Nekromanti [Berättelser från Staden] Berättelsen om Sara

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag testade samberättar-improv-spelet Berättelser från Staden (<-Inte layoutad eller illustrerad version med lite ouppsnyggad språk) i fredags. På allmän begäran (nåja) kommer en spelrapport. Så här gick det:

Jag tog med mig det till Sara, en bekant som hade varit på historieberättarfestival, och var intresserad av ämnet. Hon blev riktigt intresserad, så förklaringen blev en demonstration.

I Berättelser från Staden så bestämmer man först två saker var som kommer finnas med i historien. Dessa kallas roller, men behöver inte vara personer, utan kan vara platser, föremål, grupper av personer eller rent av olika tillstånd och stämningar som ångest eller mystik. Dessa skriver man ner som ordbubblor på ett papper, tänk Mindmap.

Jag skrev ner "Butiksbiträdet Sara" som en roll (Pedagogiskt nog uppkallad efter min medspelare, som jag nu kallar SG för tydlighet) och ett ställe som hon kunde få vara biträde på, "Vaxrullebutik", ni vet sådana där vaxrullar med musik inspelade på sig.

Settingen för Berättelser från Staden är nämligen en pseudo-artonhundratalsstad som aldrig tar slut, (Kanske låter bekant för er vid det här laget) men när nu SG skrev ner "London" så fick det utspela sig i London istället. (Däremot kan ju London mycket väl vara en del av Staden...) Slutligen skrevs "Mystik" ner.

Jag var författare i Kapitel 1, och slog fast att det skulle heta "I vilket Sara stöter på ett problem". SG spelade Biträdet Sara.
Vi drar relationsstreck mellan Sara och Butiken, och mellan Butiken och Mystik.

Helt enkelt kommer en Mystisk Man (Skrivs in som ny roll på pappret av mig) in och ber om en speciell vaxrulle. Sara söker frenetiskt genom butiken och lagret, in i det dammigaste hörnet. Hon hittar ingenting, vilket gör henne lite förbryllad, eftersom den här butiken har det mest kompletta lagret i London. Mannen går sin väg.

Det är nu jag inser att detta har tänt något i min medspelare, och vi kommer spela igenom en hel historia, så jag retconnar den Mystiska Mannen till att vara så mystisk och grå att det inte går att beskriva honom, snarare än att jag slängde ut ett oerhört lamt exempel på roll för demonstrations skull. Lite inspirerat av Momo eller Kampen om Tiden, och de gråa herrarna som finns med där. Och historien börjar på allvar, som ni kan se på fetstilen:


Kapitel 2: I vilket Sara får aningar. Författare: SG.
Jag spelade Sara. SG spelade, i egenskap av författare, allt annat.

Sara befinner sig på en basar och letar vaxrullar, hon har blivit smått besatt av att hitta den här mystiska rullen som saknas ur hennes förråd. Plötsligt konfronteras hon av Mystisk Man 2 - En ny roll som SG skriver in, och som inte skiljer sig från Mystisk Man annat än genom siffran "2". Det är tydligt hur anonyma och ogripbara de här männen är! Mannen är hotfull och manar på Sara att hitta rullen. Sara håller sig bakom sin shoppingpåse som en sköld, men tar mod till sig och blir agressiv, hon försöker få veta vilka de här typerna är egentligen. Mystisk Man 2 blir överraskad och lite osäker, så han ger sig iväg, men tappar en plånbok.


Kapitel 3: I vilket Sara försöker spåra de mystiska männen. Författare: Jag. SG spelade Sara.

Sara sitter inne i det där dammiga hörnet i sin butik nästa dag och undersöker plånboken, med namnlistor, foton, anteckningar spridda omkring sig.
Dörren plingar, och en av de mystiska männen kommer in. (Inte ens jag vet vem det var längre!) Vi kör en konflikt: Mitt mål är att Sara ska spåra upp de mystiska männen, SGs mål är att hon ska få tills imorgon på sig att hitta rullen, annars kommer hon "gå under" (Ner i underjorden, men härligt dubbeltydigt). SG vinner. Väldigt speciell rulle det här tydligen, förmodligen är det inte bara musik utan även tal på den. Lite spoken word, sådär spekulerar vi.


Kapitel 4: I vilket Sara försöker hitta den mystiska vaxrullen. (Det var en mystisk historia, det här!) Författare: SG. Jag spelade Sara.

Sara är hemma och rotar igenom sina hyllor och skåp - Här hemma har hon fler vaxrullar vilket vi tyckte var ganska lustigt. Här hittar hon inte heller något, men hennes kompis Stina (Också uppkallad efter en riktig person) kommer på besök. Stina är mer inne på att sälja smink och sånt. SG drar ett relationsstreck mellan dom och använder Påverkan-reglerna för att bestämma en sak om Sara: "Glömde inte du din väska hos mig?" frågar Stina. "DÄR var den väl?!" tänker Sara och de rusar iväg till Stinas för att kolla. Den är nästan där, det är en rulle av samma artist. Nu inser jag att vi kanske behöver ett namn på rullen och artisten, så rullen heter "Guds Röst" och artisten är "Dr Horatius" (Även det en Momo-referens). SG skriver in bägge rollerna på pappret. Rullen de hittar här är bara Dr Horatius' Greatest Hits, tyvärr.

Men eftersom Sara är en så oerhört proffsig vaxrullesäljare så kollar hon upp serienummret (eller whatever) på sidan av rullen. De ger sig av till fabriken som den kommer ifrån, bort från de lyxiga kvarteren, till en nedgången sak. Sara har faktiskt nyckel till grinden då hon har god kontakt med leverantörerna, och beklagar sig över hur fabriken och hela vaxrullskulturen har gått ner sig. Jag reflekterar över att vi inte har sagt något om vilken tid det här utspelar sig egentligen, det skulle lika gärna kunna vara nutid. Inte konstigt att det bara är Sara som är intresserad av vaxrullar nuförtiden. Nu är det sent på kvällen, och om bara några timmar kommer De Mystiska Männen att kräva sin rulle.

