Berätta om Cthulhu Preludium

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I denna lista finns spelet Cthulhu: Preludim: https://www.bokus.com/bok/9789177731436/cthulhu-preludium/
Det beskrivs som "Ett vuxet rollspel om mysterier, skräck och galenskap baserat på H. P. Lovecrafts berättelser."
Någon mer information finner jag inte ens på Titan Games webbsida.

Kanske kan @Oldtimer eller någon annan berätta mer?
Vad är det för slags regelsystem? Hur är det jämfört med Call, Trail, Kutulu?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Det är ett extremt nerskalat klasslöst d20-system som jag skruvade ihop för att kunna spela Cthulhu-äventyr på svenska med min spelgrupp och för att ha som system för mitt GothGon-scenario Afrikas mörka hjärta (GothCon XXXII). Det har bakgrundsyrken likt CoC som styr vilka färdigheter man blir tränad på. Sedan har man breda talanger (med en poängpott) som ger spelaren möjlighet att slå extra t20 och ta bort de sämsta när handlingen faller inom talangens område.
Jämfört med CoC är det mycket lättviktigare och har ett annat sätt att bedöma sans och galenskap.
Jag har inte kört Trail, så kan inte jämföra där.
Jag har bara byggt några rollfigurer i Kutulu, så har inte så mycket att jämföra där heller, men det tycktes mig som om rollfigurerna i Kutulu var mer intellektuellt orienterade än de man kan bygga i Preludium.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Tack! Låter intressant. Hur hanteras galenskap?
Likt CoC är det en numerisk skala (fast 20-gradig, istället för 100-gradig), men hur chocker påverkar din rollfigur beror på om du medvetet utsatt dig för "saker man inte bör veta" eller inte, typ läst Nekronomikon från pärm till pärm. När någon som inte har utsatt sitt sinne för sådant ser en Shoggoth, blir de oftast så svaga i knävecken att de har svårt att klara av något (slå extra t20 och ta bort de bästa), medan någon som har läst Nekronomikon mera tänker "Aha, var det den färgen han menade". Nackdelen är att medan den förstnämnda rollfiguren kan återfå sans, har den sistnämnda förlorat sans permanent. Fast förmodligen har båda redan blivit uppslukade av Shoggothen ändå...
 
Top