Nekromanti Besökta länkar.

Sedor

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
52
Varför blir inte de besökta länkarna en annan färg? När jag går in i en diskussion och följer den så ser jag att länkarna blir en annan färg men när jag går tillbaka och ser alla diskussionerna så har inte länkarna blivit en annan färg förutom den första jag gick in på. Det har inget med cokis på min dator att göra för det funkar överallt annars. Jag hoppas ni fattar den något krångliga förklaring.
RC
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den tekniska förklaringen

"Varför blir inte de besökta länkarna en annan färg?"

Pga smärre skillnader i URLen. Länken http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php? Cat=&Board=forum&Number=61180 &page=0&view=expanded&sb=5 är ju helt uppenbart en helt annan länk än http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php? Cat=&Board=forum&Number=61180 &page=0&view=expanded&sb=5&vc=1#Post61180 (jag fetstilade skillnaden och lade in lite mellanslag för att sidan annars blev så ämlans bred). Båda pekar dock på samma postning, men det kan inte webbläsaren avgöra, i och med att det är en CGI-sida som skapas på servern. Eftersom det är webbläsaren som avgör om en URL är besökt eller inte, och webbläsaren inte kan avgöra vad servern kommer att hitta på om man går till en viss CGI-sida, så uppfattar webbläsaren det som två helt olika länkar. Av den anledningen blir bara den ena besökt om man klickar på den, men inte den andra.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sedor

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
52
Re: Den tekniska förklaringen

Går det inte att årdna i CGI skriptet?
RC som inte vet vilka han har besökt.
 

Sedor

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
52
Re: Den tekniska förklaringen

Hummm.... Typiskt för det är ganska irriterande att behöva öppna samma inlägg två gånger.

RC vart var jag nu? ;-)
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Den tekniska förklaringen

Det är ju det de röda prickarna är till för, att ersätta just det. Även om de ibland buggar ur, speciellt om man råkar logga in från två ställen samtidigt, så fungerar det väldigt bra.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Sedor

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
52
Re: Den tekniska förklaringen

Nu får du nog förklara dig. För hoss mig har jag massor med icke röda prickar fasst jag inte har varit in på dessa.

RC?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Den tekniska förklaringen

Jag tror att det beror på att dessa har varit framme tidigare (prickarna alltså) men att du inte valt att läsa dem just vid det tillfället. De röda prickarna är bara synliga första gången man ser dem, sedan registrerar din webb-browser att du sett dem och de försvinner.

/Azagthoth
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Den tekniska förklaringen

Det aer ganska dumt tycker jag. Skulle det inte vara baettre om inlaegget markerades som laest naer man laeser det, aer det inte det som aer meningen?

/Seinet - Orkar inte klippa och klistra foer att faa med "aa", "ae" och "oe"

<font size="3">Klaga INTE paa Offensiv! (naer det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc aeta sina kaengor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet</A> seinet@hem.passagen.se
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Den tekniska förklaringen

Det tycker jag också. Vet dock inte hur mycket man måste göra om i systemet för att det inte skall vara så, och Gardener har väldigt mycket att göra och väldigt lite tid att göra det på.

Jag har iofs inte det problemet som denna tråd startade med, lästa inlägg markeras i annan färg för mig (nej, jag vet inte varför).

/Azagthoth
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Den tekniska förklaringen

Alla länkar som du läser när du är på sidan för endast en tråd markeras med annan färg på länken, precis som vanligt. Det speglas dock inte på innehållslistan över fler trådar och vice versa.

Prickarna markerar olästa inlägg som kommit upp sedan man loggade in senast, just för att man lätt ska kunna hitta till de inläggen. Att de ska ligga kvar i all evighet tills man läst inläggen är en smaksak, själv skulle jag bli smått tokig om alla prickar var kvar hela tiden, då skulle jag inte se vad som är nytt sedan senaste gången jag tittade i ett forum.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Sedor

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
52
Re: Den tekniska förklaringen

Att de skall ligga kvar i all evighet var det ingen som sa. Det var meningen att de skall ligga kvar tills man har läst inlägget.

