Nekromanti Berättarröster i tv-serier

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: The House of Cards och Henry V

"Skådespelaren, Ian Richardson, är också berättaren, men skillnaden är att när han berättar och tilltalar tittaren så gör han det inte som en spökröst - han tittar istället in i kameran och säger vad han ska säga direkt till tittaren. Ibland är det längre utläggningar, ibland är det som att han håller en dialog med tittaren, ibland är det bara några få ord, och rätt ofta är det bara en menande blick."

Till det hela här det att ingen annan i serien verkar höra honom, även om de befinner sig i samma scen som honom och för en diskussion med honom just när hans berättarröst sker. Underbart.


Storuggla, skräddare anfaller om natten
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Gurgeh said:
Diskussionsämne: Är det trist med berättarröster? Är det överanvänt?
För min del så stör jag mig nte alls på det. Tycker at det fortfarande fyller sin funktion i det hela, så trist eller överanvät tycker jag inte att det är.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Berättarröster i tv-serier (lite ot... sorry)

Fear and loathing in the Mushroom Kingdom... the best movie never made.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,936
Location
The Culture
Är det trist med berättarröster? Vad hade Fight Club varit utan en berättarröst? Sunset Blvd? Det är inte trist, men precis som allt annat går det att göra riktigt dåligt. Fight Club och Sunset Blvd är exempel där det är gjort förbannat bra.
Absolut. Sedan finns det exempel på motsatsen. Bladerunner blev bättre utan berättarrösten. Men det berodde på att den användes rätt slentrianmässigt där, för att förklara saker som de var rädda att tittarna inte skulle fatta annars. I Fight Club och Sunset Boulevard finns det ett syfte med berättarrösten utöver att förklara saker för de trögaste i publiken.

/tobias
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Håller ju inte med om ditt omdömme om Bladerunner. Kan ha beroende på vilken version man såg först. För mig är enda rätta versionen med berättarröst och utan enhörnings-drömscen.

En annan tv-serie som använde en berättarröst på ett bra sätt var fängelseserien Oz. Där var det en av fångarna som ibland vände sig direkt till tittarna och bröt fjärde väggen genom att berätta en del saker. Men de gjorde det alltid som en egen scen.

/Ulfgeir
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,936
Location
The Culture
Berättarröst i Bladerunner

Håller ju inte med om ditt omdömme om Bladerunner. Kan ha beroende på vilken version man såg först. För mig är enda rätta versionen med berättarröst och utan enhörnings-drömscen.
Jag såg originalversionen med berättarröst först, men jag tycker ändå att den är bättre utan.
 
Top