Nekromanti benämningar på olika slags robotar

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
I mitt retrorymdoperarollspel Solfläckar (tänk ett pulpigare och mindre episkt Star Wars) måste det naturligtvis finnas robotar av olika slag. Sådana som efterliknar allt från R2-D2 och C-3PO till Huey och Dewey (Silent Running), T1000 och Data. Vissa är alltså enkla, andra mer avancerade. Vissa är programmerbara, andra självständiga. Vissa är uppenbart maskiner, andra byggda för att efterlikna människor (eller andra levande varelser). Androider är förstås det etablerade namnet på den sistnämnda typen, men vad ska resten kallas (utöver robotar som samlingsbegrepp)?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Mekaniter
Cyborger
Automater
Automaskiner
Maskinomorfer, förkortat till "morfer"
Mekaner

Brödrostar
Rosthäckar
Burkar
Plåthjärnor
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Mekaniter var inte så dumt. Påminner om mekanoider som jag vill minnas fanns i någon gammal Mutant-modul.

I Silent Running kallas de vandrande brödrostarna för drones = drönare. Funkar det i en retro-setting?

Och cyborger finns förstås i Solfläckar, de är ju en typiskt sci-fi trope.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hubot
Robot ( naturligtvis, men kanske förknippas mer med produktion idag)
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Ordet droid är en kortform av "android".
Massakreras "humanoid" på samma vis uppnås noid som passar bra med dum-robotars brist på identitet (no-id).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jag ser robotar som ett samlingsbegreppet för alla slags tillverkade varelser. Dessa tänker jag kan delas in i två grupper; mekanoider som är synbart konstgjorda, och androider som är byggda för att se ut och bete sig som levande varelser. Robotar kan också vara mer eller mindre självständiga/medvetna. För de som strikt lyder sin programmering tycker jag att benämningen automatoner skulle kunna passa. Andra har helt enkelt artificiell intelligens. På så vis hoppas jag att jag lyckats undvika ord som känns alltför engelska eller moderna.
 
Top