Sara leder Stina till en bakdörr. Den är låst, men eftersom fabriken är så nedgången så lyfter Sara helt sonika bord en hel träpanel som sitter löst i väggen, och som de kliver in genom. Efter den brist på tecken om vilken tid i historien det här rör sig om egentligen så kompenserar vi med en riktigt Dickensk fabrik med massa hängmattor för barnarbetare överallt. Och ingen ström har dom, dom får sitt ljus från de söndriga takrutorna och stearinljus, men om de råkar smälta vaxrullarna så får de stryk. Det lyser i ett litet kontorsrum längst in i fabriken säger Stina, och de ger sig av dit.

Därinne sitter, bakom ett skrivbord, Dr Horatius. Mitt förslag, även om jag tänkte att de inte skulle känna igen honom, men Sara är alldeles för insatt för att inte göra det!
"Dr Horatius!" utbrister hon, men kan inte komma på så mycket mer att säga
"Det stämmer." svarar Dr Horatius. "Har du hört mina rullar?"
"Bara greatest hits..." svarar Sara lite bortkommet.
"Bara greatest hits?!" (Jag kommer inte ihåg om det här var en kommentar utanför spelet eller om han faktiskt sa så)
"Men du måste hjälpa mig! Finns 'Guds Röst' här?"
"Nej." "Men vi kan spela in ett nytt exemplar."

Dr Horatius leder damerna till en liten dammig studio i fabriken. Han drar bort en filt från något som bara ser ut som ett skräpigt arbetsbord. Det är en orgel, som han sätter Sara och några noter vid. Stina får en banjo. (Vi är bägge två våldsamma Woven Hand/16 Horsepower-fans, som kombinerar kristendom och banjo.) Sedan vevar han upp en inverterad grammofon, like (Man sjunger och spelar in i tratten!) och börjar sjunga som någon sorts flerstämmig valsång som pumpar upp från självaste jorden och fyller hela rummet. Sara försöker hänga med så gott det går på orgeln, och faller i en trans. Hon vaknar av att Horatius lägger en hand på hennes axel. Det är klart, och orgeln ser ut som ett skräpigt arbetsbord igen.


Kapitel 5: I vilket Sara konfronterar de mystiska männen. Författare: Jag. SG spelade Sara.
Sara skickar hem Stina, och SG tar talande bort nog bort Saras relation till Stina för att kunna få en till rullen med Guds Röst. (Stina var lite intetsägande ändå :gremsmile: )

Och nu sitter Sara och väntar bakom disken i sin butik. En klocka, Big Ben naturligtvis, slår midnatt, och på dörren dunkar två gestalter i takt med slagen. De två mystiska männen stiger in. Sara har rullen, vilket får dem lite ur balans. Vi kör en konflikt. SGs mål är att Sara ska få veta vilka de är. Mitt mål är att Sara ska också bli en mystisk man/kvinna. Jag vinner, men Sara får ändå veta vilka de är:

En av de mystiska männen tar av sig hatten, och en gloria lyser under den, men det är som ett dimmigt inverterat ljus. Men det räcker, när det gudomliga ljuset lyser på Sara så förstår hon allting. De mystiska männen är änglar, och Gud är borta. När Gud blev blott ett flyktigt minne så har de själva fallit till gråa, flyktiga varelser, de har letat desperat efter den underbara Guds Röst. Nu har de rullen, men det är bara en inspelning. Så vackert men ändå bara en kopia, något falskt. Sara ger dom rullen och sig själv.

Slut.


Eftersnack
Vi hade toppenkul, det var mycket entusiasm, metasnack och humor. Jag försökte hålla det mer historieberättande och småpratande än rollgestaltande, men SG kände sig ändå överraskande berörd av historien, hon kunde verkligen se Sara och Stina framför sig, de var så verkliga, och historien tog en något filosofisk riktning där i slutet.

Jag var intresserad av att Påverkan-reglerna, som hela konceptet hade börjat med, den speliga resten av inspirationen från Brickbat Mansion, inte var så viktig ändå. Från början hade jag tänkt mig spelet som betydligt mer speligt och taktiskt, men det räckte med de "modererande" reglerna för att inspirera, så att säga. Jag förenklade även reglerna för konflikt något utan att de förlorade på det, så jag skrev till den förenklingen som ett alternativ i reglerna efter spelomgången. Spelet stod bra på sina egna ben ändå, även fast det var mer en struktur för berättande och rollgestaltande, och mindre något speligt och kul.

När jag spelar med mer nördigt och speligt folk kan nog de här reglerna bli intressantare.

Jag var väldigt nöjd med idén att man måste formulera minst två möjliga utgångar innan man börjar en konflikt, det funkade väldigt väl för att driva på handlingen. Det, och spelkorten, var de två stora förändringarna i den här versionen, och kanske de bästa förändringarna överhuvudtaget om man såg hur mycket enklare det gjorde konflikt, som var ganska krångligt innan. (Länken i det här inlägget leder dock till nya versionen av spelet) Aldrig att jag hade velat spela med de där krångliga konfliktreglerna (Som använde markörer och tärningar) om jag hade spelat med någon som aldrig spelat rollspel/berättarspel tidigare.

Om en timma börjar nästa speltest av Berättelser från Staden, och nu är vi fyra nördiga killar istället. Stay tuned!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
En av de mystiska männen tar av sig hatten, och en gloria lyser under den, men det är som ett dimmigt inverterat ljus. Men det räcker, när det gudomliga ljuset lyser på Sara så förstår hon allting. De mystiska männen är änglar, och Gud är borta. När Gud blev blott ett flyktigt minne så har de själva fallit till gråa, flyktiga varelser, de har letat desperat efter den underbara Guds Röst. Nu har de rullen, men det är bara en inspelning. Så vackert men ändå bara en kopia, något falskt. Sara ger dom rullen och sig själv.
Så... jävla... bra. Jag vet inte om jag kan säga så mycket mer än så. Det känns liksom... överflödigt. Eller jag kan tillägga att jag blev tvungen att lyssna på lite 16HP/Woven Hand medan jag läste men hey, var det så oväntat? :gremcrazy:
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
a) Svinbra!

b)
Vi hade toppenkul, det var mycket entusiasm, metasnack och humor. Jag försökte hålla det mer historieberättande och småpratande än rollgestaltande, men SG kände sig ändå överraskande berörd av historien,

Kan det månne vara så att inlevelse i en berättelse är en ortagonal axel relativt inlevelsen i en specifik rollfigur och dennes inre känsloliv? Hm? Hmmm?

