättnaden av vad rollspel kan vara.

Så kommer någon och frågar "ska du med hem på lite indierollspel och chill" så om en vill veta vad det är en ska få spela så är det nog värt ett par följdfrågor innan en tackar ja.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag skrev för några år sedan en spel- och litteraturvetenskaplig artikel om den amerikanska indierörelsens inflytande på svenska spel. Den publicerades 2017 i Tidskrift för litteraturvetenskap (svensk refereegranskad tidskrift). Exemplet där är Supergänget -- lite tidigare än Noir alltså. Jag tror den kan vara ganska på pricken för den här tråden! Den heter "Berättare i trikåer: Den tematiska vändningen i svensk rollspelshistoria".

http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tfl/article/view/4161

Jag borde kanske gjort reklam för den när det begav sig, men jag glömde!

Hälsar

Christian
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
JJoghans;n345529 said:
Så är det absolut. Jag gjorde (som många andra) misstaget att försöka läsa AW som en introduktion till den typen av spel, och som sådan fungerar den inte alls. Av den här anledningen tycker jag att Baker misslyckades, för han klarade inte av att beskriva sitt spel för en oinsatt läsare. Dessutom upplevs spelet (genom hans språkbruk) som extremt pretentiöst, vilket inte direkt hjälper. Jag har haft enormt mycket större utbyte av andra PbtA-titlar, där man faktiskt brytt sig om att göra produkten greppbar.

Men detta ska ju inte förringa det avtryck VB trots allt gjort i rollspelshobbyn.
Sedan är det ju rätt osäkert huruvida Vincent Baker verkligen avsåg att göra ett nybörjarvänligt Story Now-spel. Jag har aldrig hört det marknadsföras på det visat och inget i boken antyder det. Överlag är det ett "problem" med de flesta spel. Andelen nybörjare i relation till grognards är nog låg. Och jag tror inte att förklaringen ligger i för få nybörjarvänliga spel (får sådana finns och har alltid funnits).

Personligen tycker jag att man ska göra sitt yttersta för att göra en produkt tillgänglig men man måste naturligtvis alltid göra avvägningar. Jag fick exempelvis ingen "såhär kör du bil"-manual när jag köpte ny bil ;)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Måns;n345535 said:
Personligen tycker jag att man ska göra sitt yttersta för att göra en produkt tillgänglig men man måste naturligtvis alltid göra avvägningar. Jag fick exempelvis ingen "såhär kör du bil"-manual när jag köpte ny bil ;)
Rollspelskörkort? :)
 
Top