Benämningstankar

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Fick en tanke idag kring hur namnsättning kan påverka spelvärlden. I många fall är det brukligt att inte beskriva monster med namn utan med utseende vilket jag tolkar är för att göra monster mer okända och skrämmande. Vad skulle hända om man gjorde på samma sätt med geografiska platser och personer och att allt i spelvärlden var reglerat som namnlöst? Att "Kandra" inte längre var namnet på staden, rollpersonerna tilltalat inte varandra med namn och "Vicotnik" var den onde i österled.

Jag tänker att namnlösheten kanske skulle ge spelarna en känsla av att vara utelämnade (förutsatt att regeln att inte namnsätta något överenskommen runt bordet såklart) och att världen blev mer diffus, odefinerad och rent av lite otäck...

Tanken är halvfärdig... Är det någon som testat att spela namnlöst?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Prosopopeé av Frédéric Sintes som väl Genesis bör ges äran för att ha introducerat i Sverige har just den regeln. Inga namn, istället beskrivningar. Det är ett riktigt fint knep för att (tillsammans med andra regler) få till det spelets drömska stämning i berättandet. För mig blir det ett naturligt lugnt och härligt tempo i spelet av det men hade kanske passat sämre om det är högt tempo?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
många fall är det brukligt att inte beskriva monster med namn utan med utseende vilket jag tolkar är för att göra monster mer okända och skrämmande.
Är det brukligt? Hur ofta då? Enda gången jag hör talas om den här tekniken så motiveras det med att om spelare träffar på ett nytt monster som de aldrig sett förut och bara fått vaga beskrivningar av ifrån folksägner, så kan de inte helt säkert veta att det är en chimera eller en roper. Men goblins vet ju precis alla hur de ser ut, så det mystifierar man inte.

För att inte städer eller personer skulle ha namn så måste du postulera en värld där mänsklig psykologi fungerar väldigt annorlunda. Vi har en tendens att sätta namn på precis allt omkring oss.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Så som jag ser på rollspel (kraftigt inspirerad av Rickards gamla poster) så är "rollspel" detsamma som "samtal" och regler så som initiativ, AC, HP, etc verktyg för att forma samtalet på ett önskvärt sätt. Det är ganska sällan (och oftast då när det förekommer i indie/samberättar/flum/experiment-spel) som reglerna skär direkt till att explicit styra hur samtalet sker men det är ett väldigt kraftfullt (inte alltid bra) verktyg. När vi ändrar hur folk pratar då ändras också hur de spelar, vilka troper de drar in, hur associationerna går och det kan få väldigt långtgående konsekvenser när "alver" plötsligt omtalas som "de som vandrar i tiden och dimman". Testa tycker jag! Antingen bara rätt in som husregel, eller via Rickards Imagine (gratis och tar inte lång tid att spela men riktigt riktigt fint!) eller om du vill investera lite tid i något som fungerar så Polaris av Ben Lehmann! Alla jobbar med språket och samtalet väldigt direkt. ((Kan du hitta Genesis på något konvent kan du ju alltid fråga snällt om att få spela Prosopopeé ;) ))
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Ja, som @RasmusL nämner så gör ju Prosopopée detta och det är helt briljant. Funkar hur bra som helst. Det är ett spel som influerat mig jättemycket som spelskapare. I det spelet sker det tillsammans med ett par andra regler som styr samtalet (du får inte avbryta en annan spelare och allt som sägs är sant) och det ger en fantastisk sagolik lunk som lämpar sig till den sortens drömlika, mytiska surrealist-fantasy som spelet frambringar. Det blir mycket "Drottningen av det drunkade riket ser på främlingarna från fjärran med sorg i sina ögon. »Du, främling med skimrande ögon, säg mig hur jag kan bota mitt folk från sjukdomen som föder hat i deras själar!«".

Världen blir dock inte otäck av det, med det hade kanske kunnat funka i ett spel med den typen av stämning, också. Vad jag absolut har märkt, och som även blir tydligt i Nerver av stål, är att om man sätter regler för hur man får prata så börjar alla tänka på vad de säger. Helt plötsligt formulerar sig folk med en tydlighet och medvetenhet om språket de använder, istället för att säga "Öh, så jag tänker mig att det är högt i tak och att det ser ut lite som, ni vet, en så'n där norsk stavkyrka, typ." Sedan spelar det mindre roll om regeln är "Ingenting får ha något namn" eller "Man måste tala i första person dåtid".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Vad skulle hända om man gjorde på samma sätt med geografiska platser och personer och att allt i spelvärlden var reglerat som namnlöst?
Tidigaste exemplet på detta är Mutant, där man beskrev fornfyndet (telefonkatalog, dammsugare) med adjektiv snarare än med namnen. Kände själv att det skapade en ovisshet och förundran.

I Med ljus och lykta hade jag vissa regler för hur jag som spelledare fick beskriva saker: företeelser som vind eller taklampor gjorde jag till fysiska entiteter som hette något liknande i vad de gjorde. De små och nakna irrbattingarna som gjorde att löven dansade eller lälarna kastade ett sakta sken när de krälade runt på taken. Min tanke var att skapa en surrealistisk känsla genom att göra på detta sätt. Jag hade några andra knep också (vad är ett "sakta sken"?).
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Å andra sidan ligger det mycket makt i namn. Det är möjligt att göra det omvända och losskoppla namnet från beskrivningen i ett försök att avkanonisera världen. Det vill säga, det finns ett Kandra i närheten och ett Krilloan på andra sidan havet, men det är oklart om Kandra är en förfallen marknadsplats bland förmänskliga ruiner, eller en liten nybyggarby i en uthuggning i skogen, eller kungarikets befästa utpost som håller barbarerna i schack, eller om Krilloan domineras av svarkonstnärer eller demonkultister eller gudfruktiga handelsmän. Allt är rykten och osäkerheter tills de bekräftas av observationer. Namnen går igen från andra kampanjer, andra böcker, minnen av spel man läst när man var liten. Och så vidare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Å andra sidan ligger det mycket makt i namn. Det är möjligt att göra det omvända och losskoppla namnet från beskrivningen i ett försök att avkanonisera världen. Det vill säga, det finns ett Kandra i närheten och ett Krilloan på andra sidan havet, men det är oklart om Kandra är en förfallen marknadsplats bland förmänskliga ruiner, eller en liten nybyggarby i en uthuggning i skogen, eller kungarikets befästa utpost som håller barbarerna i schack, eller om Krilloan domineras av svarkonstnärer eller demonkultister eller gudfruktiga handelsmän. Allt är rykten och osäkerheter tills de bekräftas av observationer. Namnen går igen från andra kampanjer, andra böcker, minnen av spel man läst när man var liten. Och så vidare.
Vi har en sådan grej i vår grupp. I nästan alla kampanjer vi spelar finns det någon som heter Blesk. Det är väldigt olika personer varje gång, men man framkallar minnet av alla föregångare när man slänger in en Blesk. Sedan är det ju mest ett internskämt i vårt fall. Jag gillar tanken på att man i flera olika kampanjer har ett Krilloan, och att något gemensamt tema knyter dem samman, typ att det är ett mytomspunnet rike långt bort, och sedan skiljer sig detaljerna.
 
Top