Ja, frågan är givetvis retorisk.

c) Ser fram emot rapport om hur det yttrade sig som spel med mer spelbenägna deltagare. :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Wow, schysst svar. Påminner mig också om slutklämmen där: Dr. Horatius, var det gud, då? Kommer han att komma tillbaka?

Kul symbolik där att han bodde i en nedgången fabrik från industrialismens början som tillverkade rullar som ingen lyssnade på längre, precis som Gud försvann ur vår verklighet under industrialismen och Darwin.

Öht gillar jag Woven Hand till Staden, speciellt skivan med samma namn. "Story and Pictures" har för alltid etsat sig in som en Stadensång sen den ackompanjerande en tvekande kärlekshistoria mellan en arbetarflicka och en galning som sprang runt i kloaksystemet.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Vilken kanonstory ni fick på! Det som framför allt gör den så cool i mitt tycke är de metafysiska implikationerna i kombination med miljöerna, och det är imponerande att ditt spel liksom river av en sån story när du spelar med nån som inte testat tidigare eller är bekant med Staden.

Jäkligt bra Arvid. Jag börjar nästan luta åt att ge mig när det gäller korta spel :gremsmile:.

Hälsar

Christian, som med spänning följer dina fortsatta rapporter
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Påminner mig också om slutklämmen där: Dr. Horatius, var det gud, då? Kommer han att komma tillbaka?
Det känns lite som att han borde ha varit det... men jag tror inte man skulle se honom som Dr. Horatius igen. Nästa gång är han någon annan... gatsoparen, positivhalaren, den gamla kvinnan med alla kassarna som ingen tänker på att hjälpa...

Kul symbolik där att han bodde i en nedgången fabrik från industrialismens början som tillverkade rullar som ingen lyssnade på längre, precis som Gud försvann ur vår verklighet under industrialismen och Darwin.
Ja, faktiskt. Jag tänkte inte ens så långt när jag läste det första gången. Jag var liksom helt tagen av storyn på nåt sätt. Lite som SG försvann in i "valsången" (vilket jag tycker låter som om det var en grym scen).


Öht gillar jag Woven Hand till Staden, speciellt skivan med samma namn. "Story and Pictures" har för alltid etsat sig in som en Stadensång sen den ackompanjerande en tvekande kärlekshistoria mellan en arbetarflicka och en galning som sprang runt i kloaksystemet.
Lustigt sammaträffande, tror fasen "Story and Pictures" var låten jag lyssnade på när jag läste, jag tog nån på måfå, var inte nöjd och klickade runt lite till och hamnade på den. :gremshocked: Helcrazy. Jag lyssnade på den när jag skrev större delen av det här svaret... men när den nu tog slut blev jag plötsligt sugen på "The Dead Flag Blues" av Godspeed You Black Emperor. Fast nu ska vi väl inte göra det här till en namedroppartråd. :gremblush:

Istället: hur mycket av referenserna och detaljerna hade du på lut sedan innan? Jag tänker då främst på scenen där "Guds röst" spelas in och slutscenen med änglarna? Grymt sköna grejer.

Sedan måste jag få be dig klargöra slutet en skvätt till (inte för att det är så viktigt): följde hon alltså med änglarna när hon gett dem rullen eller...? Så tolkade jag det du skrivit först men det var lite vagt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
[Berättelser från Staden II] En tragedi (Bilder!)

Klockan sex träffades jag, Kalle, Mumma och Mattis och snackade skit. När vi var klara med det började vi spela Berättelser från Staden. Det här är vår berättelse. Den är lång som fan, men nu finns det pedagogiska bilder med!


Tragedin i Färgardistriktet
Eftersom Mumma hade nämnt begreppet caférevolutionär när vi snackade skit, någon som anammar politiska åsikter för att få snacka om dom på cafén, så hade jag fått en idé om en person som byter ideologi jämt och hoppar från sällskap till sällskap, likt huvudpersonen i Fight Club som hoppar från terapigrupp till terapigrupp i början av filmen. Vi behövde alltså en historia där det myllrade av anarkistiska grupper och andra revolutionärer.

De roller vi skrev ner innan berättelsen började blev då:

Identitetslös caférevolutionär (Jag)
Lord Smokington (Kalle)
Melankolisk cirkusdirektör "Oscar Knappt" (Mattis)
Rökigt/ångigt café - Vandrande cirkuscafé fast med jazz (Mumma)
De Framståendes Hus (de bestämmer) (Jag)
Laura Krimzon - Societetsdam med dragning till det förbjudna (Kalle)
Två äventyrslystna zigenarbarn (med kniv?) (Mattis)
Ångest (Existensiell) (Mumma)

Så här såg vår tankekarta/bok (Som hela spelet bygger på) ut när historien var färdig:





Vi skrev på ett A3 som jag har scannat beskärt för det här inlägget. Några kommentarer på tankekartan:

Cafét var byggt i en sorts vagnkaravan som tuffade runt i distriktet, och kom till för att caférevolutionären och cirkusdirektören skulle ha någonstans att hålla till - En naturlig kombination.
De Framståendes Hus var ett slags House of Lords-parlamentarism för de rika, de av nobel börd och andra priviligerade i samhället, vilket jag la in för att det skulle finnas något att göra revolution mot.
Laura Krimzons namn kommer naturligtvis från engelskan crimson, och hon gick i enlighet med färgtemat alltid klädd i rött...

