Berätta om den gången när spelledaren fuskade

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Baserat på denna tråd: Kan SL fuska?

---

Vi hade en spelledare som körde D&D4 - han hade spelat rollspel ett bra tag men sällan varit spelledare; en brädspelare som körde spelledaren mot spelarna. Han tyckte vi inte följde reglerna när vi gjorde long rest efter varje strid (så att vi fick tillbaka powers) så han slängde helt sonika in en röd drake mot oss level 1-karaktärer. Sagt och gjort och några tärningsslag senare så nedgjorde vi ändå monstret, varpå spelledaren bestämde att draken då tog till flykt och snuvade oss på all XP.

Han var aldrig mer spelledare efter den gången. Varken han eller vi andra kände för det.

---

Så vilken gång kommer du att tänka på när du kände att spelledaren fuskade?

Trådregel: begränsa dig till en anekdot per inlägg, men du får skriva flera anekdoter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Spelledaren krävde ett färdighetsslag för något jag vill göra eller lista ut. Jag lyckades, vilket SL tydligen inte räknat med för hen höjde svårighetsgraden retroaktivt. Men jag hade slagit rätt bra, så jag lyckades fortfarande. Så hen frågade vad jag hade i färdighetsvärde (väldigt bra), och höjde sen svårighetsgraden en gång till...

Jag är okej med "det där är omöjligt för dig". Men be mig inte slå en tärning om det nu inte är okej att jag lyckas, och gör det inte svårare för mig bara för att jag har ett högt färdighetsvärde i relevant färdighet än du gjort för någon annan.

Men det var en lärorik upplevelse!

Edit: Det var, har jag för mig, en rätt grön SL vid tillfället. Så mer än fråga om oerfarenhet och panik som resulterade i ett misstag än faktiskt "fusk", ska kanske tilläggas =)
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som jag skrev handlar det inte så mycket om vad spelledaren gör, utan om spelarna uppfattar det som sportsligt eller ej.
Därför tänkte jag bryta mot trådreglerna och dra TVÅ jorta anekdoter. Sedan får ni bedöma om det är fusk eller ej - oavsett vad tror jag ni håller med om att bägge räknas som osportsliga.

1. SL var trött på att spelarnas rollpersoner var så mäktiga och ville helst lägga ner kampanjen, vilket spelarna inte ville. Efter ett spelmöte sa spelledaren att denne behövde alla rollformulär för att förbereda till nästa spelmöte.
Nästa spelmöte sa spelledaren att denne slarvat bort alla rollformulär.
Kampanjen nedlagd - men inte riktigt på det sätt som spelarna ville.

2. Spelledaren har tröttnat på en spelares rollperson som är "för mäktig" och skapar en "dödsgrotta".
Spelaren klarar dock av de dödliga hindren ett efter ett.
Till slut kommer rollpersonen till ett "pussel": ett schackbräde med pjäser i naturlig storlek (tänk Harry Potter and the Sorcerer's Stone).
Rollpersonen får välja färg och en spelpjäs i den färgen - och rollpersonen ersätter den spelpjäsen.
Om spelpjäsen blir slagen dör rollpersonen.
Sedan låter spelledaren spelaren få spela mot en schackdator (spelledaren visste att spelaren var extremt dålig schackspelare).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vi spelade ett spel som dåvarande sl ville spela , ingen annan i gruppen tyckte att premissen för spelet verkade särdeles intressant och äventyret som vi spelade var lika tråkigt som att se färg på en ladugårdsvägg torka. Vi spelare försökte hela tiden hitta utvägar och försöka avsluta spelet genom att sätta våra karaktärer i onödiga risker för att det skulle bli tpk och spelet skulle avslutas. Sl kände av våra vibbar men ist för att avsluta spelet så fortsatte det genom att sl fuskade genom att låta oss överleva alla situationer så att hen kunde fortsätta äventyret.
 
Top