Nekromanti "besökarmeddelanden" publikt läsbara (felanmälan?)

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
[Edit: Besökarmeddelanden är publika. Privata meddelanden är något annat!]

Kanske bara en glitch men jag klickade på en forumist för att jag var nyfiken på tidigare inlägg, dvs dennes "aktivitet". Till min förvåning fanns där med dennes PMs till andra forumister, inklusive "preview"-texten i meddelandet ifråga.

Utgår från att om jag skickar ett meddelande är det bara avsändare och mottagare (och moderatorer) som ska kunna läsa det. Jag borde således inte ens få se skickade PMs in "flödet".

Mods: jag lämnar gärna specifika uppgifter på begäran, om ni inte kan reproducera felet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,462
Location
Stockholm
Är det pm eller besökarmeddelanden? Det är skillnad på dem.

Det har ställt till det förut.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Magnus Seter;n325899 said:
Är det pm eller besökarmeddelanden? Det är skillnad på dem.

Det har ställt till det förut.
Forumet kallar dem besökarmeddelanden. Jag trodde det var en och samma sak :emb:

Jag såg dem (som sagt) i en forumists "flöde".

Och ja, jag ser att du testar från/till anth. Jag ser att du fått ett BM och kan klicka "gå till inlägg" vilket tar mig till en komplett lista över era <s>inlägg</s> kommentarer.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,462
Location
Stockholm
Förhoppningsvis ser du inte mina PM där jag erkänner att du har rätt om allting som har med WFRPatt göra? Eller några andra PM som du uppenbart inte ska se?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Magnus Seter;n325907 said:
Förhoppningsvis ser du inte mina PM där jag erkänner att du har rätt om allting som har med WFRPatt göra? Eller några andra PM som du uppenbart inte ska se?
lol - nu ville jag verkligen knäcka systemet :)

Men nej - det kan jag inte.

Okej, så nu fattar jag att BM och PM är olika saker, och att BM är avsedda vara publika. False alarm...

PS. Måste vi ha BM påslaget? (Tänk om någon annan tror BMs är PMs, dvs privata meddelanden....?)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Besökarmeddelanden, som man kan lämna på en medlems profil är menade att vara publika. Men det har hänt förr att folk har antagit att det är detsamma som PM, och skrivit vad de trott varit privat.

PM skall inte gå att läsa av någon annan via forumprogramvaran. Jag har inte själv sett något som tyder på att PM skall ha blivit publika, men om något set ut som det, peka ut det så tar jag ytterligare koller. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det finns 2 saker: besöksmeddelanden och privata meddelanden.
Privata meddelanden, PM, verkar inte synas.
Besöksmeddelanden, som man skriver på en användares "vägg", syns.
Däremot verkar det inte vara en bug, utan något som varje användare ställer in själv.
Testa att se Björn Wärmedal s profil, både när ni är inloggade och utloggade - ganska stor skillnad.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Skadar inte påpeka att när jag klickar på någons profil får jag upp en textruta med texten "Privat meddelande" ovanför.

Jag fattar, och ni fattar, att det handlar om tvenne knappar som tar dig vidare (den andra är Prenumerationer). Och inte att textrutans innehåll är privat.

Jag får erkänna att denna design lurade mig, så jag har full förståelse för om andra skickar komprometterande besökarmeddelanden...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
anth;n325917 said:
Det finns 2 saker: besöksmeddelanden och privata meddelanden.
Privata meddelanden, PM, verkar inte synas.
Besöksmeddelanden, som man skriver på en användares "vägg", syns.
Däremot verkar det inte vara en bug, utan något som varje användare ställer in själv.
Testa att se Björn Wärmedal s profil, både när ni är inloggade och utloggade - ganska stor skillnad.
Ser nu jag kan stänga av synligheten hos mina BMs...

Tycker fortfarande det är alldeles för otydligt när man skriver ett BM och när man skriver ett PM. Eller egentligen, hade jag fått bestämma (och haft den tekniska kompetensen) hade jag stängt av BMs helt och hållet - risken någon låter sig luras och gör bort sig är inte obetydlig, och värdet av att ha två system som är same, same but very different är inte tillräckligt högt för att rättfärdiga denna risk.

Eller stäng av och stäng av. Bara att BMs varit disablade per default och hade behövt stängas på manuellt hade ju fixat biffen.

Men det är ju bara jag.

Behåll upp det goda arbetet! :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag kan se poängen i att ha två olika sorters personliga meddelanden, ett halvoffentligt och ett privat. Men det hade kanske varit bra, och gissningsvis inte superkomplicerat (fast, VB5...) att ändra texten på besökarmeddelandena så att det är tydligare att dessa inte är privata?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,462
Location
Stockholm
CapnZapp;n325922 said:
Ser nu jag kan stänga av synligheten hos mina BMs...

Tycker fortfarande det är alldeles för otydligt när man skriver ett BM och när man skriver ett PM.
Håller med. Har inte hittat nått sätt att stänga av dem dock.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hm... Kanske går att byta namn på den till "Publika besöksmeddelanden" eller något? Risken är dock att det är för långt för fältet.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,295
Lupus Maximus;n325977 said:
Hm... Kanske går att byta namn på den till "Publika besöksmeddelanden" eller något? Risken är dock att det är för långt för fältet.
Annars, "Publika meddelanden" skulle kanske kunna funka?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n325977 said:
Hm... Kanske går att byta namn på den till "Publika besöksmeddelanden" eller något? Risken är dock att det är för långt för fältet.
"Öppen anslagstavla"? "Gästbok"?
 
Top