Vi bestämde nämligen att det hela skulle utspela sig i ett distrikt av Staden vars industri bestod av färgerier och färgfabriker, och därför var allt väldigt färggrannt och färgtematiserat, olika politiska grupperingar hade olika färger, osv.

Sedan skrev vi baksidestexten, något jag glömde i fredags - Eftersom berättelsen ska föreställa en av böckerna i ett antikvariat så skriver man också baksidestexten innan man börjar. Alla skriver varsin mening, (Hur långt "en mening" får vara höftas efter hur många spelarna är.) och så här såg det ut:





"I Färgardistriktet så råder vilsenheten och ångesten. (Måste ju få in ångesten och den unge mannens tema!)
En ung man dras mot sin vilja in ett högt politiskt spel, när den grymme lord Smogington (Sic: Sedermera Smokington) blir förälskad i samma kvinna som honom!
Samtidigt, i en annan del av distriktet, i de oändliga lysmaskarnas taverna, (Det rökiga/ångiga vandrande cirkuscafét, alltså) ska en turnering i knivkastning hållas.
På ett jazzigt café (Samma café igen) ligger röken tjock och den unge mannen dränker sin ångest i punsch."

Sedan började vi!




Kapitel 1: I vilket ett attentat ställer allting på ända.
Författare: Mumma.
Jag spelade De Framståendes Hus.
Kalle spelade Laura Krimzon.
Mattis spelade Lord Smokington. (Eller identitetslös caférevolutionär? Jag är lite osäker)

Jag minns inte riktigt hur författarens inledande monolog yttrade sig, men Lord Smokington står iallafall och håller tal på Lila Torget om varför Färgardistriktet måste införa tullar och skydda sig mot främmande varor. Torget är fullt med folk från alla samhällsklasser. I bakgrunden vilar det rullande cafét, med rök som puffar ut från de nedvevade immiga glasrutorna från klientelets alla cigaretter, pipor, munstycken och vattenpipor. Det spekulerades bland spelarna i att vagnarna drevs av röken på något skruvat ångmaskinsmanér. Lord Smokington erbjuder en härlig demagogi medans representanter från De Framståendes Hus artigt klappar i händerna och kommer med kommentarer så som "Så fyndig! Så vältalig!" Här slängde författaren in en grupp med helsvarta människor i stora hattar som hötte med nävarna och ropade "Men sotarna då? Det är aldrig någon som tänker på sotarna!" (Egentligen en grupp listigt förklädda anarkister)

En kvinna, Laura Krimzon lösgjorde sig från folkhopen, både fysiskt och visuellt - Hon syns som en lysande eld i sina röda kläder. Människorna banar väg när hon tar sig fram till podiet som Lord Smokington stått på, och när han märker det här hoppar han ner för att möta henne. Han hälsar på den uppenbara (för oss) femme fatalen och föreslår att de rör sig någonstans privat för att tala mer politik. Hos representanterna för De Framståendes Hus så viskas det indignerat om denna okända kvinna som konverserar fritt med Lord Smokington - Hon är inte en del av det ordinära skvallret!

Då exploderar podiet i ett moln av rosa (för att symbolisera det icke-fatala i attentatet) rök som sväljer De Framståendes Hus och kalabalik utbryter. Laura Krimzon lösgör sig ur folkhopen och försvinner.
Från ett fönster i det rökiga vagncafét som börjar tuffa iväg från platsen så lyfter den Identitetslösa caférevolutionären ett glas mot molnet för att signalera sin kunskap om och sympati med attentatet.
I och med det så var syftet med kapitel 1 uppnått, och vi gick vidare till kapitel 2.


Kapitel 2: I vilket en prestigekamp äger rum.
Författare: Jag
Kalle spelade Identitetslös caférevolutionär.
Mattis spelade Rökigt/Ångigt Café
Mumma spelade Oskar Knappt, melankolisk cirkusdirektör.

En förtydligan: Det rökiga/ångiga cafét var alltså ett café med cirkuskaraktär som dessutom befann sig i en mobil vagnkaravan, och Oskar Knappt var ägaren. Dessutom är det ett tillhåll för allsköns revolutionärer och idealister som vi ser i det här kapitlet: I det här kapitlet befinner vi oss i cafét, så istället för inledande monolog lät jag Mattis som gestaltade cafét sätta mycket av scenen: Mattor från Sprötchantiopel täckte väggar och tak, även om de i taket hade tappat mycket av sin färg och glans från all grå rök, och "nio dvärgar står och spelar musik på instrument de verkar ha uppfunnit själva" (Underbart citat)

Laura Krimzon, som hoppat ombord karavanen, kommer in genom dörren till en annan av vagnarna. Hon höjer menande ett glas i svar till Caférevolutionärens gest i föregående kapitel innan hon försvinner in i ett sidogemak.

Caférevolutionären är klädd i en gul kostym med lila knappar (Minns jag rätt?) blir intresserad och reser sig från sitt bord för att gå upp och fråga ut bartendern (F.ö spelad av Mattis, då bartendern var en del av cafét) om kvinnan. Han får lite information mot pengar. Han går sen och sätter sig vid sitt bord igen, och jag för in en ny roll i handlingen: Hans bordgrannar, jazzorkisterna, ett sorts flummestetiska anarkister i lika vansinniga kläder som han själv. De debatterar vilt om man ska spränga rådhuset, måla det rött eller måla det rutigt. Caférevolutionären, som kallar sig Eric i det här sällskapet verkar ha viss status i gruppen.

Café/cirkusdirektören Oscar Knappt dyker upp och låtsas som han inte vet vilka han talar med när han börjar härja om jazzorkisternas hemliga planer för just jazzorkisterna, och motmedlet mot deras bomber han kommit över, det enda i distriktet Jazzorkisterna betalar honom för att de ska få ta hand om sagda motmedel. Då tar en av de nio dvärgarna i orkestern upp en extremt lång flöjt och börjar spela en hypnotisk visa, och en av sittkorgarna börjar skaka av något som rör sig inuti den... Vi körde en konflikt här: Mitt mål var att låta Jazzorkisterna komma över motmedlet, medans Mattis mål var att låta de nio dvärgarna - egentligen fullväxta män i förklädnad och på uppdrag åt en rival komma undan med den. Mattis vann, och ur korgen kommer en orm som lyckas sno åt sig flaskan med antibombmedlet genom att svälja den, och sedan försvinner den ut under mattorna.

