Nekromanti Bergspassaget som knyter samman Jargien med Asharien

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
I modulerna nämns det att det existerar en passage/väg genom Khazimbergen som leder från Asharien till Jargien och vice versa. Perfekt för invasioner således, då man slipper ta omvägen genom Drunok eller Damarien-Västmark-Soldarn eller vattenvägen. Men vart exakt ligger den? Har för mig att den följer den stora floden som börjar ungefär vid huvudstaden Camard och som sedan flyter igenom hela landet: http://www.rollspelsakademien.com/image.aspx?r=908

Men den leder rakt in i Sunariskogen! Och jag kan inte se någon direkt väg som leder igenom skogen. Och hur tacklar man farleden med alvernas isolationiska politik där området är närmast vid att likna vid Koreas demilitariserad zon?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Kilitzpassagen utmynnar längs med Sunaris gräns om jag minns rätt. Tanken var iaf att det skulle vara som att gå med ena ögat fäst mot skogens rand och vara lite nervös om alverna blickade tillbaka.
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Förmodar att det är Kilitzpassagen du syftar på. Denna ligger vid en av Järnflodens börjor. Då trupper skulle behöva ledas först genom passagen som ligger strax söder om Tai-Hir Renk-Ghor och därefter genom Västra Sunari (nära Emori) och en del av Sunariskogen så skulle jag gissa att det behövs vissa diplomatiska avtal med både dvärgarna och alverna för att få ta trupperna den vägen. Min gissning är även att så fort dvärgarna gått med på avtalet kommer alverna tvärt att vägra och skulle alverna ge sitt medgivande byter dvärgarna plötsligt åsikt av principsak.

Har du tillgång till kartan ur "Asharien och Soldarn" modulen så kan denna passage tydligt ses där. Kan även finnas med på andra kartor, dessvärre har jag inga fler tillgängliga just nu.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Glasgow_kiss;n50908 said:
Förmodar att det är Kilitzpassagen du syftar på. Denna ligger vid en av Järnflodens börjor. Då trupper skulle behöva ledas först genom passagen som ligger strax söder om Tai-Hir Renk-Ghor och därefter genom Västra Sunari (nära Emori) och en del av Sunariskogen så skulle jag gissa att det behövs vissa diplomatiska avtal med både dvärgarna och alverna för att få ta trupperna den vägen. Min gissning är även att så fort dvärgarna gått med på avtalet kommer alverna tvärt att vägra och skulle alverna ge sitt medgivande byter dvärgarna plötsligt åsikt av principsak.

Har du tillgång till kartan ur "Asharien och Soldarn" modulen så kan denna passage tydligt ses där. Kan även finnas med på andra kartor, dessvärre har jag inga fler tillgängliga just nu.
Vad jag minns så är inte Kilitzpassagen utsatt på kartan, utan nämns bara i böckerna. Vilket blir lite problematiskt: eftersom vägen går rakt igenom alvernas territorium - vilket gör den farleden rätt värdelös.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Big Marco;n50902 said:
Kilitzpassagen utmynnar längs med Sunaris gräns om jag minns rätt. Tanken var iaf att det skulle vara som att gå med ena ögat fäst mot skogens rand och vara lite nervös om alverna blickade tillbaka.
Inte bara skogsranden - den går ju rätt igenom deras område!
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Det finns utmärkt på min karta ur "Asharien och Soldarn". Här ser man även att det finns möjlighet att färdas längs med Järnfloden (går säkerligen en hel del pråmar här. Floden skulle jag gissa är fri att färdas på. Dock att ta trupper där kan va problematiskt.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Glasgow_kiss;n50919 said:
Det finns utmärkt på min karta ur "Asharien och Soldarn". Här ser man även att det finns möjlighet att färdas längs med Järnfloden (går säkerligen en hel del pråmar här. Floden skulle jag gissa är fri att färdas på. Dock att ta trupper där kan va problematiskt.
Pic or it didn't happen...
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Nya alvboken har den bästa kartan, där man kan se att det går två separata vägar i passagen (ganska så parallellt). Dessutom ser man allting som ligger på vägen genom Sunari där...
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
*Ögnar allt oerhört noga, googlar lite för säkerhets skull, tittar oerhört noga på den karta han har (en 3 sidig hopvikbar karta över den då befintliga världen, som man fick med orginal boxen till Eon 1), och sedan kollar allt annat han har att tillgå till*

Detta är vad jag har hittat, och det är möjligt jag har missat andra sätt. Ok... let's begin!

Som vissa har sagt så är det antagligen lättaste sättet att se Kilitzpassagen genom att kolla på Asharien Soldarn kartan... jag själv har inte denna karta, så det hjälpte ju inte mig... moving on...

Det näst lättaste sätter att se Kilitzpassaget utplacerad är för de som har tillgång till Eon IV PDF regelboken som skickades ut i samband med avslutningen av indigogo kampanjen. På näst sista sidan i PDF'en (andra halvan av en tvåsidig karta över Jargien, sista sidan i PDF'en är vit) kan man hitta passet utmärkt med en ][ grej, och med namnet "Pasagon Kilitz". Exakta positionen på kartan är längs med högra kanten, runt lite under mitten av kartan höjdmässigt sätt. Moving on...

