DoD Beröm till Fria Ligan

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av nya DoD, roliga enkla regler och en underhållande kampanj gör produkten till en ny milstolpe för DoD och återupprättar varumärket till dess forna glans.

Nu hoppas jag bara att vi får se mer produkter och äventyr till rollspelet så att man får fortsätta spela det under lång tid framöver!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
668
Location
Nibiru
Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av nya DoD, roliga enkla regler och en underhållande kampanj gör produkten till en ny milstolpe för DoD och återupprättar varumärket till dess forna glans.

Nu hoppas jag bara att vi får se mer produkter och äventyr till rollspelet så att man får fortsätta spela det under lång tid framöver!
Kul att höra, tack! :)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Jag läste igenom snabbstartsreglerna på tåget hem från Gothcon och tyckte de såg riktigt bra ut. Jag tillhör inte målgruppen, men kan ändå uppskatta ett trevligt fantasy-BRP.

Jag är inte jättepigg på pressa-mekaniken, men den är ju en frivillig regel. Dödsslag är inte heller något jag är så förtjust i, men de borde också gå enkelt att regla bort.

Gillar att de plockat några guldkorn ur D&D 4e och 5e, som kort/lång rast och fördel/nackdel. Det känns som att de mekanikerna löser en del problem BRP kan upplevas ha.

Överlag ser det ut som ett riktigt bra spel och en värdig arvtagare! Visuell toppklass också - men givet upphovsmännen är jag inte förvånad över det.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Enig... Kag är fortfarande sjukt pepp...samt att jag tycker det är riktigt häftigt med hur mycket tredjeparts grejjer som verkar vara i görningen redan
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Ja jag är grymt pepp jag med! Roll20-stöd är i görningen eller var det redan klart?
 

Gute1

Veteran
Joined
30 Aug 2022
Messages
30
Jag kan inte göra något annat än hålla med trådskaparen, bra jobbat!

Jag gillar att all utrustning har en regelmekanisk effekt. Får spelarna intresserade av att handla övrig utrustning

Fördel/nackdel är riktigt bra, eliminerar än mängd tärningsmodifikationer man ändå glömmer under spel…

Min största like går dock till en attack per runda och monster som alltid träffar… Enkelt men mycket taktik och monsterna känns som farliga igen!!!

Jag är riktigt nöjd 😄
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Jag var sjukt pepp initialt, sen kom första regelversionen ut och mitt pepp begick peppdöden. Vet inte om det var all kritik som riktades mot reglerna och jag drogs in i det omedvetet. Hur som helst, mitt pepp är tillbaka, reglerna utskrivna och nästa helg är det premiär.

Jag instämmer också med övriga här om nackdel/fördel-mekaniken. Mycket enkelt och elegant lösning på alla modifikationer som man alltid glömmer bort. Gillar också att man bara har En handling i strid.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Jag var riktigt skeptiskt när jag hörde att Ligan skulle göra ett nytt DoD, men när jag läste lite mer om det blev jag ändå intresserad och backade det.
Nu har jag SLat det en första gång och WOW! Det var över förväntan! Alla var jättenöjda, det är det gamla spelet i grunden men man ser att de tagit inspiration av andra spel och plockat godbitarna. Nu har vi bara kört ett pass och allt har inte kommit i spel men toppbetyg hittills.
Det var tänkt att bara vara ett prova på pass men det ser nu ut att vara spelet vi kommer fortsätta spela.
Jag tycker det är en värdig uppdatering av de gamla spelen jag spelade som barn.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vi hade vårt första riktiga spelmöte med det nya DoD i förrgår (vi skapade rollpersoner förra veckan). Vi kom bara igenom introscenen och hälften av Utkante, men så långt känns det väldigt trevligt. Vi gillar ju även Ligans andra spel så de modernare inslagen i reglerna passar oss fint. Tycker verkligen om att förmågor drivs med VP, det gör att man måste hushålla och tänka efter när de ska spenderas. Det som var det största frågetecknet innan spel för mig var att bara ha en handling i strid, och hur det skulle kännas när man försakade den för att parera eller undvika, men det fungerade över förväntan. Rundorna var snabba och det blev bra dynamik av det hela. Monsterattackernas variation gör också mycket. Det gav helt enkelt mersmak, väntar ivrigt på att fortsätta nästa vecka.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det blev en illustration av min rollperson också, försökte få den att passa någorlunda med Egerkrans fantastiska stil: Röde Hodd, halvlingtjuv på jakt efter rikedomar och hämnd, med ett ständigt leende på läpparna.
63AE994C-FFFA-4168-9F59-A8ECA4AE2D0E.jpeg
 
Top