Nekromanti Berättelser

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Nej, nu är det dags att göra nånting åt att ingen startar en konversation i detta forum. Ett forum är till för att diskutera saker å ting om en viss sak. I detta fallet ROLLSPEL.
Jag gillar att göra berättelser som är mycket detaljerade. Finns det någon klok människa i detta forum som håller med mig om att detaljerade berättelser, är de bästa?!?

Gemini is fat
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Nja, detaljerade berättelser kanske är bra om man vill använda sig av den som faktakälla eller basera ett äventyr på e. dyl. Men om man bara läser(/hör) den som förnöjelse håller jag inte med. Dels lämnas allt för lite åt fantasin, och man kan därmed inte bilda sig den bild av berättelsen som man själv vill ha, dels blir det alldeles får långrandigt, tradigt och tråkigt om man är allt för detaljerad. Jag har läst en del alltför detaljerade böcker, och det slutade bara med att jag när jag märkte att författaren började beskriva ngt, hoppade över hela sidan och började läsa på nästa.

/Horus - RIP Blümchen
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Du har nog rätt. Man ska inte ha FÖR detaljerade berättelser, men någonlunda detaljerade borde det vara. För annars så kan ju inte spelarna få någon uppfattning om vad som händer........

Gemini is fat
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Joo... Om man inte berättar någonting fattar de ju noll...
Men om det inte är av vikt för handlingen (t.ex. i en strid är det viktigt att veta hur allt hänger ihop) kan man skippa rätt mycket skitsnack och ge spelarna ett hum och sen klarar de det mesta själva...

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
JO, det är klart att man inte måste berätta allt i detalj i en strid. Men om de är t.ex. ute på vandring, så kan det ju vara ganska viktigt å roligt för spelarna att veta hur det ser ut i omgivningen...
Eller ???

Gemini is fat
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Nja, frågan är ju HUR detaljerat det bör vara. I mitt spelgäng räcker det antagligen med att poängtera ungefär vilken terräng de rör sig i (barrskog, slätt etc.), hur farbart landskapet är och vilket väder det är. Detta räcker med att berätta vid resans början och sedan kan man uppdatera om ev. avvikelser, spelarna klarar rätt bra att visualisera en väg i en skog utan att jag pladdrar en massa. Resor är långt ifrån viktigt enligt mig och tid och ork kan mig veterligen ödslas på mer spännande saker.
Slutsats: Jag tycker det är roligare att beskriva spännande och eggande saker än triviala och vardagliga, därför blir inte reseskildringarna (om inget spännande händer på dem förstås) särskilt djupgående.

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Äkta svensk [ot]

Är det inte typiskt svenskt. Att inte vilja sticka ut... vanlig tråkig.

Men jag håller med er. Det är inte kul att höra på detaljer för länge. Men man vill ju inte gärna missförstå heller, det kan bli oj så fel då.

*Försöker få fart på Gemini-forumet*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Äkta svensk [ot]

Jajamän! Man vill ju inte framstå som bättre eller sämre än någon annan /images/icons/wink.gif

"Det är inte kul att höra på detaljer för länge. Men man vill ju inte gärna missförstå heller, det kan bli oj så fel då."
Du är ju en Äkta Svensk™ du med!

*Försöker hjälpa till få hjulen att snurra*

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Äkta svensk [ot]

Kanske var så för ett tag sedan, men NO MORE. Det är ganska uppenbart att det numer är ok att sträva mot höga mål.

/Horus - RIP Blümchen
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Äkta svensk [ot]

Så sant så sant - när det gäller exempelvis stridssituationer eller liknande så bör man beskriva det hela för spelarna så utförligt som möjligt, annars kan riktigt krångliga situationer uppstå.

För övrigt - ett klassiskt exempel:
SL: "Ni kommer in i ett rum. På golvet finns en ring."
Spelare: "Jag tar upp ringen."
SL: "Det går inte."
Spelare: "Vaddå går inte??"
SL: "Det är ju en målad ring på golvet, jämra pappskalle!"

/Odd
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Äkta svensk [ot]

Ahh! Det där exemplet kommer jag ihåg! *nostalgi*

Dock är det en balansgång att vara tillräckligt utförlig utan att vara för utförlig. Men man finner snabbt vad som är lämpligt för spelgruppen.

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Äkta svensk [ot]

Hmm... Trodde att jag var tydlig när jag använde smileyn. Inlägget var IRONISKT.

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Äkta svensk [ot]

Och jag trodde vi försökte skapa en DISKUSSION här.

/Horus - RIP Blümchen
 
Top