Nekromanti Berättelsespel?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Senaste Märklighetstroget gjorde mig peppad på att leta upp och kolla in berättelsespel - spel som går ut på att bygga en berättelse. Alltså spel som verkligen, verkligen, handlar om att berätta en berättelse. Once Upon A Time verkar ju till exempel vara ett sådant (?). Jag kan dock inte se huruvida man kan ladda hem eller köpa det?

Hur som helst, det var inte just Once Upon A Time jag tänkte på. Saken är den att jag har dåligt med tid, både för att läsa och spela. Men jag är trots min satans tidsbrist väldigt intresserad av att se mig kring i den mån jag hinner. Så, vilka berättelsespel finns det som är riktigt enkla och simla (och gärna gratis eller snuskbilliga - skönt att bara kunna handla hem en bunt utan att bry sig liksom). Jag struntar därmed i om det är en halv A4 - är det coolt och roligt så är det, no matter. ... Egentligen är ju bara sådan korthet en fördel.

Tipsa på!
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
solvebring said:
Once Upon A Time verkar ju till exempel vara ett sådant (?). Jag kan dock inte se huruvida man kan ladda hem eller köpa det?
Once upon a time är ett trevligt kortspel som går ut på att berätta sagor. En omgång brukar ta mellan en kvart och tjugo minuter, i min erfarenhet. Det brukar finnas hos de flesta nördhandlare, t.ex. SFbok.

Sen vill jag verkligen pusha för Medan världen går under. Det är snabbt, lätt och skapar undantagslöst fantastiska berättelser.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Once Upon a Time är dock ett sådant där spel som vem som helst som läst Risings inlägg om spelighet blir alldeles nopprig på. Det har den fatala kombinationen:

1: Det går att vinna spelet.
2: Om någon försöker vinna spelet så blir det inget kul.

Det innebär att alla spelare måste sabotera för sig själva, och för många innebär det att spelet känns poänglöst och inget kul då, heller.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
GnomviD said:
solvebring said:
Once Upon A Time verkar ju till exempel vara ett sådant (?). Jag kan dock inte se huruvida man kan ladda hem eller köpa det?
Once upon a time är ett trevligt kortspel som går ut på att berätta sagor. En omgång brukar ta mellan en kvart och tjugo minuter, i min erfarenhet. Det brukar finnas hos de flesta nördhandlare, t.ex. SFbok.

Sen vill jag verkligen pusha för Medan världen går under. Det är snabbt, lätt och skapar undantagslöst fantastiska berättelser.
Yeah, jag har faktiskt lovat wilper att knipa ett ex framöver. Jag har dock taskig ekonomi och Itras By ligger först på listan just nu.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Genesis said:
Once Upon a Time är dock ett sådant där spel som vem som helst som läst Risings inlägg om spelighet blir alldeles nopprig på. Det har den fatala kombinationen:

1: Det går att vinna spelet.
2: Om någon försöker vinna spelet så blir det inget kul.

Det innebär att alla spelare måste sabotera för sig själva, och för många innebär det att spelet känns poänglöst och inget kul då, heller.
Ahhh... Tack för varningen. Med andra ord är det ett kul spel om man ser det som ett sällskapsspel eller dylika och inte som ett rollspel(-saktigt spel)?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Fullt medhåll, tack för att du nämnde det. Det är bra att veta innan man spelar det.

(Jag ska nu leta upp Risings inlägg.)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
1001 Nights. Den som ninjagooglar kan nog fortfarande hitta speltestversionen på Megs blog, gratis.

Inte exakt samma regler som i köpesversionen, men samma ide.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Märklighetstroget och MVGU [OT]

På tal om Märklighetstroget, tusan vad stressad jag blev av intervjusituationen, det är glädjande att någon fick ut något av det.

Själv har jag inte vågat lyssna än, men Thom sa att han skulle klippa ihop det till något vettigt.