Jazzorkisterna vill ha pengarna tillbaka för flaskan som försvunnit, och vi avslutar med en prestigekamp-konflikt där Oscar Knappt vinner. Tydligen så vet han allt om jazzorkisternas hemliga planer, och vill de inte hamna i trubbel så glömmer de flaskan och hjälper honom i köket. De förödmjukade jazzorkisterna får helt enkelt lyda.


Kapitel 3: I vilket en debatt hålls på blå torget & ett ödesdigert triangeldrama inleds.
Författare: Kalle.
Mumma spelade Lord Smokington.
Mattis spelade de två äventyrslystna zigenarbarnen (med kniv)
Jag spelade Caférevolutionären.

I det här kapitlet så hålls en debatt mellan Lord Smokington och den fete Lord Boffo, en roll författaren skrev in i historien. Lord Smokington får Lord Boffos fria handel att framstå som moraliskt förfall, med importerade droger och annat illa, under publikens entusiastiska häcklande av Lord Boffo. Bara en liten grupp ultraliberaler klädda i vita kläder med svarta streck står och buar åt Lord Smokington, och där står vår vän Caférevolutionären i matchande klädsel, nu under namnet "Vincent".

Återigen dyker den rödklädda Laura upp, och caférevolutionären som tagit intryck av den här damen slinker hastigt ut ur sitt sällskap och vänder sin kavaj ut och in så att den nu är röd. Han köper en röd blomma och snattar en röd basker innan han hinner ifatt Laura. Han försöker göra ett gott politiskt intryck på henne samtidigt som han försöker räkna ut vilken politisk läggning hon egentligen hör till, vilket går sådär.

Debatten är över, folket skingras och Lord Boffo skyndar gråtande därifrån. Lord Smokington klämmer sig in mellan de två och försöker återigen ta med sig Laura till en privat träff, medans caférevolutionären försöker lura iväg honom. Plötsligt låter Mattis sin roll, "Två äventyrslystna zigenarbarn (med kniv)" dyka upp. En av dom hugger i Lord Smokington medans den andra stjäl hans plånbok (Eh, vem sa att Staden var PK? :gremtongue:) Konflikt! Jag och Mumma försöker bägge vinna över Laura till våra roller, men vi förlorar bägge två, både konflikten och våra rollers relation till Laura, som lämnar de två männen, då Smokington vrider sig i leran, och caférevolutionären gör en väldigt dåligt tajmad demonisering av Smokington.


Kapitel 4: I vilket sodomisterna försöker kidnappa en ung kvinna.
Författare: Mattis
Mumma spelade Lord Smokington
Jag spelade Ångest (Existensiell)
Kalle spelade Riktiga anarkister - "Väderkarlarna"

I ett möte hemma hos Lord Smokington mellan Väderkarlarna, eller Sodomisterna som Kalle nu bestämde deras riktiga namn var, (Som sagt, inte så PK kanske?) så får Väderkarlarna/Sodomisterna i uppdrag att kidnappa Laura så att Smokington kan rädda henne inför allmänhetens ögon. Samtidigt ska de ha ihjäl de två barnen som snodde Smokingtons plånbok med extranyckel till hans lägenhet i. Sodomisterna kräver i gengäld att Smokington ska lyfta lagen som förbjuder sodomi i distriktet. Vad ingen av dom vet - än! - är att det ena av de två barnen står bakom ett draperi och antecknar allting som sägs. Konflikt!

Eftersom jag spelade ångest så blev det en riktig grov scen där Lord Smokington skäms för sin latenta homosexualitet (Det här inslaget fick dock tonas ner rejält då det blev oerhört hysteriskt och fånigt :gremwink: ) och rasande beskyller sodomisterna för att vara samhällets avskrap. Lord Smokington är samhället, och ingenting kan rubba detta!

Sodomisten står skakad, men repar sig och pressar Lord Smokington: Det är bäst att han accepterar villkoren, annars kommer hela distriktet få höra om hans mörka små hemligheter, och då är det han som kommer få skynda gråtande från Blå Torget!

Lord Smokington går med på villkoret att upphäva lagen mot sodomi, och den andre sodomisten sätter genast en kniv i det gömda barnet, med ångestdrypande beskrivning från min sida om hur hon drar ner draperiet över sig som blir genomblött av blod.

Sen gjorde vi ett snabbt klipp där sodomisterna på en annan plats drogar och smiter iväg med Laura mot vagnscafét där de ska möta Lord Smokington. Vi struntade i att göra en konflikt av det här, för det tyckte vi gott att de kunde lyckas med. Vi behövde avsluta den här historien i vilket fall.

Okänt för sodomisterna var dock att Lord Smokington fortfarande hade en hemlig plan... Under konflikten så etablerades en relation mellan Smokington och Oscar Knappt på vagnscafét. Knappt är skyldig Smokington en tjänst, och den tänker han lösa in nu.


Kapitel 5: I vilket allt kulminerar i århundrandets knivkastartävling, ackompanjerat av jazz!
(Efter att ha kollat in baksidan av boken så kom vi på att vi skulle ha med en knivkastartävling också)
Författare: Mumma.
Jag spelade Identitetslös Caférevolutionär.
Kalle spelade Oscar Knappt, Melankolisk Cirkusdirektör.
Mattis spelade Laura Krimzon.

Det avslutande kapitlet utspelade sig återigen på det rökiga vagnscafét, mitt i natten så var det på väg mot rådshuset. Oerhört rökigt, bandet spelade cirkusmusik och alla var klädda i karnevalsmasker, vilket maximerade den surrealistiska känslan. Författaren beskrev hur en del av vagnen hade rensats för att göra plats för en bana där deltagarna kastade knivar, och så.

