Nekromanti Berömda Spelledarkaraktärer.

Fredlig_Missla

Veteran
Joined
28 Nov 2002
Messages
24
Location
Stockholm
Hur långt kan/bör/har ni gå/gått när det gäller RP:s umgänge med berömda spelledarkaraktärer (Jac, Cerec, Khazim , Kiyona Nentari osv). Jag personligen tycker att man bör vara försiktig med dessa samt med Kungar och andra härskare.

Däremot så har jag låtit Kort Bogeson blikär i min lissasyster och Jimorza har gett ett antal uppdrag åt mina RP (om att bland annat skydda hennes bakrund).

Åsikter ?
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Vi brukar låta vårt folk ha ett hum om hur adeln ser ut. Sedan är allt relativt till hur adliga RP:na är. Är de t.ex. högadel så har de förmodligen sett härskaren ett par gånger.
 

Fredlig_Missla

Veteran
Joined
28 Nov 2002
Messages
24
Location
Stockholm
Att låta RP duellera med Jac vobar i en duell på liv och död då ? Är det ok eller finns det något tabu om att låta vissa av neogames "officiella" kreationer vara.

BTW hur kom några av de viktigare spelledarkarkatärerna till ?? Om man läser början på Baron Cerec Trozellan (på Neogames hemsida) så får men intrycket att han har skapats och spelats med på riktigt och inte bara skapats för att stå som exempelperson i regelboken).
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Jag tror inte att de skulle söka upp dig och piska dig blodig om du tyckte det var tufft att duellera.

Sant även jag fick intrycket att de flesta karaktärer är skapade för att spelas.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Berömda Spelledarkaraktärer

Försiktig? Varför då?

Jag har haft Verduhrakh som ett viktigt intrigskapande bakgrundselement i samtliga mina kampanjer, och rp:er har haft personliga relationer med allt från Carpodim till Dwyrryd Coley, och rentav drivit en personlig vendetta mot Soldarns kung. Och jag kan ärligt talat inte se det minsta problem med det.

Bra spelledarpersoner är till för att användas (och många av Eons är mycket välskrivna). Hur berömda de sedan är spelar inte den minsta roll i sammanhanget, så länge rp:n har en trovärdig relation till dem.

- Ymir, ser ingen anledning att låta sig hämmas
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
varför inte ?

Tycker nog att det skulle bli intressant att vara med i de kretsarna. Det skulle ju finnas en uppsjö av olika intriger/äventyr där ju ! Allt är ju till för att användas, eller hur. bara man använder de karaktärerna på ett troligt sätt !
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Re: Berömda Spelledarkaraktärer

Använder inte dessa personer ( kiyona nentari, eller dom andra) föredrar att skapa egna sådana av rp´n som ni spelat själva..
..lite utanför saken men...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Att nå berömmelse

Klart rp:er som når berömmelse kan sätta sina spår i världen. Det har några enstaka gjort i min kampanjvärld också, men de officiella slp:erna får ju fortfarande plats. Utöver Neogames exempelrollpersoner då, dem har jag aldrig gillat...

- Ymir, påpekar.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Speltest, någon??[ANT]

Vad jag menar om jag e otydlig är alltså att jag skulle kunna gissa att de flesta av dem nyttjades under speltestandet. Och vem som spelade vem, har jag inte riktigt någon koll på, men nått säger mig att krille kan ha haft ett finger eller tre med Rafali att göra, dessutom tror jag att det vart uppe på forumet här nån gång eller så. Men mitt minne e inte alltid de bästa så... :gremwink:
 
G

Guest

Guest
Självklart kan man använda sig av dessa men man borde vara försiktig och bara använde dem ibland eftersom det kan bli riktigt spännande att blanda in kända personer i kampanjer. Gör man det hela tiden kanske en soldarisk bonde gäspar av uttråkighet när han träffar sin konung!

"Kär örebroare!" Citat från ers majestät kNugen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Berömda spelarkaraktärer

"Hur långt kan/bör/har ni gå/gått när det gäller RP:s umgänge med berömda spelledarkaraktärer (Jac, Cerec, Khazim , Kiyona Nentari osv)."

Senast jag umgicks med de där typerna var när de var våra rollpersoner. :gremwink:
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Använd dom om det passar dig. Vad mer kan man säga? Jag brukar låta de mer namnkunniga stå i bakgrunden, det är ju inte dom det ska handla om.

Bara för att jag har tråkigt ska jag lägga till en lista på kända slp mina rp mött och gjort något intryck på, och deras relation.

Gzanna Kecon. Som livvakt åt Hertig Silversparre har hon råkat i kläm med våra hjältar.
Herr Ivian. Samtalat ett par gånger. Han tycker de är lite tölpaktiga, men mestadels hedervärda.
Cian Salo. Kompisar. Rp är ständiga besökare på arenan, och de har festat ihop många gånger.
Ysanan Vilinial. Slog ut en rp ur svärdsspelen. Senare, efter mycket förolämpande, utkämpade de en duell med valfria vapen, då Ysanan blev brutalt nergjord, men inte dödad.
Sachsar Den Vidsynte. Hjälpt vid flera tillfällen, först en sak med Silversparre, senare har de av kungen själv fått vissa uppdrag. De gillar kungen och han har inget emot dem.
Amirro Silversparre. Han hatar rp. Senast var de med och såg till att han blev avsatt. Dock är han fortfarande livet,. fortfarande vår ärkeskurk :gremsmile:.
Yssec Solstjärna. När en rp vann svärdsspelen så kom i de i fokus. Han tycker dock de är lite oborstade.
Oluviel Bonde. Har varit tvungen att döma i ett mål där rp stått anklagade. Dömde emot rp, men med tveksamhet.
Rhazcom Manziir. Fick sitt svärd avhugget av rp i spelen, tog det ganska bra. De har sedan druckit tillsammans flera gånger. Fick svärdet som rp vann spelen med.