Om jag svamlar så mycket om något att någon inte förstår vad jag pratar om hör av er, så skall jag förklara bättre. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Märklighetstroget och MVGU [OT]

Då har Thom trollat. :) Tack för upplysningen.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Aye, Dark Overlord är ett berättelsespel från Fantasy Flight. Går väl loss på tvåhundra spänn lite drygt, och lär finnas i din lokala spelbutik.

Ganska kul, faktiskt. Engelskan är aningen ivägen, och det är inget spel för krank. Men i rätt sällskap kan man ha riktigt stresskul.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Märklighetstroget och MVGU [OT]

Själv har jag inte vågat lyssna än, men Thom sa att han skulle klippa ihop det till något vettigt.

Om jag svamlar så mycket om något att någon inte förstår vad jag pratar om hör av er, så skall jag förklara bättre. :)
Dina samtalsämnen och dylika är det inga fel på. Allt det är helt okej. Tycker - som jag sagt tidigare - att det var ett bra avsnitt. Du fångade i alla fall mitt intresse flera gånger om. Problemet är snarare att ditt ljud bangar ur längre stunder, så att man knappt hör vad du säger. Vet inte om det beror på uppkoppling eller vad det kan vara?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Märklighetstroget och MVGU [OT]

wilper said:
Om jag svamlar så mycket om något att någon inte förstår vad jag pratar om hör av er, så skall jag förklara bättre. :)
Du lät väldigt annorlunda gentemot vad jag föreställde mig din röst var. Mindre gäll och ljus. :gremwink:

Det var på ett par ställen där det hackade rätt rejält, men det var mer uppkoppling än svammel. Jag tyckte du klarade det galant! Du fick mig nästan sugen på "Medan världen går under...". :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Märklighetstroget och MVGU [OT]

Jo, vi hade en massa tekniska problem under intervjun. Tråkigt att höra att det blev svårlyssnat ibland.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Märklighetstroget och MVGU [OT]

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Mindre gäll och ljus. wink</div></div>

Haha, tja, det kanske är min ungdomliga stil som förvillar och bygger upp falska förhoppningar. :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Märklighetstroget och MVGU [OT]

wilper said:
Haha, tja, det kanske är min ungdomliga stil som förvillar och bygger upp falska förhoppningar. :)
Ditt avatarfoto ser ut som en person i en parallellklass jag gick i... på högstadiet. Så det stämmer nog. :gremwink:
 

Thom Kiraly

Veteran
Joined
11 Apr 2010
Messages
39
Location
Malmö
Ett spel jag har haft ofantligt bra spelupplevelser med är A Penny For My Thoughts av Paul Tevis. Där återskapar spelarna tillsammans minnen från personer som helt tappat sina. Ofta blir det tragiska och väldigt mänskliga öden som skildras, men det finns också (såklart) en lovecraft-mod till det så att minnena istället tappats av heeeelt andra anledningar. PDF kostar $7.95 här: Evil Hats butik. Kanske inte snorbilligt, men väl värt det enligt min mening.

Annars pushar jag alltid för Fiasco. Där kan man vinna utan att det pajar spelet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Thom Kiraly said:
Ett spel jag har haft ofantligt bra spelupplevelser med är A Penny For My Thoughts av Paul Tevis. Där återskapar spelarna tillsammans minnen från personer som helt tappat sina. Ofta blir det tragiska och väldigt mänskliga öden som skildras, men det finns också (såklart) en lovecraft-mod till det så att minnena istället tappats av heeeelt andra anledningar. PDF kostar $7.95 här: Evil Hats butik. Kanske inte snorbilligt, men väl värt det enligt min mening.

Annars pushar jag alltid för Fiasco. Där kan man vinna utan att det pajar spelet.
Låter grymt lockande. Det ska jag se över.
Tackar! =) ... Minns förövrigt nu att du nämnde det i casten - gjorde du inte?
 
Top