Nekromanti Bepansrade Fordon Layout problem.

Blaze

Veteran
Joined
19 May 2006
Messages
12
Hej, har nästan nått slutfasen av modulen, alltså faktasammling tillbehör OSV.. men det som är sista problemet är layout.
Vill få ungefär samma layout som i neotech 2 böckerna.

Vilket program tror ni som har erfarenhet med detta är enklast och effektivast för att uppnå ungefär samma resultat?

Tack på förhand
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Om du vill lägga upp det på nogo.se så erbjuder vi en layoutning som påminner om N2. Du kan se exempel på en liknande layout på nogo:s moduler.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Som tillägg till det alternativ kring att fixa layout och dylikt som Ripperdoc framförde, så finns det en rad programvara att ta till med ifall man själv vill sitta och knåpa. Samtliga med sina både för- och nackdelar.

Microsoft Publisher - Busenkelt, billigt i och med att det ingår i Officepaketet. Problem är att programmet saknar vissa av de funktioner för layout som du kanske vill ha?

Adobe Indesign - Det program som vi inom Team NoGo använder för närvarande. Programmet är relativt enkelt då man väl kommit in i det, erbjuder många intressanta funktioner och möjligheter. Problemet här är väl att det kanske är svårt/dyrt att få tag på, givet att vi snackar ehm.. lagliga anskaffningsalternativ. :gremblush:

Quark Express - Ett ytterligare alternativ som jag tyvärr inte har så stor praktisk erfarenhet av. Dock känns det ganska lätt att komma in i ifall man lägger ner lite tid på att lära sig. Tillgänglighet är väl även här en av de stora nackdelarna?

Sen finns det en uppsjö programvara därute på nätet som jag är mindre eller inte alls bekant med.

Tilläggas kan väl att majoriteten av de moduler och artiklar som ligger ute på NoGos hemsida INTE använder NUVARANDE layout. Men vi har en del material i form av previews och aptitretare utlagda på diverse platser ifall du vill veta mera?
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Först och främst vill jag gratulera, tråd nummer 2000. :gremlaugh:

För det andra så skulle jag gärna vilja veta mer om modulen du (inte Bastardo) arbetar på. Vad innehåller den? Hur lång är den?
 

Blaze

Veteran
Joined
19 May 2006
Messages
12
Kan väl dela med mig lite :gremlaugh:
Modulen behandlar Bepansrade fordon.
Bakrundsinformation rörande dessa, tillgängliga tillbehör, pansar, beväpning och träfftabeller.
Fordon som inkluderas just nu är 4x4 fordon, Pansarterrängbilar, Pansarbandvagnar.

Mer grejer än det har jag inte planerat att ta med i nuläget.
Men är rätt svårt för mig som har lite koll på sådant här, att veta vad andra människor skulle vilja ha med ;D Så om ni har något som ni vill säga, SHOOT!

Arbetar också på en modul med "vanliga" fordon också, som slutligen ska knåpas ihop med bepansrade fordon, luftburna fordon, högteknologiska fordon.. men bepansrade fordon står högst på listan.

Ska försöka fixa ihop ett snabbt demo ex och visa mer.
 

Blaze

Veteran
Joined
19 May 2006
Messages
12
Indesign gillar tydligen varken Exel eller photoshop.
detta är bara en liten fingervisning då jag hastade igenom proceduren. upplägget kommer se ut ungefär så här.

•Intro
•Introduktion och fördjupning av 4x4 fordon i allmänhet
•Detaljerad specifiering av 4x4 fordon
•Introdution och fördjupning av stridsfordon
•Generella tillbehör för 4x4 fordon och stridsfordon
•Fördjupande tillbehörsbeskrivning (regler och förklaring)

•Detaljerade Träfftabeller och skadetabeller.
•Regler gällande underhåll och reparation.
•Outro

Något ni saknar eller skulle vilja ha med.. jag tar gärna emot förslag :gremlaugh:

http://www.myfilestash.com/userfiles/Bla_Ze/Fordonsvisning.pdf
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Bepansrade fordon artikel

Rent grafiskt ser jag inga problem. Snygga bilder har du onekligen lyckats plocka fram. Vad jag kan saga i ovrigt ar val lite av vad jag slogs av tidigare, namligen att jag skulle vilja se mera av sadant som kopplar fordonen till Neotech; Ett sammanhang pa nagot satt, ett specifikt tema, en brannpunkt kanske.

Mitt pagaende projekt kring samma tema bygger till exempel uteslutande pa den "ickeexisterande" konflikten i Skandinavien mellan de tre parterna SFS, SB och krigsherrar/foretag i Ryssland.

Nu sager jag inte att du MASTE gora pa det har sattet, men for mig skulle det vara intressant om du kunde koppla fordonsartikeln till nagot specifikt tema, en handelse, en stat, ett foretag inom omradet sakerhet/krigforing eller dylikt :gremlaugh:

Vidare kan jag ju som nagon tidigare gjorde, rekommendera dig att kika lite pa min artikel kring strid med fordon (sok har pa forumet) for tips kring trafftabeller, skadevarden, regler osv. nar du ska borja prangla med bepansring/bevapning och dylikt. Nu tror jag iofs att jag ska ha en uppdaterad version nagonstans (tragiskt nog inte med mig hit till Rumanien dock) men jag skulle kunna ta en koll nar jag kommer tillbaka till Sverige igen om nagon vecka.

