Nekromanti BEP?

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
I vilken bok står reglerna för detta, skulle någon kunna förklara hur mycket BEP man kan bära i grunden?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"I vilken bok står reglerna för detta, skulle någon kunna förklara hur mycket BEP man kan bära i grunden?"

BEP fanns med i DoD 2/3, EDD och Gigant. BEP försvann i och med DoD'91 och konverterades till kg mer eller mindre enligt formeln 1 BEP = 3 kg. Det är därför vapenvikterna är så knas.
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Jag saknar DoD 2/3 men har EDD, var i den finns reglerna för hur mycket BEP man kan bära, om det inte finns, skulle någon då kunna berätta den för mig eftersom jag i expert får vapen och utrustningsvikter i BEP
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,597
Location
Helsingborg
Man kan bära STY BEP innan man får minus på SMI och förflyttning.. Man kan max bära upp till STY×5 BEP eller något.. Jag kommer inte ihåg..

För att fortsätta där [color:blue]Krille</font color=blue> slutade så är det knas med bärförmågan i DoD4.. I EDD så kunde man bära STY BEP men i DoD4 kan man bara bära STY kg, vilket är 3 gånger mindre än i föregående versionen!

~Själv kör [color:448800]Han</font color=448800> med att man kan bära STY×2 kg
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,955
Location
The Culture
Med risk för att ha fullständigt fel:
Jag har ett vagt minne av att det finns en tabell i kapitlet om utrustning i den gröna boken i EDD. (Jag har den inte med mig just nu.)

/tobias
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
BEP motsvarar 3 Kg i de flesta fall, men jag har för mig att skrymmande men ändå lätta föremål kan ha hög BEP eftersom det kan vara besvärligt att bära med sig föremålet.
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Det fanns där, tack för hjälpen, äntligen kanske man kan få lite förståelse för vikterna på saker.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Re: BEP!

jo... men jag (den stora Expert-dyrkaren) har insett att man får ta det ungefärligt... spelaren ska kunna tänka sig (utan att knarka först) hur hans rollperson skulle kunna bära allt det han har... och BEP-gränsen finns också... brukar funka bra tycker jag...

Tycker det är logiskt med belastningspoäng...

mer buggigt i 91'an än Expert tycker jag (ooo... det här kan bli batalj /images/icons/baby.gif)... det står ngt om minskade handlingar eller så, i Krigarens Handbok har jag för mig, om man har rustning som väger mer än 30 kg... helt tokigt ju... 30 kg dvs 30 sty utan minus... har man 15 i sty så får man ju grova minus... och det borde räcka... men jaja... jag KAN ha fel (även om jag aldrig kommer erkänna det /images/icons/tonguea.gif)
 

Jollas

Veteran
Joined
24 Aug 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Partille
Re: BEP!

Jag kan ju bara DoD6 reglerna men där e de ju så att allt man bär på kroppen räknas som halva vikten så då räcker det ju med 15sty för en rustning som väger 30 kg (eller BEP).
Men så kanske det bara e i DoD6, vad vet jag?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,597
Location
Helsingborg
Re: BEP!

"...då räcker det ju med 15sty för en rustning som väger 30 kg..."
Hade du tänkt att springa runt i enbart rustning, eller? /images/icons/wink.gif

"Men så kanske det bara e i DoD6, vad vet jag?"
I DoD4 så är rustningarnas vikter redan halverade så om man bara bär med sig rustningen så väger den dubbelt..

~Höll på att glömma blink-smilisen så [color:448800]Han</font color=448800> kunde ha misstolkats som klagande istället för skämtande
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Vad jag minns kunde man i EDD bära lika många BEP som ens STY. BEP var ett mått som omfattade inte bara föremålets massa utan också dess otymplighet. Det var ungefär 2-3 kg, men långsmala eller konstigt formade tingestar, som många vapen, fick högre BEP pga bärproblem. (Spjut är inte lätt att ha med sig på äventyr.)

Anders
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: BEP!

Egentligen helt onödig information men den tyngsta rustningen man kan ha i dod v4 är 81 kg. Alltså måste man ja en styrka på minst 41 för att kunna bära den rustningen utan modifikationer på SMI. Dock går man omkring med en abs på 18 (kp), 5 (sp). Den "normala" människan har en Sty på 11 vilket skulle leda till att han får -4 på Smi (och det som hör dit) vilket är helt överkomligt. Går han sedan omkring med en stridsklubba (vikten på 3 kg påverkar inte modifikationerna på Smi) vilket är baserat på Sty så har man en potensiell dödsmaskin. Dock ska man undvika större mängder vatten/images/icons/laugh.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: BEP!

Egentligen helt onödig information men den tyngsta rustningen man kan ha i dod v4 är 81 kg. Alltså måste man ja en styrka på minst 41 för att kunna bära den rustningen utan modifikationer på SMI. Dock går man omkring med en abs på 18 (kp), 5 (sp). Den "normala" människan har en Sty på 11 vilket skulle leda till att han får -4 på Smi (och det som hör dit) vilket är helt överkomligt. Går han sedan omkring med en stridsklubba (vikten på 3 kg påverkar inte modifikationerna på Smi) vilket är baserat på Sty så har man en potensiell dödsmaskin. Dock ska man undvika större mängder vatten

Har man rustning som väger mer än 30kg förlorar man en handling. Mer än 60 kg förlorar man två (sid 56 krigarens handbok).
En person med smidighet mellan 3 och 18 har två handlingar i grund (och med -4 i smi lär det vara här rustningskillen ligger). Med andra ord får han inte agera.
Ger man honom en andra stridsklubba eller en pytte-sköld så får han i.o.f.s. en handling per runda /images/icons/crazy.gif

Jag avskyr krigarens handbok f.ö....
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: BEP!

Ups..tänkte inte på handlingarna. Orsaken ligger väl i att jag inte alls gillar det där med handlingar och använder mej inte av regeln.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Riddardräpande piskor...

Fast stöter han på en motståndare med en niosvansad katt (1t8sp) eller en oxpiska (1t6+1sp) så är han nog körd.../images/icons/wink.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: BEP!

Ups..tänkte inte på handlingarna. Orsaken ligger väl i att jag inte alls gillar det där med handlingar och använder mej inte av regeln.

Åh, det kan jag sympatisera med. Få initiativsystem är lika kassa som krigarhandbokens handlingar. Irriterar mig fortfarande på min krigare som kunde utdela 4 slag med knogjärn i var hand men bara 2 (3 efter en del gnäll) med knytnävar /images/icons/mad.gif
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: BEP!

Få initiativsystem är lika kassa som krigarhandbokens handlingar.

Inte bara handlingarna som e dåligt uppbyggda utan det som slår allt e reglerna för blottor. Otroligt tidskrävande och totalt onödigt.
 
Top