Nekromanti Berättarteknik i Buffy-rollspelet...

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Har stora funderingar på att starta en Buffy-kampanj och har även funderingar på att lägga upp själva kampanjen på ett, för mig iaf, annorlunda sätt genom att dela upp SL-rollen mellan spelarna. Spelaren som spelar huvudkaraktären, som i kampanjen förmodligen kommer att vara någon form av halv-demon eller liknande, är huvudspelledaren med ansvar för de flesta episoder och själva säsongens "arc" men övriga karaktärers spelare kommer att själva få spelleda episoder och då med sin egen karaktär i centrum. Allt detta för att spelarna skall kunna utveckla sina karaktärer i önskvärd riktning och förhoppningsvis hjälpa till att skapa den där särskilda "buffy-känslan" som vi alla avgudar. Min fråga är som följer: Är det någon eller några som har haft någon erfarenhet av att lägga upp en kampanj på detta vis? Kommer det att komplicera saker o ting för mycket? Kan det lyfta över huvudtaget?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kommer det att komplicera saker o ting för mycket?
Humm, jag vet inte riktigt... På nått sätt så skulle iaf jag tycka att detta skule vara lite förvirrande att ha både sig som spelare & sl samtidigt...

Kan det lyfta över huvudtaget?
Bra fråga, finns ju ett enkelt sätt att testa det hela på & det är ju att lira några gånger & se hur det faller ut.

/ Johan K, trött efter at ha jobbat hela helgen..
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Att spelleda med sig själv i huvudrollen är nog ingen bra idé. Snarare bör spelledarens rollperson relegeras till en bakgrundsroll när hans spelleder.

Bäst är nog att ha en dedikerad spelledare som är lyhörd på önskemål och ser till att alla rollpersonerna kan få sin chans att vara centralfiguren.
Problemet med att rippa Buffy-upplägget rakt av är att den som spelar Buffy-motsvarigheten får oproportionellt mycket uppmärksamhet. Det kan funka ibland, om spelaren i fråga är betydligt mer aktiv och dedikerad än de andra, men man löper också stor risk att de andra känner sig åsidosatta.

/Joel - vars Buffy-spelgrupp exklusivt består av Heroes.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Det skulle kunna funka. Jag har två invändningar, dock, som gör att jag själv inte skulle ha valt samma approach.

1. Jag antar att du med denna spelledaruppdelning vill uppnå den i Buffy så viktiga karaktärsfokuseringen och -utvecklingen och alla de relationsdramer som är det som gör serien så bra. Problemet här är förstås att det, åtminstone i min enkla mening, är mycket roligare att uppleva ens karaktärs utveckling och relationer ur ett spelarperspektiv, än att berätta dem ur ett spelledarperspektiv. Dina spelare kan förstås ha andra åsikter om detta.

2. Som spelare skulle jag inte vilja att en temporär spelledare körde ett äventyr som fokuserade på hans egen rollperson, så att min rollperson hamnade i skuggan. Det blir rätt trist. Då är det roligare om spelledaren lämnar möjligheten öppen för alla rollpersoner att hoppa in och bli stjärna i egna episoder.
 
Top