Sen är det tonvis med figurer som jag har hittat på, men det var inte dom tråden handlade om.
 

Ambition

Veteran
Joined
29 Jun 2002
Messages
29
Location
Uppsala
Skryt.

*allvarlig fnysning* Vi i Jacobs sköna killar & Co är överens, att mingla med Mundanas kändisar är lysande! Vi har precis påbörjat en ny kampanj i Consaber och vår gullige SL lät Riddar Claymonn Phéorryn av Negel (vid tillfället 12 år gammal) och hans personlige trubadur Amergin från Negel (också 12 år gammal) lyckönskade Hans Majestät Constantin XIV i hans nya krigskampanj mot de thalaskiska svinen (anno 1505 S.t.) i första spelmötet. Och jag vill citera min vän Claymonn som menar att folk som vill vara försiktiga med Mundanas kändisar "har mindrevärdeskomplex!"... Hm... Nu lät det där alldeles elakt i kanten när han och jag bara ville skryta... Nåja, vi ses i Uriens!

/Ambition, som förstår att självgodhet inte är en dygd.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Re: Skryt

Som spelledare i ovan nämnda spelförening är jag särskilt nöjd med hur det hela utvecklat sig efter denna episod. Spelarna stötte nämligen mitt i episoden samman med en otroligt rapptjäftad och arrogant jämnårig adelsdam, grevedottern Fiorina. De hamnade gång på gång i bråk med henne och det slutade med att en av spelarna refererade ill henne som "det där där rödhåriga lilla svinet".

Ett år senare ses de nu trettonåriga rollpersonerna och diskuterar den senaste tidens händelser, och råkar komma in på ämnet Fiorina igen. Den nyblivna magikeradepten Jesana kommer ihåg att hon nyligen träffat henne och att Fiorina nu är förlovad. Detta chockar de övriga rollpersonerna djupt, vem vill äkta en sådan hynda undrar de.
Det visar sig att "det där där rödhåriga lilla svinet" innom tre år skall giftas bort med HM Constantin XIV och bli rikets drottning. Deras ansiktsuttryck när de förstod det hela... Oslagbart. :gremgrin:

Det skall bli intressant att se hur de i framtiden kommer hantera sin relation till den blivande drottningen. Just nu lever de i städig (och obefogad) skräck för tortyr och eller / halshuggning.

Jesana lyckades dessutom bli vän med en 15-årig Rafali. Att spela en person som spelarna redan känner väl från introduktionsnoveller m.m. var visserligen en svår umaning, men även rejält underhållande.

-Ermine, som tycker att Mundanas persongalleri är mycket välgjort och gärna utnyttjar alla chanser han får att stoppa in officiella karaktärer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: That's the spirit.

That's the spirit!

Mundanas suveräna persongalleri är till för att användas. I mina kampanjer har Consabers drottning dock mest varit en tyst, förtryckt figur som vänstrar med den 140 år gamla sexualatleten Carpodim :gremwink:

...och Rafali har mest varit en dryg typ som rp:na haft väldigt svårt för, de få gånger deras vägar väl korsats.

...Dwyrryd Coley, däremot...där har vi en stor ansamling gästfrihet och entusiasm i en och massa man. Och en stor, alkoholskadad lever :gremwink:

- Ymir, älskar sin tolkning av Carpodim och Dwyrryd...
 

PubisFlarup

Veteran
Joined
5 Dec 2002
Messages
50
Location
Tidaholm
Re: Berömda spelarkaraktärer

Hmmm skulle man verkligen kunna kalla karaktärer som Jac Vobar "Berömda spelarkaraktärer". Jag menar va faan han är ju en "vanlig" sjöman med välansat skägg. Jag är faktiskt lite besviken på att man tagit med sådana karaktärer i böckerna istället för intressanta och mest av allt berömda karaktärer, jag menar har Vobar 7 i rykte eller? Samma sak med Tzorcelan, visst han är väll tuff men det finns säkert femtioelva riddare som är mer kända än honom!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Berömda spelarkaraktärer

Må så vara - men dessa finns inte nedtecknade i diverse kapitelintros som alla femtioelva andra. ,-)
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Själv använde jag Vrimzikiel när jag gjorde kampanjen Nattens Ängel. När något storskaligt ska göras så är det bra att krydda med dessa "kändisar". Annars brukar jag stå över dem.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: That's the spirit. [ANT]

"älskar sin tolkning av Carpodim och Dwyrryd... "

Måste säga att jag håller med :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Där ser man...

Heh...just Vrimzikiel är mina spelares rollpersoner med följe ute efter att tillfångata och släpa iväg till ärkefursten av Caserion. Pendragons rollperson har lite att göra upp med Vrimzikiel om, så att säga.

...men de ska ju få tag i honom först, och det lär knappast vara lättare sagt än gjort. Speciellt inte med tanke på Vrimzikiels nya umgänge... :gremwink:

- Ymir, som älskar sadistiska skurkar
 
Top