Vår nu namnlöse caférevolutionär irrade runt i gråa kläder och mask, utan att hitta och känna igen någon politiska gruppering att ta en identitet från. Han är plötsligt väldigt osäker och sårbar, han bubblar ur sig alla möjliga tagna namn och han erbjuder Oskar Knappt en massa revolutionära tidsskrifter och hemliga planer från olika grupper för att få veta var Laura är egentligen, det enda han verkar bry sig om nu.

Den tydligen något oppurtunistiske cirkusdirektören säger att sodomisterna har tagit henne, men inte mer.
Förklädd dyker Lord Smokington upp och tar med sig Oscar Knappt till sidogemaken för ett hemligt möte som vår caférevolutionär tjuvlyssnar på. (Det var en konflikt här också, men den var ganska meningslös)

Lord Smokingtons plan är att när sodomisterna kommer in i vagnen så ska Oscars underhuggare (Jazzorkisterna som nu får arbeta för denne) anfalla sodomisterna och Smokington räddar den stackars Laura. Folk kommer älska Smokington, förutom sodomisterna som kommer lära sig sin läxa: Man bråkar inte med Smokington. Den hemliga signalen är jazzvisan "Marschen till Sprötchantiopel" som orkestern ska börja spela, och i tumultet ska de också passa på att döda det andra av de två små barnen som rånade honom.

Caférevolutionären blir bestört, men när nu sodomiterna (Förklädda i stora svarta hattar och masker) äntrar vagnen bestämmer han sig för att använda sina insmältnings-skills, klä ut sig till sodomit, infiltrera sällskapet, och själv rädda Laura. Han nästlar sig upp bredvid den munkavlade kvinnan (Resten av vagnen tror att det är en del av hennes karnevaldräkt) och viskar till henne att han ska rädda henne, medans Lord Smokington håller ett tårdrypande tal om den stackars pojken vars syster nyligen dog. (Och som nu själv kommer dö i en "olycka")

...

Nu beslutade vi oss för att köra en fet konflikt som skulle avsluta hela historien. Mitt mål var att vagnarna skulle börja skena (Vi specifierade aldrig riktigt hur de drevs - Tydligen var de snabba iallafall) in i rådshuset och rasera det, och i detta skulle Smokington omkomma. Det var en skön ironi i att ingen politisk grupp lyckades spränga rådshuset, utan att det skulle gå sönder i en olycka istället, utan en klar vinnare. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad de andras mål var, eller om vi struntade i detta helt.

Vid det här laget hade vi bestämt oss för att ändra på konfliktsreglerna: Istället för att gå medsols och turas om att spela ut kort och bestämma vad som händer så lät vi alla spela ut sitt kort, och sen fick man berätta i ordning efter korten. Den med sämst valör började, och den med bäst - som skulle bestämma hur konflikten slutade - fick avsluta. Mycket mer naturligt och lyckat! Tyvärrr kommer jag inte ihåg exakt vad varje spelare berättade här, så ni får gärna rätta mig. Här är ungefär hur det gick till:

Mattis spelar ut klöver fyra eller något, och beskriver hur Sprötchantiopelmarschen börjar spela. Knivkastartävlingen börjar!

Kalle spelar ut ruter kung, och beskriver hur Oscar Knappts bitches, jazzorkisterna, går till attack mot sodomisterna och vår caférevolutionär, och särar på denne och Laura! Kaos utbryter i den trånga vagnen, precis som man kan vänta sig.

Jag spelar ut klöver kung: Jazzorkisten känner igen caférevolutionären och tror honom vara spion! Rasande går han till attack mot den förtvivlade caférevolutionären som bara vill rädda Laura. En förlupen kniv ämnad det överlevande zigenarbarnet träffar vagnens förare som stapplar ut i den yra lokalen, och nu skenar vagnen.

Mumma spelar ut spader ess: En kniv sätter sig i caférevolutionärens krage och naglar fast honom vid en av dörrarna i sidan av vagnen. Dörren slår upp, och alla kan se att tåget skenar nu. Kaos! Mer kaos, alltså! Smokington nappar triumfatoriskt tag i Laura medans sodomiterna faller omkring honom. Vår caférevolutionärs krage brister, han faller ner i leran på marken, och ser vagnen skena rätt in i rådshuset som rasar ihop. Smokington OCH Laura omkommer i kraschen. Caférevolutionären skriker förtvivlat "Neeeeeeej!" medans lågor i distriktets alla färger, färgade av all mysko röka, fyrverkerier och pyrotekniska bomber på vagnen slår ut ur rådshuset/vagnsvraket. Han skaffade aldrig några riktiga åsikter eller vänner, och nu har han förlorat de han låtsades att han hade. Och distriktet, ja det förlorade kanske sin politik?


Slut.