Sen har jag iofs lite kritik gallande vissa uppgifter i innehallet, framst det du skriver om ERP. Att det bara fanns/finns pa stridsvagnar? Vart har du fatt den uppgiften ifran? :gremshocked:

Ett annat tips ar att du skulle kunna fundera pa helt nya fordon/fordonstyper. Vem som helst kan ju sla upp manga av de nutida fordonen pa google. Det ar en helt annan sak att komma pa hur det ar med lite nyare produkter - t.ex. sadant som konstruerats senare under 2000-talet, typ 2020-2040 talet? Det skulle ocksa gora artikeln hiskeligt mera lasvard. :gremsmile:
 

Blaze

Veteran
Joined
19 May 2006
Messages
12
Re: Bepansrade fordon artikel

Great :gremlaugh: var något sådant här jag letade efter.

Jag har ganska svårt att koppla denna "artikel" till händelser i neotech "världen", jag är alldeles för dålig på just den :gremlaugh:
Så jag är ytterst tveksam om det blir något jag kommer att sikta på.

Angående din egen modul.. det är ganska kul att när jag tittar på din tabeller så är dom ganska lika mina. (på ett sätt)
jag ska visa ett exempel..
(och tänk, tänk på att det är en WIP)

http://www.myfilestash.com/userfiles/Bla_Ze/Tr%E4fftabellWIP.pdf

Dock är jag inte tillräckligt begåvad att utforma ett helt skadesystem som du har.



Jag tar gärna kritik. ERP används nästan uteslutande på Stridsvagnar, det finns dock några stridsfordon och PBV's som utrustas med ERP,

tex USA's Bradley, EFV och deras uppgraderade m113. Samt Israels nya "GOLAN"
Dock utrustas dessa lätta fordon med en ny sorts ERP
(GD-RAFAEL )

Hela grejen är att jag inte uppdaterat min "pansar" del på modulen än.. det kommer mer grejer :gremlaugh:


Det jag har snappat av neotech 2 är att tex både vapen och bilar använder sig att gamla konstruktioner men med nya material osv osv.
Det borde ju stämma med stridsfordon också?

Men för att ge ett direkt svar på din fråga så kommer det också svävarstridsfordon, nya högteknologiska grejer och annat tjofräs, dock vet jag inte om det platsar i denna modul.
eftersom jag planerar att göra en pararell modul med hitech grejer.
Som antagligen tro det eller ej.. kommer att koppla respektive fordon med historian i neotech.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Bepansrade fordon artikel

Ett par reflextioner angående din träfftabell.

Alla smådelar som rökkastare, prismor, tornringar, siktesmoduler och kanoner tycker jag du ska ta bort. Blir det t ex en träff i mitten tornpansar så ska man sedan slå på någon form av skadetabell. Resultatet i skadetabellen ska sedan bli att t ex att huvudbeväpningen är träffad. Då blir det samma som det övriga skadesystemet.

Ex Man slår på en träfftabell och får bröst. Därefter slår man på skadetabellen och en av skadorna blir hjärta. Hjärtat finns alltså inte med på träfftabellen.

Här kommer ett par rättningar av ord:

Periskop heter siktesmodul, sikte eller sikteshuv.

Drivband heter Bandaggregat och på så vis så syftar det på hela systemet med bärhjul, drivhjul upphängning etc och inte bara själva banden.

Se om du kan komma på ett bättre ord för drivbandspansar då det inte finns något alls som har med banden bakom det.

I övrigt så ser träfftabellen bra ut.
 

Blaze

Veteran
Joined
19 May 2006
Messages
12
Re: Bepansrade fordon artikel

Det finns en enkel anledning att smådelarna finns på "hela" listan. Tex för att olika fordon har dina detaljer på olika ställen.
tyckte att det blev lättare då.
Men det är som sagt work in progress för tillfället.
Så slutresulatet på träfftabellerna kan bli annorlunda.

Man kallar det faktist periskop, det är den rätta militära termen, och det jag kommer att fortsätta kalla det.

Dock vet jag inte om du faktist menar skyttens sikte.
Jag inkluderade båda i just "periskop"

Bandaggregat tar jag till mig dock, jag menar dock själva bandet och inte kraftöverföringen.?

Jo drivbandspansar har jagat mig i drömmar, så vi får se :gremlaugh:
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Bepansrade fordon artikel

Det är upp till dig men

1. Ett sådant system blir inte kompitabelt med det övriga stridssystemet i Neotech. Exempelvis så fungerar inte reglerna för att sikta på målområde då du blandar målområden och något som hör till skadetabellen i samma tabell.

