Nekromanti Berätta om era kampanjidéer till DnD4

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Happ,

vad har ni fått för uppslag och idéer efter att ha kikat in DnD4. Vad har ni tänkt använda för setting och kampanjpremiss i kommande kampanjer? Berätta och dela med er av era godsaker...

För min egen del så är min spelgrupp 2 spelmöten in i KotSF. Vi lär oss reglerna as-we-play. PDF-läckan gjorde att vi kunde börja testa grupp- och karaktärsbyggen lite tidigare så varje spelmöte har i princip haft en ny uppställning PC:s.

Fluffen i DnD4 är ju rätt blodfattig och vagt skriven samt HELT oberoende och fristående från crunshen. Skitbra tycker jag. All fluff är helt frivillig och ändras till att passa den kampanj vi spelar. Istället för Eldarin, Warlock, infernal pakt blir det 'Älvblod, Eldhäxa' osv... eller vad nu mina spelare vill gillar.

När vi är klara med KotSF har jag (för tillfället) 3 olika förslag på DnD4 kampanjer:

1. Low-key-sagospel i en människocentrerad variant utav Trudvang, Paul Bonners art book - 'Out of the Forests' kommer att ligga uppslagen mitt på spelbordet varje möte och ge visuell vägledning. Ättetvister, svärd i sten, urgamla troll, onda väsen, undersköna jarldöttrar, mossa, förbannelser, magiska skogar och bottenlösa tjärnar ramar in sagospelet. Tänkte frame:a kampanjen i sagostil. Varje saga tar 1-3 spelmöten och sagoföljen behöver absolut inte vara kronologisk eller logisk. Bara temat och dramaturgin känns bra.

2. En hårdkokt pulpfantasy-noir. Blandning utav Pratchets Diskworld utan alla roligheter, Shadowruns spelupplägg med runners, corp's och Mr. Johnssons samt Millers Sin City. Blodigt och vackert. Det blir väldigt mycket karaktärdrivet spel med uppdragen som kulisser och de små mänskliga eller hobgoblinska öden som fokus allt utspelat i en jättelik pulpfantasy stad.

3. 'Back to basic'-old school-PoL-spel. Lättsamt äventyrande spelat i episodisk-tvserie tappning med vinjett, 'vad händer nästa vecka' samt 1 äventyr per session. Har som förslag att starta upp med gamla Ärans Väg här. Vi upptäcker världen och protagonisterna medan vi spelar.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Igår fick jag en kampanjidé (även om jag aldrig spelat D&D) appropå levels och att drower och Underdark brukar vara ganska hög level. Spelarna börjar som drowslavar på level 1 och får göra en massa sysslor, kanske slåss på arenan eller rensa avlopped från goblins eller något. I hemlighet skaffar de sig högre levels och bättre stuff (nämen: ett +3 svärd hade halkat ner i alvlopped, tur för mig) och när de känner att tiden är mogen så försöker de fly och är vid den tiden förhoppningsvis starka nog att slå ihjäl de drower som försöker stoppa dem + att de överlever vägen ut ur Underdark.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag är mest sugen på att spela en demokratisk kampanj, där spelarna bestämmer hur världen ser ut via karaktärernas bakgrund. Om en karaktär är Tiefling så får spelaren bestämma själv varifrån han kommer, vilken ställning Tieflingshar i samhället, var deras riken ligger och så vidare.

I övrigt så kommer världen vara ganska standard d&d så att vi har nåt att utgå ifrån. Dock kommer det inte finnas särskilt många andra high level npcs, så karaktärerna får vara de riktiga hjältarna.

Annars funderar jag också lite på att spela i en värld där magi orsakar "miljöskador". All magi orsakar små bieffekter och i längden så förvrids eller dör naturen. Det är mest lite lösa tankar bara, men jag tilltalas av att alverna bor i en död skog. Jag gillar inte alver.

Din1 tror jag kan krocka med regelsystemet en del. D&D är ju lite Superhjälte-rollspel, vilket inte riktigt passar sagor.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
ond bråd död said:
Annars funderar jag också lite på att spela i en värld där magi orsakar "miljöskador". All magi orsakar små bieffekter och i längden så förvrids eller dör naturen. Det är mest lite lösa tankar bara, men jag tilltalas av att alverna bor i en död skog. Jag gillar inte alver.
Du kan skruva det ännu ett varv och låta alverna vara såpass mycket en del av naturen att de tynar bort av magianvändadende de med. Således finns det alviska jaktlag som ständigt smyger runt på nätterna i jakt på magiutövare. När de får tag på några så hänger de upp dem i träden där de på morgonen hittas döda, fulla med pilar och med sina inälvor på marken nedanför, till varnagel för andra magiker. Det är pga detta ständigt skottpengar på alver och hos magigillen, akademier och hos mäktiga magiker får man får guld i utbyte mot alvöron. Det är t.o.m. så att det finns professionella rangerband, specialiserade på alvjakt, som enbart livnär sig på detta blodiga och farliga värv.

/Anders
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ah, jag gjorde misstaget att tänka mig alver som de var förr. Nu har ju eladrin tagit över rollen som världens magimästare i magiska torn. Min tanke var att alverna skulle orsakat sitt eget öde med sin spektakulära magi. Men det här blir ju ännu bättre om eladrin och alver en gång var samma folk. Eladrin dödar sina bröder alverna med sin smutsiga magi. Tyvärr drabbas de själva också, men deras civilisation bygger på magi så de kan inte sluta bruka den.

Nice. Tack för tipset.
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Din1 tror jag kan krocka med regelsystemet en del. D&D är ju lite Superhjälte-rollspel, vilket inte riktigt passar sagor.

Jo det kanske du har rätt i. Jag tänkte ju klä om hjälteförmågorna osv med nordisk-sagofluff för visst är ju de flesta sagoprotagonister rätt sega och handlingskraftiga.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Kollar vi på gamla hjältar à la Beowulf hamnar vi ju helt rätt; killen är övermänsklig (sliter armarna av osårbara monster med bara händerna, överlever skador och annat som skulle döda tio andra män) och tar sig an att döda monster som anfaller människobosättningar (Grendel, draken). Sedan ger sig av till grottan där Grendels morsa bor, dödar henne och lootar den på magiska svärd.

Hur mycket mer D&D blir det?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Problemet är att folk blandar ihop saga och saga, så de försöker klämma in Beowulf och Tuvstarr i samma genre. Jag skyller på Riotminds.
 
Top