Reflektioner
<ul type="square">
[*]Allt det här gick på tre timmar, oräknad regelgenomgång i början, vilket jag tycker är ett mycket schysst tempo. Att skriva (Och redigera!) den har rapporten tog betydligt längre tid. :gremtongue:
[*]Nu när jag tittar på historien i efterhand så ser jag hur absurt, ja nästan barnsligt rå och läskig den var, med väldigt mycket cynism, utnyttjande och intriger från alla håll - Även om vi hade så många komiska element i historien, som dvärgarna, sodomisterna, "Smokington" och liknande. Vi glömde liksom det löjliga i dom - Visst var den surrealistiska och absurda känslan med tillhörande humor alltid där, men det gick att ta lägga in allvarliga saker som kanske rent av blev starkare av det. Som det ofta är med t. ex kortfilm.
[*]Rörigt värre - Jag hoppas att ni läsare kan hålla isär sodomisterna, Oscar Knappt och caférevolutionären (som inte hade någon identitet att hålla reda på egentligen!)
[*]Jag bestämde mig för att ta bort nemesisregeln och andrahandspåverkan - De behövdes aldrig, och det är lika bra att inte krångla till det som funkar så bra.
[*]Att låta korten man spelar ut bestämma vilken ordning man berättar i gjorde konflikterna ett snäpp tydligare, och bättre också. Jäkligt bra, det.
[*]Sviterna ska nog få beskrivande namn för pedagogikens skull.
[*]Spela Tillstånd är krångligt. När jag spelade Ångest blev det mest bara parodiskt, men jag gillar ändå möjligheten. Kanske ska ha tydligare och bättre regler för att låta Tillstånd påverka andra roller.
[*]Det var riktigt kul, definitivt roligare än Universalis.
[*]Måste lyfta fram regeln att man ska sätta en tid innan man börjar spela och sen börja försöka knyta ihop säcken halvvägs genom.
[*]Spelarna tyckte att författaren inte ska dra spelkort från en roll i historien när det blir konflikt, utan bara välja hur många han vill dra från högen. Blir mer extrakort för spelarna att spara på sen då, och det är ju kul.
[*]Nu ändrade vi reglerna så att först så håller författaren sin inledande monolog, sedan väljer spelarna roller. Mycket vettigare.
[*]Vad hade Laura Krimzon för ideologi egentligen? Det verkar vara ofta man upptäcker såna här luckor och outtalade grejer i slutet av berättelsen, men det är helt i Stadens anda. En feature och inte en bugg, alltså!
[*]Skruvade moralkakor, budskap och symbolism verkar ha lätt att dyka upp på slutet i Berättelser från Staden. Kanske man ska lägga till en text som uppmanar spelarna att avsluta med sådant?
[/list]
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Retorisk eller inte, jag måste ställa en motfråga: Vad fan är ortagonal? Kan jag få en nerdummad version av frågan? :gremsmile:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja, faktiskt. Jag tänkte inte ens så långt när jag läste det första gången. Jag var liksom helt tagen av storyn på nåt sätt. Lite som SG försvann in i "valsången" (vilket jag tycker låter som om det var en grym scen).
SG är spelaren! Det var Sara som föll i trans. :gremsmile:
Jag tänkte verkligen inte så långt själv, det var först nu när jag skrev rapporten som jag kom på det.


Istället: hur mycket av referenserna och detaljerna hade du på lut sedan innan? Jag tänker då främst på scenen där "Guds röst" spelas in och slutscenen med änglarna? Grymt sköna grejer.
Oj... Ingenting, tror jag. Att de skulle spela in skivan tillsammans var nog något vi kom överens om när det visade sig att den inte fanns där, och så klurade jag ut att det borde vara någon stark valsång-liknande grej och framtrollad orgel. Banjon och transen poppade bara upp när vi kom dit.

Att det var änglar var väl något som började gro i mig när vi kom fram till att rullen skulle heta "Guds Röst", och då måste de ju också vara skuggorna av änglar, så ogripbara och gråa som de var.


Sedan måste jag få be dig klargöra slutet en skvätt till (inte för att det är så viktigt): följde hon alltså med änglarna när hon gett dem rullen eller...? Så tolkade jag det du skrivit först men det var lite vagt.
Jo, hon följde med dom och blev en ängel själv. Bara att se en ängels (Nu grånade) gudomlighet upphöjde väl henne, kanske var hon i rätt tillstånd efter hela äventyret också.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vilken kanonstory ni fick på! Det som framför allt gör den så cool i mitt tycke är de metafysiska implikationerna i kombination med miljöerna, och det är imponerande att ditt spel liksom river av en sån story när du spelar med nån som inte testat tidigare eller är bekant med Staden.

Ja visst är det!

Men jag tror att det mest är jag snarare än spelet som river av på improvisation och samberättande, i kombination med att SG också var on fire.

Det är nästan ett problem när jag spelleder Dogs in the Vineyard, för då kommer jag på så många coola höjningar jag måste föreslå för spelarna att jag nästan dränker dom. :gremtongue:

Det här får mig väl att framstå som lite självgod, även om jag hellre är en bra spelmakare än berättare. Nej, det kan jag ju inte säga, förresten! Men jag tycker det är svårare att vara en bra spelmakare iallafall.

Så jag är lite orolig för hur det skulle gå för två nybörjare att köra en story utan en "Stadenit". Det är ju faktiskt en värld som många tycker är ganska svår att få grepp om själva. Men vi var förstås väldigt samkörda, utan att SG hade förberett sig på något sätt, så du kanske har rätt. Ja, regler står ju sannerligen inte i vägen för det, iallafall!

Men visst tror jag tror att miljön, om man får ett hum om den, hjälper den här surrealistiska känslan. En evig stad? Det är ju omöjligt! Men vi är där ändå. Vad borde kunna hända i den? Vad som helst egentligen. Den är ju oändlig!

Nu körde vi ju mer i London än Staden tror jag... Men ändå!


Jäkligt bra Arvid. Jag börjar nästan luta åt att ge mig när det gäller korta spel

Det är väl en väldigt personlig grej vad som klickar egentligen... Men testa spelet själv och kolla, vet jag!
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
154
Location
Stockholm
Hej Arvid,

Jag har inte så mycket mer att säga än att dina rapporter var väldigt inspirerande läsning.

Laddade ner en tidigare version av reglerna och ville gärna testa dem, men det blev visst aldrig av. Ska se om det inte går bättre den här gången.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Någon som är bättre beläst än mig kan säkert ge en bättre definition, men... "ligger i rät vinkel gentemot varandra". Dvs, såsom axlarna x och y; längden i den ena riktningen varken förutsätter eller motverkar längden i den andra riktningen.

Fast det var nog en dålig liknelse.

Jag menade alltså att de två företeelserna inte är beroende av varandra (vilket inte nödvändigtvis hindrar att de kan samexistera).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
SG är spelaren! Det var Sara som föll i trans. :gremsmile:
Typiskt... jag som skrev Sara först och ändrade för att jag kom på att det väl var tvärtom. Aja...