För dom som inte har tillgång till varken Asharien Soldarn kartan, eller Eon IV kartan, men har tillgång till den 3 sidiga världskartan av Mundana, för att vara mer specifik denna karta (vilket är ett gratis material som finns på neotech sidan här, scrolla ner till "kartor", enda orsaken till att jag över huvud taget länkar till kartan). Då kan jag hjälpa er. Titta längs östra gränsen av Jargien, runt ca mitten höjdmässigt sätt. Leta efter Dvärgfästet "Tar-Hir Renk Ghor" (indikerad med en svart triangel), och en Jargist stad vid namnet Erafalan (indikerad med en svart fyrkant). Nu är du i rätt område. Kilitzpasset ligger sydväst om Tar-Hir Renk Ghor, ca 5 mil eller lite över en dagsmarsch fågelvägen enligt min kartas måttstock (denna måttståck finns ej på kartan som jag länkade till).

För att hjälpa er till rätt ställe. Titta på namnet av Erafalan, börja runt där sista N'et i Erafalan börjar, och leta dig sakta sydöst, låt blicken glida förbi de små röda prickarna där (som indikerar landsgränser), och exakt där, om man tittar riktigt noga på pappers kartan runt det området (går inte att se det lika bra på kartan jag länkade till) så går det se att bergets brunaktiga färg bryts utav en ljusgul, sandaktig, linje som ser ut som en 7a, 7ans "tak" går rakt över hela berget, horisontalt på kartan, väst till öst eller öst till väst (hur man nu än ser det). Sjuans "tak" är Kilitzpassagen, aka Pasagon Kilitz.

Jag skulle ju kunna göra det enkelt och bara photoshopa lite och klippa bort det mesta av kartan och bara visa just det lilla området runt omkring passet, och sedan markera ut passet också... men eftersom jag inte vet vad reglerna är för sådant så låter jag bli. Tror jag har beskrivit det rätt detaljerat nog ändå för de som åtminstone äger den 3 sidiga världskartan.

Edit: Och Cieylor ger ju ytterligare ett bra förslag till det hela. Ja, jag började skriva innan Cieylor skrev sitt... och ja, det tog mig över 45 minuter att få det klart. :p :rolleyes:
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Cieylor;n50934 said:
Nya alvboken har den bästa kartan, där man kan se att det går två separata vägar i passagen (ganska så parallellt). Dessutom ser man allting som ligger på vägen genom Sunari där...
Ok, tack. Glassgow Kiss heder räddades just. :rolleyes:
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Rhodryn;n50938 said:
*Ögnar allt oerhört noga, googlar lite för säkerhets skull, tittar oerhört noga på den karta han har (en 3 sidig hopvikbar karta över den då befintliga världen, som man fick med orginal boxen till Eon 1), och sedan kollar allt annat han har att tillgå till*

Detta är vad jag har hittat, och det är möjligt jag har missat andra sätt. Ok... let's begin!

Som vissa har sagt så är det antagligen lättaste sättet att se Kilitzpassagen genom att kolla på Asharien Soldarn kartan... jag själv har inte denna karta, så det hjälpte ju inte mig... moving on...

Det näst lättaste sätter att se Kilitzpassaget utplacerad är för de som har tillgång till Eon IV PDF regelboken som skickades ut i samband med avslutningen av indigogo kampanjen. På näst sista sidan i PDF'en (andra halvan av en tvåsidig karta över Jargien, sista sidan i PDF'en är vit) kan man hitta passet utmärkt med en ][ grej, och med namnet "Pasagon Kilitz". Exakta positionen på kartan är längs med högra kanten, runt lite under mitten av kartan höjdmässigt sätt. Moving on...

För dom som inte har tillgång till varken Asharien Soldarn kartan, eller Eon IV kartan, men har tillgång till den 3 sidiga världskartan av Mundana, för att vara mer specifik denna karta (vilket är ett gratis material som finns på neotech sidan här, scrolla ner till "kartor", enda orsaken till att jag över huvud taget länkar till kartan). Då kan jag hjälpa er. Titta längs östra gränsen av Jargien, runt ca mitten höjdmässigt sätt. Leta efter Dvärgfästet "Tar-Hir Renk Ghor" (indikerad med en svart triangel), och en Jargist stad vid namnet Erafalan (indikerad med en svart fyrkant). Nu är du i rätt område. Kilitzpasset ligger sydväst om Tar-Hir Renk Ghor, ca 5 mil eller lite över en dagsmarsch fågelvägen enligt min kartas måttstock (denna måttståck finns ej på kartan som jag länkade till).

För att hjälpa er till rätt ställe. Titta på namnet av Erafalan, börja runt där sista N'et i Erafalan börjar, och leta dig sakta sydöst, låt blicken glida förbi de små röda prickarna där (som indikerar landsgränser), och exakt där, om man tittar riktigt noga på pappers kartan runt det området (går inte att se det lika bra på kartan jag länkade till) så går det se att bergets brunaktiga färg bryts utav en ljusgul, sandaktig, linje som ser ut som en 7a, 7ans "tak" går rakt över hela berget, horisontalt på kartan, väst till öst eller öst till väst (hur man nu än ser det). Sjuans "tak" är Kilitzpassagen, aka Pasagon Kilitz.