RC
 

Fritt

Hero
Joined
7 Feb 2000
Messages
841
Location
Bullmark
Re: Den tekniska förklaringen

Nu är ni orättvisa som kallar det röda prickar. Ser man noga så är det vaxsigillet på ett brev som finns där. Har man läst det så är vaxet borta (då det inte buggar). Ville bara påpeka det;)



// André Andersson
- Luck is a horse to ride like any other
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Den tekniska förklaringen

Som det är nu så verkar det som om alla bara går och plockar bort LACKsigillet för skoj skull när de kommer förbi (sigillet bryts när man går in på forumet). Jag skulle aldrig göra det utan att läsa "brevet".

/Seinet - Lyssnar på Judas Priest nu....

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv! (nnär det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet</A> seinet@hem.passagen.se
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Den tekniska förklaringen

Du får ursäkta mig för det, jag använde benämningen "röda prickar" så att inget missförstånd skulle uppstå om vad jag menade. Jag borde dock naturligtvis ha nämnt vad de röda prickarna representerar så att ingen missar det.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Den tekniska förklaringen

Du missar vad det är jag menar och nitpickar istället på en uppenbar överdrift som jag naturligtvis inte menade i dess ordagranna bemärkelse.

Jag menar att jag tycker det är bra att prickarna försvinner från forumet efter att man har besökt det. Eftersom jag förhoppningsvis har läst de inlägg jag anser vara intressanta innan jag loggar ur så är det inget problem. Jag får dock den adderade funktionaliteten att när jag loggar in nästa gång så ser jag direkt vilka som är nya sedan min senaste inloggning.

Det är en väsentlig skillnad mellan ovanstående funktionalitet och att prickarna ska visa på att inlägget är oläst. Och för min egen del tycker jag att nuvarande förfarande är mycket mer användbart, speciellt i forum med många inlägg där jag kanske bara är intresserad av en del.

Däremot kan jag hålla med Sereg om att ett sigill inte är det bästa för att visualisera funktionaliteten som den är utan hade passat bättre till den funktionalitet som du förespråkar. Men å andra sidan har jag inget bättre förslag till hur det skulle se ut annars, så jag tycker det är bra som det är.

Tyvärr kommer jag själv inte programmera om systemet att fungera som ni vill (dels av egoistiska skäl (det är svårt att lägga ner tid på att skapa funktionalitet som man själv inte tycker om) men främst av tidsmässiga skäl). Men jag kan framföra till huvudutvecklarna att det vore bra om man själv kunde få välja mellan de två olika funktionaliteterna.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Sedor

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
52
Re: Den tekniska förklaringen

För min del blir det som så att de röda segillen syns bara när det är något nytt som har kommit, inte på de gammla inläggen som fanns där innan jag reggistrerade mig.
Resultatet blir den att när jag försöker gå igenom de gammla så ser jag inte vilka som jag har läst och det var svårt att hängamed på de inläggen som skapades strax innan jag reggistrerade mig.
Men annars är det ju bra med segill för då kann jag både kolla på jobbet och hemma... eller?

RC
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Den tekniska förklaringen

Eftersom sigillen markerar nya inlägg sedan senaste inloggningen så kan man inte se något speciellt på gamla meddelanden, men man kan ju vara ganska säker på att man inte läst dem, om man inte har läst utan att ha en användare.

Ja, att informationen även fungerar då man kör flera olika webbläsare och på olika datorer är också en stor bonus.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Sedor

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
52
Dom försvinner.

Dom fungerar inte!!
Man loggar in och då ser man vilka inlägg som har tillkommit, sen loggar man ut tillfälligt för att sedan fortsätta med de restrerande inläggen, man loggar in igen då har alla sigillen försvunnit. Mycket irriterande när man hadde över 200 olästa inlägg i spridda skurar. Personligen tycker jag att det borde fixas eftersomm man moste vara innloggad och inte stänga ner explorer enda tills man har läst allt.

En mycket irriterad RC;-(
 
Top