Oj... Ingenting, tror jag. Att de skulle spela in skivan tillsammans var nog något vi kom överens om när det visade sig att den inte fanns där, och så klurade jag ut att det borde vara någon stark valsång-liknande grej och framtrollad orgel. Banjon och transen poppade bara upp när vi kom dit.
Ja se där... svårt att gissa sig till när historien bara presenteras då så mycket bara "föll på plats" (vilket ju är det näst häftigaste med sånt här, direkt efter historien i sig IMO).


Jo, hon följde med dom och blev en ängel själv. Bara att se en ängels (Nu grånade) gudomlighet upphöjde väl henne, kanske var hon i rätt tillstånd efter hela äventyret också.
Så det var så... Grymt schysst. Som du säger i rapporten med caférevolutionären; det blir ganska mycket kortfilm av det hela. Grymt bra slut.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det vore suveränt! Jag har inte gjort några speltest där jag själv inte varit närvarande, så skulle du spela det och dessutom skriva en rapport så vore det grymt spännande läsning.

Om inte annat så får du väl komma och testa det i Indierummet!

Jag har just laddat upp en ny version med alla de förändringar jag nämner i slutet på Tragedin i Färgardistriktet-inlägget.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Ballt. Jag ögnade igenom reglerna lite, men det var din superba rapport (som jag läste först och sedan ögnade igenom) som jag fick mig att ens vilja kolla på reglerna. Strukturen på berättarsystemet kändes lite som de lekar man hade när man var liten; när man fick skriva en uppsats på tid och när tiden var slut, lämna över och låta någon annan fortsätta endast genom att läsa de sista raderna.

Du borde definitivt lägga med de här två rapporterna i regelfilen!

/Han som tyckte SG var en kul förkortning
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja se där... svårt att gissa sig till när historien bara presenteras då så mycket bara "föll på plats" (vilket ju är det näst häftigaste med sånt här, direkt efter historien i sig IMO).
Jag får ju egentligen för SGs skull nämna att även om jag hittade på namnet på Dr Horatius så kom hon på vad rullen skulle heta, och hon "tänkte sig också något sådant" när jag föreslog valsång från jorden.

Detta framgår inte så tydligt i texten, men är ju också en ganska skön samverkan/påplatsfallande. :gremsmile:

Som du säger i rapporten med caférevolutionären; det blir ganska mycket kortfilm av det hela.
Vilket är en riktigt bra grej, då målet alltid har varit att det ska vara koncentrerade historier med mycket tempo i.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ballt. Jag ögnade igenom reglerna lite, men det var din superba rapport (som jag läste först och sedan ögnade igenom) som jag fick mig att ens vilja kolla på reglerna.
Jaså? Det får jag ta som ett gott betyg, du skulle ju inte titta på mitt spel förrän det var färdigtestat, layoutat och illustrerat. :gremsmile:

Överhuvudtaget är jag mycket positivt överraskad av responsen jag fått här, jag vill spela igen bara för att få skriva fler spelrapporter! Tack så mycket!

Du borde definitivt lägga med de här två rapporterna i regelfilen!
Whoa, då skulle den bli minst dubbelt så stor! Jag har planerat att lägga med ett exempel på hur en tankekarta kan se ut (Jag tror det kan vara svårt att greppa något så visuellt från en textbeskrivning) och kanske lite mer spelexempel, förstås. Jag har börjat inse vilken styrka det finns i vår stämningskonsensus, och jag behöver förmedla den på något sätt.

En annan plan jag har är en slags "modul" till Stadenberättelser som innehåller:
1) "Bokformulär", vikta A4 där man skriver ritar tankekarta på insidan, och en fejkad bokframsida för kapitelindelning och baksida för baksidestext på utsidan.
och 2) Böcker i specifika genrer, som till exempel en romantisk historia där alla kapitelbeskrivningar ("I vilket de unga tu möts..." "I vilket en duell äger rum" "I vilket ett hjärta krossas" osv) och kanske några roller redan är definerade, och så blir det en utmaning för spelarna att berätta utifrån detta. Räkna med att Dödligt Liv-serien kommer finnas med i Berättelser från Staden-variant då!

Här skulle man kunna lägga med kompletta spelrapporter.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Just tvåan bland dina modulplaner tror jag är en god idé. Det märks på ditt andra speltest att saker och ting liksom drar iväg åt alla håll. För mig har det effekten att berättelsen lämnar mig rätt oberörd, särskilt i jämförelse med den första. Jag tror inte att spelet skulle skadas av lite fler tematiska och eventuellt settingbetingade förbestämdheter som kan fungera som både stöd och utmaning. Det är den lagom avvägda begränsningen som i min mening är det intressanta -- inte den (närmast) totala "friheten".

Har du skrivit in ett snacka-efteråt-om-berättelsenmoment i din speltext? (Jag minns inte, för det var ett tag sedan jag hade tid att läsa.) Det tycker jag vore en god idé.

Det ska bli jättekul att se detta i färdigt skick!

Hälsar

Christian
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Sterling idea!

Räkna med att Dödligt Liv-serien kommer finnas med i Berättelser från Staden-variant då!
JAAAAA! :gremlaugh: Dödligt Liiiiiv! :gremlaugh: Jag vill vara Dr. Veldtman!
Det här måste du fan göra, Arvid.


/Feliath — Det är kul med in game-produkter, särskilt om de hittades på innan de förspeligades
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jo, det är ju en ganska naturlig utveckling att historien blir mer spretig när man är fyra spelare istället för två, och något som jag märkt när jag samberättat Universalis också. Det tycker jag inte nödvändigtvis är en dålig sak, men det skulle vara kul (och bra) att ha möjligheten att testa en striktare historia också.

Tillstånd vill jag ju arbeta om hur de fungerar så att de blir roligare att gestalta - kanske kan de även föra in teman och ihopknytning på ett starkare sätt i spel?

Snacka-efteråt-om-berättelsen har jag inte skrivit om, men det är väl nästan för naturligt för spelarna för att nämnas. Jag kan ju skriva till "Ta en kopp te. Var det en bra berättelse?" i stycket om att avsluta en berättelse, det borde räcka.
 
Top