Nekromanti Beskatta en stad...? Humdidum... fattar inget...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag vill alltså räkna ut hur mycket skatt en spelare får för en stad som ligger i hans förläning. Observera att det är en stad och inte en by, med ett invånarantal på 1'000 personer och huvudnäring: Jordbruk.
Staden ifråga är Källan (i Daggbacken) som han har blivit tilldelad på tjänst - eftersom att han hjälpte sitt land med en grej tidigare - plus lite omkringliggande mark. Han hade en del pengar från början så inga handelsskatter eller dylikt förekom - det blev en frihandelsstad.
Omkring finns 7 småbyar att beskatta. Det är dock inte det intressanta.

När jag ska räkna ut skatterna för staden, hur gör jag då? Jag hittar bara, i Riddaren, att man ska använda "grundskattevärdet". Vad nu det är har jag dock ingen aning om. :gremconfused:

Ska jag bara köra på att 25 % av stadsborna är fria bönder, 75 % är ofria, alla har mark som om det vore en by som man får en massa Bas från, och så vidare...

Eller ska jag, som jag hittills har gjort i min testkalkyl, använda RI-25 på sidan 40? Då får han Bas 200 och Lyx 100. Eftersom att jordbruk är huvudnäringen så blir det Bas 400 och Lyx 50. Får han det om året?

Är jag ute och cyklar? :gremcrazy:

Och förresten, hur mycket kostar det att underhålla en hel stad (i Bas)? Jag körde på i runda slängar 20+ för typ random byggnader och random dudes som man kan man behöva, för just Källan... utöver vanliga kostnader.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag har heller ingen aning... Jag har också en stad i en förläning, men när jag följer reglerna (så gott jag kan) så får jag ingen Lyx av staden. Man ska ju räkna ut ett Lyxvärdeför staden, men man har det inte till något. Jag måste läsa igenom reglerna igen...

Mvh Victor Palm

I'll be back

PS. Hoppas CJS får upp förläningsformuläret och borgformuläret på nätet snart, jag har ingen kopiator...
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Ett förslag

Citat ur Riddaren: "Skattesatserna tas fram genom förhandlingar mellan länsherren (eller dennes representant)och stadens råd."

Ett förslag är 72 silver per invånare.

Jag kommer allvarligt att överväga att "tillverka" en tabell som hjälp för spelledaren att bestämma skattesatserna - det finns för lite info om detta i Riddaren.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Som jag förstått det så är bönderna i Asharien inte livegna, vilket gör att det inte finns några ofria bönder alls.
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Bra exempel på tillämpad användning

Som jag förstått det så är bönderna i Asharien inte livegna, vilket gör att det inte finns några ofria bönder alls.
Det är riktigt. Detta är ett bra exempel på hur man som spelledare får se upp när man vill använda förläningsreglerna på ett område som inte har feodalism (som den definieras i Riddaren). Förläningsreglerna fungerar även här, men då måste man skala bort de delar som inte överensstämmer med samhället i fråga.

Istället för att ta fram "förläningar" i Asharien får man slå fram "egendom". Vikten av daglönare blir förstås mer påtaglig (eftersom man knappast kan tvinga fria bönder till arbete) men de ökade skatteintäkterna, i och med att alla bönder är fria, täcker upp för detta.

Så, om man vill använda förläningsreglerna utanför dess egentliga användningsområde (i feodalvälden, där förläningar delas ut): läs igenom vad som gäller för området ifråga vad gäller samhälle och ekonomi och bestäm sedan i vilken grad förläningsreglerna ska användas.

[color:\\"blue\\"] Jag skulle vilja passa på att tacka för alla de relevanta frågor som ställts kring fältslagsreglerna - de hjälper mig att sammaställa en bra FAQ, vilket i sin tur kommer att hjälpa framtida användare av reglerna. Kul är också att det verkar finnas ett sådant intresse för förvaltning och intrigspel i Mundana - själv tycker jag att de roligaste äventyren uppkommer då rollpersonen har någon form av maktposition och faktiskt kan påverka vad som händer i en region, mer än bara med svärdsarmen. Eftersom många rollpersoner hunnit få ett par år på nacken nu (Eon har ju faktiskt funnits med ett tag) så kan en förläning eller en position inom ett områdets politiska eller militära administration bli en naturlig fortsättning på kampanjen. Fortsätt intrigera! [/color] :gremwink:
 
Top