Jag skulle ju kunna göra det enkelt och bara photoshopa lite och klippa bort det mesta av kartan och bara visa just det litta området runtomkring passet, och sedan markera ut passet också... men eftersom jag inte vet vad reglerna är för sådant så låter jag bli. Tror jag har beskrivit det rätt detaljerat nog ändå för de som åtminstone äger den 3 sidiga världskartan.

Edit: Och Cieylor ger ju ytterligare ett bra förslag till det hela. Ja, jag började skriva innan Cieylor skrev sitt... och ja, det tog mig över 45 minuter att få det klart. :p
Dock är ingen väg utmarkerad, och dessutom skulle den vägen sluta rakt ner i floden som styckar iväg sig i tre olika riktningar.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Kärlekscraft;n50941 said:
Dock är ingen väg utmarkerad, och dessutom skulle den vägen sluta rakt ner i floden som styckar iväg sig i tre olika riktningar.
Det må så vara... men är vi ens säkra på att det är en faktiskt "väg" som går dit och igenom... och inte bara småstigar och sådant som är svåra att ta sig igenom?
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Rhodryn;n50942 said:
Det må så vara... men är vi ens säkra på att det är en faktiskt "väg" som går dit och igenom... och inte bara småstigar och sådant som är svåra att ta sig igenom?
Just det som är problemet: det är ingen riktig väg, utan snarare en svårforcerad stig för äventyrare genom fientligt territorium. Alltså ingen traffikerad väg för köpmän, vagnar, resande och arméer på offensiven.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kärlekscraft;n50945 said:
Just det som är problemet: det är ingen riktig väg, utan snarare en svårforcerad stig för äventyrare genom fientligt territorium. Alltså ingen traffikerad väg för köpmän, vagnar, resande och arméer på offensiven.
Handelsmän kan ibland resa på väldigt svåra och farliga vägar; ett praktexempel är tevägen som gick mellan Indien och Yunnan i Kina. Landskapet var svårforcerad, febrig djungel och extremt oländiga berg, bebodda av huvudjägare och krigsherrar, men ändå var tehandeln på denna rutt så viktig att bärare och åsneförare släpade sig över den gång på gång. Med det sagt; tehandel är en sak, en armé hade aldrig kunnat passera på denna sträcka, och krig mellan rikena i Myanmar och Yunnan var därför en omöjlighet.

Med andra ord, jag kan tänka mig att handelskaravaner använder Kilitzpassagen, om handeln är tillräckligt värdefull. Men en jargisk legion kommer knappast kunna göra det.

om inte...vi pratar ju om dvärgar här, som älskar att bygga bisarr infrastruktur på orimligt branta bergssidor; hur gick de stora krigen mellan alver och dvärgar till om de inte kunde nå varandras områden? Alver har historiskt belägrat dvärgfästen, dvärgar har historiskt angripit Sunari. Detta faktum antyder att det i Khazimbergen borde finnas nån slags vägar, om än förfallna ruiner, som arméer kunde använda i forntiden.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det känns ju ändå lite som att det är ett ställe som påminner om Hannibals resa över Alperna med sin arme och elefanter. Så jag tror att det går, men som med Hannibals arme's resa så är den nog inte lätt på något vis. Men... om man lyckas utan allt för mycke förluster pga resan, ja då kan man nog göra en hel del skada.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Rhodryn;n50956 said:
Det känns ju ändå lite som att det är ett ställe som påminner om Hannibals resa över Alperna med sin arme och elefanter. Så jag tror att det går, men som med Hannibals arme's resa så är den nog inte lätt på något vis... men... om man lyckas utan allt för mycke förluster pga resan...
så blir man ihjälsnipade av femtusen alver med övertrimmade bizarrobågar? ^_^
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ymir;n50959 said:
så blir man ihjälsnipade av femtusen alver med övertrimmade bizarrobågar? ^_^
Sedan krossad av dvärgafästets ravinfälla: tiotusen ton sten rasar ner över de marscherande trupperna genom genialisk ingenjörskonst
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Har för mig att det ska finnas frakk-tiraker i området också.
*Gulp!* Alver, Dvärgar OCH Tiraker?!
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
pingas;n50962 said:
Har för mig att det ska finnas frakk-tiraker i området också.
*Gulp!* Alver, Dvärgar OCH Tiraker?!
Tror du tänker på tirakriket Kiaz, det ligger betydligt längre söderut.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Mja... men om ens motståndare råkar ha varit riktigt jävliga mot både Alver, Dvärhar, Tiraker, och alla andra som råkar bo i dessa trakter, då vinkar dom nog förbi dig utan problem, för att då slipper dom försöka ta hand om dom som varit jävliga... eller så kan dom kliva in senare och moppa upp det som blev över. :wink:
 
Top