Berättelser från Staden 1+2

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg

Varsegoda, Berättelser från Staden, samberättarspelet som @Genesis påstår är ett av världens bästa. Samt uppföljaren som jag aldrig layoutade/gjorde proffsig grafik till innan jag övergav projektet. Men det är fullt spelbart.

Berättelser från Staden är ett samberättarspel i en oändlig sekelskiftesstad. Spelet är baserat på att spelarna ställer frågor de vill få besvarade under spel, och på en mindmap relationer mellan de olika platser, personer, föremål osv som finns i berättelsen.

Andra utgåvan slopade mindmapen och blev en sorts "deckbuilder" istället, där spelarna sitter med en hand av kort istället. Varje kort representerar en person, plats, föremål eller koncept som kan komma in och styra handlingen.

Staden var ett helt tokigt kollaborativt projekt vi satte igång 2003 (https://www.rollspel.nu/threads/stooor-stad.19724/) om en stooor/oändlig sekelskiftesstad. Det var sjukt postmodernt, allt var skrivit "in character", inklusive spelreglerna, som det fanns ett antal olika varianter på. Berättelser från Staden var alltså bara ett av flera olika sätt att spela spelet på. Jag sålde Berättelser från Staden på print on demand på Lulu, men jag tog ner första utgåvan för att jag var lite av en perfektionist och inte helt nöjd.

Andra utgåvan hade en idé att röra sig bort från det traditionella rollspelsformatet för att öppna upp för ny publik, i en sorts samberättar/lek/spel där man fick rita sina egna kort, en idé jag faktiskt inte sett sen dess heller. Men pga den där perfektionismen blev det aldrig helt färdigställt och jag gav upp.

Hoppas att det kan ge lite glädje, om du vill skriva något om spelen här så skulle jag bli glad iaf. :)
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Hurra! Jag har väldigt fina minnen av det här spelet (har bara spelat första utgåvan), och det är ju knappast som att man är bortskämd med svenska samberättarspel, så jag tycker det är syperduperkul att Berättelser från Staden finns.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Vad fett. Jag hann ju aldrig spela Besättelser från Staden när det begav sig. Det ska bli kul att äntligen få läsa det.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Hurra! Jag har väldigt fina minnen av det här spelet (har bara spelat första utgåvan), och det är ju knappast som att man är bortskämd med svenska samberättarspel, så jag tycker det är syperduperkul att Berättelser från Staden finns.
Spelar vi det här imorgon? Jag har ju hört så mycket om det, men kommer nog inte hinna läsa 140 sidor, men om du har spelat det förut...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Spelar vi det här imorgon? Jag har ju hört så mycket om det, men kommer nog inte hinna läsa 140 sidor, men om du har spelat det förut...
Alltså, om du med "förut" menar typ 2012 eller nå't. Jag skulle också behöva läsa igenom det, även om det säkert går snabbare för mig. Och jag är ännu inte riktigt säker på att jag orkar vara med imorgon.

Så … kanske?
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Det första rollspel jag ägde! (Eller samberättarspel, men ja ja). Crazy men sant!

Edit: Andra utgåvan verkar mycket spännande!
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Oh dear! Minns plötsligt hur jag tänkte att Call of Cthulhu-BRP kanske vore ett system jag skulle använda för att spela i Staden när projektet bubblade och sjöd.

Kul att terrorkampanjen burit frukt och lockat fram Berättelser från Staden ur skuggorna. :gremlaugh:
 
Top