2. Hur löser du en kraftig träff i de små målområdena? Tänk dig t ex en robot. Ett slag på träfftabellen visar att den träffar förarens prismor. Ett prisma kan inte mycket mer än gå i sönder och explosionen från roboten lyckas nog ganska bra med det. Resultat ett sönderslaget prisma. Hade roboten träffat det målområdet som prismat sitter monterat på så hade nog hela vagnen gått åt skogen.

3. Vad händer med det som är bakom pansarplåten. Det varierar ju det med. Om vi t ex tar förarens prismor. De ligger lösa i din träfftabell eftersom föraren kan sitta i mitten, till vänster eller till höger. Hur löser du då en träff i det träffområde där föraren är placerad. Du måste ju ha ett system som hanterar att föraren kan sitta på olika ställen. Då får du alltså två olika system som löser precis samma sak. Det känns för mig i alla fall ganska klumpigt.

Mitt förslag är i stället att du stryker alla små målområden som som jag sa innan. Då försvinner problemen med punkt 1 och 2. Därefter designar du en skadetabell efter samma fordon som du har på träfftabellen. Då har du en tabell som funkar för alla fordon som har samma layout som ditt standardfordon. Skiljer sig något fordon från standardfordonet så får du helt enkelt skriva vad som ska ändras när man tolkar tabellerna. Exempelvis så har du ett fordon där föraren sitter på andra sidan. Då skriver du bara att ifall man får en träff i målområde i1 så ska man läsa av skadetabellen för målområde i3 och vice versa. Problem solved.

Nu blev jag förvirrad. Vad menar du med periskop?

Allt som finns bakom rutorna L1 och L2 ska väll kunna bli träffat. right?

Varför inte vänster respektive höger sidopansar fram? Det passar bra eftersom det förmodligen kommer en träfftabell med fordonet visat från sidan med. Då kommer det att finnas sidopansar bak, mitten och fram där eller hur? Och det skadar ju inte att namnge saker och ting systematiskt dvs fram, bak och sida.
 

Blaze

Veteran
Joined
19 May 2006
Messages
12
Re: Bepansrade fordon artikel

1. Ett sådant system blir inte kompitabelt med det övriga stridssystemet i Neotech. Exempelvis så fungerar inte reglerna för att sikta på målområde då du blandar målområden och något som hör till skadetabellen i samma tabell.

Jag tycker att det ser precis ut som i neotechs träfftabell..
eller har jag missat något? har bara inte skrivit i normalt. högt eller lågt.

2. Hur löser du en kraftig träff i de små målområdena? Tänk dig t ex en robot. Ett slag på träfftabellen visar att den träffar förarens prismor. Ett prisma kan inte mycket mer än gå i sönder och explosionen från roboten lyckas nog ganska bra med det. Resultat ett sönderslaget prisma. Hade roboten träffat det målområdet som prismat sitter monterat på så hade nog hela vagnen gått åt skogen.

Modulen är igentligen inte gjord med tanke på pansarvärnsvapen, men med i ditt scenario så mosar roboten helt enkelt prisman och forsätter rakt ner i pansaret under (eller oftast luckan)

. Vad händer med det som är bakom pansarplåten. Det varierar ju det med. Om vi t ex tar förarens prismor. De ligger lösa i din träfftabell eftersom föraren kan sitta i mitten, till vänster eller till höger. Hur löser du då en träff i det träffområde där föraren är placerad. Du måste ju ha ett system som hanterar att föraren kan sitta på olika ställen. Då får du alltså två olika system som löser precis samma sak. Det känns för mig i alla fall ganska klumpigt.

Jag som just gjorde tabellerna men det i tanken, om man träffar den del där föraren sitter så åker prismor och hela tjotta med (om det är en robot du talar om fortfarande).

Som jag sa förut, det är helt WIP.
Jag ska förklara det jag tycker är fördelar, nackdelar med de två olika lösningar jag funderar på just nu.

Den som vi talar om nu.
Fördelar
1. Man kan träffa tex skyttens/commanderns prismor/periskop UTAN ätt skada resten av fordonet (som i verkligheten)

2. Olika fordon har olika prismor/periskop lite här och där, då blir det väl mycket enklare att kolla på en lista vart respektive sitter (om vi talar om tornet)
3. vissa fordon har GALNA panorama prismor. då är det väl enkelt att bara slå "träff" prisma, ok vilken prisma, slå en d12.
Nackdelar
?

Nästa system är ganska enkelt men kanske inte.
Alla detaljer stryks ut tabellerna (tornring är ingen detalj)
Istället görs en liten referenslista för varje fordon tex förarens prismor finns på Fi3, skyttens sikte FC1, fordonets motor SH2/OH2.

Detta kanske blir enklare, men det känns bara FEL, och då vissa fordon har konstiga tillbehör kan det också blir svårt


Detta är ett periskop. Som tillsammans med skyttens sikte oftast är elektroniska, vilket har fått mig att lägga ihop både.


Som du ser är detta från en LEO2

Och denna från ett företag som gör periskop till tex HMMWV's

Antaligen kommer allt att kunna pentrera djupare in i fordonet beroende av typ och kraft OSV.
 
Top